ناشکری، نعمت‌ها را به نقمت تبدیل می‌کند
کد خبر: 3759787
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

ناشکری، نعمت‌ها را به نقمت تبدیل می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که یکی از مسائلی که در جامعه وجود دارد ناشکری‌هایی است که نسبت به نعمت‌های خداوند صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ناشکری، نعمت‌ها را به نقمت تبدیل می‌کند.

ناشکری، نعمت‌ها را به نقمت تبدیل می‌کند

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به نکات تفسیری فراز ابتدایی از خطبه ۱۱۱نهج‌البلاغه با مضمون «الْحَمْدُلِلّهِ الْواصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ، وَالنِّعَمَ بِالشُّکرِ. نَحْمَدُهُ عَلى آلائِهِ، کما نَحْمَدُهُ عَلى بَلائِهِ. وَنَسْتَعینُهُ عَلى هذِهِ النُّفُوسِ الْبِطاءِ عَمّا اُمِرَتْ بِهِ، اَلسِّراعِ اِلى ما نُهِیتْ عَنْهُ. وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمّا اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ، وَ اَحْصاهُ کتابُهُ عِلْمٌ غَیرُ قاصِر، وَ کتابٌ غَیرُ مُغادِر. وَ نُؤْمِنُ بِهِ ایمانَ مَنْ عاینَ الْغُیوبَ، وَ وَقَفَ عَلَى الْمَوْعُودِ، ایماناً نَفى اِخْلاصُهُ الشِّرْک، وَ یقینُهُ الشَّک. وَ نَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ، وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى‌اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، شَهادَتَینِ تُصْعِدانِ الْقَوْلَ وَ تَرْفَعانِ الْعَمَلَ»، اظهارکرد: در ابتدای عمده خطبه‌های نهج‌البلاغه به مواردی از جمله تقوا و حمد و شکایت از نفس اشاره شده است.
وی با اشاره به اینکه خداوند حمد را با نعمت و نعمت را با شکر پیوند می‌دهد، خاطرنشان کرد: در اثنای این خطبه آمده است که حمد مخصوص خداوندی است که حمد را با نعمت وصل می‌کند.

تفاوت معنایی «الحمدالله»
ویسکرمی به تفاوت معنایی «الحمدالله» اشاره کرد و گفت: واژه «الحمدالله» گاهی بدین معنا است که همه حمدها مختص خداوند است و گاهی این‌گونه تعبیر می‌شود که جنس حمد مخصوص خداوند باشد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که یکی‌از مسائلی که در جامعه وجود دارد ناشکری‌هایی است که نسبت به نعمت‌های خداوند صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ناشکری، نعمت‌ها را به نقمت تبدیل می‌کند چراکه عده‌ای نعمت را به کفران تبدیل می‌کنند.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که با عقل بشری نمی‌توان راحت زندگی کرد و ما نیازمتد تعالیم اسلامی هستیم‌، خاطرنشان کرد: ائمه معصوم قواعد عالم را می‌شناسند و بر اساس قواعد عالم راه سعادت و خوشبختی انسان را مشخص می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که به برخی قواعد دینی در سطح اجتماع توجه نمی‌شود، تصریح کرد: گاهی مردم متوجه برکت در مال نیستند و نهایت امر مال ضایع می‌شود این در حالی‌است که اگر جهت مال انسان خدایی شود مشکلات حل می‌شود.
ویسکرمی با اشاره به این‌که شکر نعمت نیز به خودی خود نعمتی دیگر است، تصریح کرد: شکر نعمت توقیفی از جانب خداوند متعال است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که گاهی برخی افراد خود را طلب‌کار خداوند حساب می‌کنند، عنوان کرد: گاهی برخی افرادی که به مسجد می‌روند خیال می‌کنند که انسان مهمی شدند.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب یکی از ویژگی‌های مومن دائم‌الذکر بودن است، ادامه داد: خود را به مداومت در ذکرهای الحمدالله و سبحان‌الله عادت داده ذکر خدا را ورد زبان قرار دهیم.
وی با اشاره به این‌که متاسفانه برخی افراد در رفتن به سمت ناحق شتاب می‌کنند، اضافه کرد: برخی‌ها نسبت به استغفار کم‌اهمیت هستند در حالی‌که در روایات نسبت به استغفار تاکید شده است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که برخی اعمال ما که در ذهن ما گناه تلقی نمی‌شود در واقع گناه هستند، تصریح کرد: ما در برخی موارد درجه گناهان را خفیف می‌کنیم مثلا ارتباط با نامحرم را فقط در زنا معنا می‌کنیم در صورتی که این ارتباط دارای گناهانی با درجات مختلفی است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که ایمان‌ ما به خداوند به مانند ایمان به کسی باشد که غیب‌ها را می‌بیند، تصریح کرد: ایمان داشته باشیم که خداوند باطن‌ها را می‌بیند و پرده‌ها را کنار می‌زند.
وی با اشاره به این‌که ایمان واقعی ایمانی است که با هیچ چیز عوض نمی‌شود و تنبیه و تشویق در آن تاثیری ندارد، اضافه کرد: مادیات شکم، پست و مقام در ایمان واقعی تاثیری ندارد.
ویسکرمی با اشاره به این‌که ایمان واقعی هرگونه شرک را نفی می‌کند، خاطرنشان کرد: ما یا دچار شک یا شرک هستیم.

انتهای پیام

captcha