ضرورت تدوین و بازسازی تفسیر «جابربن‌عبدالله انصاری» براساس روایات تفسیری
کد خبر: 3760080
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

ضرورت تدوین و بازسازی تفسیر «جابربن‌عبدالله انصاری» براساس روایات تفسیری

گروه معارف ـ در نشست «جایگاه جابر بن عبدالله انصاری در علم تفسیر» حجت‌الاسلام علیرضا عظیمی‌فر بر ضرورت تدوین و بازسازی تفسیر جابربن‌عبدالله انصاری براساس روایات و آراء تفسیری او تأکید کرد.

ضرورت تدوین و بازسازی تفسیر جابربن‌عبدالله انصاری  براساس روایات و آراء تفسیری او

به گزارش ایکنا از خوزستان، نخستین جلسه از سلسله جلسات نشست علمی مجموعه فرهنگی آیت‌الله معزی دزفول شب گذشته، 8 آبان همزمان با اربعین حسینی با موضوع «جایگاه جابر بن عبدالله انصاری در علم تفسیر» در سالن ولایت این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام علیرضا عظیمی‌فر، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس علوم قرآنی درباره جایگاه جابر‌بن‌عبدالله انصاری در علوم قرآنی سخن گفت و با اشاره به استحکام جابر در نظر دانشمندان علم رجال و مفتی بودن وی گفت: به اجماع کارشناسان علوم قرآنی وی یکی از ده تن صحابه مفسر قرآن کریم است. 

عظیمی‌فر با اشاره به مکتب تفسیری جابر گفت: برای استخراج این مکتب تفسیری باید تمام آراء و روایات تفسیری جابر از طریق شیعه و سنی گردآوری شود که این کار تاکنون انجام نگرفته است.

ضرورت تدوین و بازسازی تفسیر جابربن‌عبدالله انصاری  براساس روایات و آراء تفسیری او

وی افزود: در روایات گردآوری شده او می‌توان چهار محور را شناسایی کرد؛ گروه اول، روایاتی است که جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا(ص)، صدیقه کبری(س) و امیرمؤمنان(ع) و نیز برخی از صحابه روایت کرده است. گروه دوم، آراء تفسیری اوست که در روایات شیعه و سنی به او نسبت داده شده یعنی از او نقل کرده‌اند.

این مدرس حوزه گفت: محور سوم، بررسی روایات جابر از دیدگاه وثاقت آنها است و موضوع چهارم، بررسی دلالت احادیث جابر با مفاد دیگر آیات قرآنی است. البته محور چهارم در مرحله پیشنهاد است و نیاز به کار جدی دارد. 

عظیمی‌فر خاطرنشان کرد: جابر با نقل برخی روایات مانند حدیث منزلت، حدیث لوح، ثقلین، اولی‌الامر، سدالابواب، کساء، مدینة العلم و غدیر، نقش مهمی در تثبیت حقایق شیعی دارد که در پژوهش‌های تاریخی و حدیثی باید روشن‌تر شود.

یادآور می‌شود؛ نشست‌های علمی مجموعه فرهنگی آیت‌الله معزی دزفول از 8 تا 17 آبان همزمان با دهه آخر ماه صفر در سالن ولایت دزفول واقع در ضلع جنوبی مصلای این شهر برگزار می‌شود.

در جلسات آینده این سلسه نشست، آقایان دکتر هدایت‌پناه، دکتر مصطفی صادقی و دکتر عبدالحسین طالعی درباره موضوعاتی همچون؛ نگاه تحلیلی به کتاب لهوف، آشنایی با عیون اخبارالرضا(ع)، تحلیل تاریخی سقیفه، نظریه خلافت، نقد خبر کشتار یهود بنی قریظه و جایگاه تاریخی جابربن عبدالله انصاری در سیره نگاری رسول خدا(ص) نتایج تحقیقات و یافته‌های پژوهشی خود را ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام

captcha