قافله «جاماندگان» در آستان عبدالعظیم(ع) آرام گرفت/ کربلایی دیگر در ایران
کد خبر: 3760053
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷
در اربعین حسینی شاهد بودیم؛

قافله «جاماندگان» در آستان عبدالعظیم(ع) آرام گرفت/ کربلایی دیگر در ایران

گروه جامعه ــ آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در روز اربعین میزبان زائران و عزاداران حسینی بود که عمدتاً با پای پیاده خود را از نقاط مختلف استان تهران به این بارگاه نورانی رسانده بودند، جمعیت بی‌سابقه و حال و هوای حرم، کربلای دیگری را در ایران رقم زد.

رد نشود/// قافله «جاماندگان» در آستان عبدالعظیم(ع)/ کربلایی دیگر در ایرانبه گزارش ایکنا؛ آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، سه‌شنبه، هشتم آبان‌ماه مقارن با اربعین شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) میزبان جمعیتی بی‌سابقه از زائران و عزاداران حسینی بود.

بنابر این گزارش، همزمان با پیاده‌روی میلیونی دلداگان امام حسین(ع) از نجف به کربلا، قافله جاماندگان از این پیاده‌روی، به نشانه ارادت به امام حسین(ع) و عرض ادب به ساحت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، خود را پای پیاده از نقاط مختلف استان تهران به سمت این بارگاه نورانی رساندند؛ چه اینکه در روایات نیز وارد شده است: «هرکس نتوانست امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کند، عبدالعظیم حسنی(ع) را در ری زیارت کند».

پلیس راهور تهران از صبح تمام مسیرهای منتهی به حرم را بسته بود و حتی آنان که قصد داشتند خود را با وسیله نقلیه به آستان مقدس برسانند، مسیرهای نسبتاً طولانی و قابل توجهی را تا رسیدن به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) پیاده‌روی کردند. حضور پرتعداد نیروهای نظامی و امنیتی در مسیرهای منتهی به حرم، به امنیت و آرامش این رویداد بزرگ مذهبی کمک کرده بود. همچنین بسیاری از تاکسی‌هایی که مردم را به اطراف حرم مطهر می‌رساندند، از مسافران پولی دریافت نمی‌کردند و می‌گفتند ای کاش این نیز خدمت ما به عزاداران حسین(ع) باشد.

در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف حرم، موکب‌هایی برپا بود و غذای نذری پخش می‌کردند، نذری‌هایی که سراسر به عشق حسین(ع) پخته بودند و البته رنگ و لعاب آن به وضوح خبر از کوچک‌تر شدن سفره مردم نسبت به گذشته می‌داد، بعضی بنا به استطاعت خود و به تأسی از حضرت ابالفضل العباس(ع)، عزاداران حسینی را سقایت و آبرسانی می‌کردند و بعضی جوانان و نوجوانان نیز با تواضع، به تمیز کردن و واکس زدن کفش‌های زائران مشغول بودند.

زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از ساعت 11 و دقایقی قبل از اذان ظهر، شاهد اوج جمعیت و ورود دسته‌های گوناگون عزاداری به این بارگاه منور بودند. امروز همچنین بخش‌های بیشتر و قابل توجهی از آستان، تفکیک جنسیتی شده بود و راهروهایی مجزا برای ورود بانوان به حرم و عزاداری آنان در بخش‌هایی از صحن‌های مختلف در نظر گرفته شده بود که عزاداری و عبور و مرور را برای بانوان به خصوص بانوان مسن و آنان که نیاز به آرامش بیشتری دارند، راحت‌تر کرده بود.

قافله «جاماندگان» در آستان عبدالعظیم(ع)/ کربلایی دیگر در ایران

پیاده‌روی با شکوه تهرانی‌ها تا آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، حال و هوای این حرم مطهر و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر توسط خیل عظیم جمعیت، به مثابه کربلایی دیگر در ایران بود و صحنه‌هایی تکرارناشدنی از عشق و اردات به خاندان اهل بیت(ع)، همبستگی اجتماعی و اقتدار ملی را به رخ کشید.

زائران و عزاداران اربعین حسینی همچنین بعد از اقامه نماز به سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر و مداحی مداحان اهل بیت(ع) گوش سپردند.

پیش‌بینی می‌شود بیتوته و اجتماع‌ گروه‌های پرتعداد از عزاداران اربعین شهادت اباعبدالله الحسین(ع) تا شامگاه سه‌شنبه در آستان این محدث بزرگ ادامه داشته باشد.

گزارش تصویری این رویداد را اینجا ببینید!

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha