توصیه‌های ایمنی، امنیتی، ترافیکی و بهداشتی برای بازگشت زائران اربعین
کد خبر: 3760172
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

توصیه‌های ایمنی، امنیتی، ترافیکی و بهداشتی برای بازگشت زائران اربعین

گروه جامعه ــ زائران اربعین حسینی در مسیر بازگشت باید به برخی نکات و توصیه‌های مهم و حیاتی توجه کنند تا دچار مشکلات بازگشت و بیماری نشوند و سلامت و آسوده خاطر به شهر و دیار خود در ایران بازگردند.

به گزارش ایکنا؛ بسیاری از زائران اربعین حسینی پس از زیارت حرمین امامین شریفین و عرض ادب و تسلیت به ساحت سید و سالار شهیدان اباعبدالله(ع) و با دلی آرام و مال آمال از عشق حسینی بار سفر را بسته‌اند و از صبح امروز با سرعت در حال بازگشت به کشور هستند.
 
در این میان زائران اربعین حسینی در مسیر بازگشت باید به برخی نکات مهم و حیاتی توجه کنند تا دچار مشکلات بازگشت و بیماری نشوند و سلامت و آسوده خاطر به شهر و دیار خود در ایران بازگردند. بر همین اساس مسائل و توصیه‌های از سوی دستگاه‌ها و نهاد‌های متخلف امنیتی، بهداشتی و انتظامی اعلام شده که برای حفظ سلامت و امنیت زائران ضروری است که در ادامه به صورت موردی به آن‌ها اشاره می‌شود.

۱- زائران سعی کنند با آرامش به شهر‌های خود بازگردند و عجله نکنند، زیرا در این صورت خطر بروز حوادث ترافیکی افزایش پیدا می‌کند.
۲- مراقب علائم تب و مشکلات گوارشی خود باشند و سعی کنند قبل از ورود به شهر‌های خود با مراجعه به تیم‌های درمانی مستقر در مرز‌ها به درمان خود اقدام کنند تا ویروس بیماری‌های واگیر را با خود منتقل نکنند.
۳- زائران در زمینه حوادث ترافیکی کاملا آگاهانه برخورد کنند. در صورتی که حادثه ترافیکی رخ داد، مصدومان را جا به جا نکنند و در ایران با شماره تلفن ۱۱۵ اورژانس و در کشور عراق با شماره هلال احمر تماس بگیرند.
۴- زائران اربعین مراقب وضعیت جوی هوا باشند تا دچار بیماری نشوند.
۵- زائران تا زمان کامل برگشت به وطن حتماً توصیه‌های بهداشتی در مواجه جمعیت‌های شلوغ و ازدحام را رعایت کنند.
۶- زائران توجه داشته باشند چنانچه علائمی، چون سردرد، سرگیجه، اسهال، استفراغ مشاهده کردند بعد از مرز به مراکز درمانی مستقر در پایانه‌ها یا نزدیکی آن مراجعه کنند و هر گونه علامت بیماری یا نشانه مشکوکی را به نیرو‌های امدادی اطلاع دهند
۷- احتمال ترافیک و معطلی در مسیر برگشت وجود دارد زائران صبر و حوصله داشته باشند و با مشغول کردن خود با دعا و زیارت و خاطرات مسیر می‌توانند خود را تا رسیدن به مقصد مشغول کنند.

۸- با توجه به احتمال وقوع ترافیک سنگین و معطلی‌های طاقت‌فرسا در مسیر‌های بازگشت به کشور بعد از مراسم اربعین، زائران بلافاصله اقدام به بازگشت به کشور نکنند.
۹- تحمل سختی‌های سفر، داشتن صبر و حوصله، گذشت و ایثار، خوش‌رویی، کمک به همسفران در مسیر بازگشت موجب بهره‌مندی از رضایت خداوند و افزایش اجر معنوی است.
۱۰- زائران از دریافت و نگهداری هرگونه شی، بسته و پاکت از افراد غیر (اعم از ایرانی و یا عراقی) خودداری کنند.
۱۱- رانندگان از سرعت و سبقت غیر مجاز پرهیز کرده و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند و در صورت احساس خستگی و خواب‌آلودگی حتما خودرو را متوقف کرده و ضمن استراحت صورت خود را با آب بشویند.
۱۲- بازدید پلیس از وسایل را اقدامی در جهت سلامتی و امنیت خود و همراهان‌تان به‌شمار آورید.
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/5/1089773_266.jpg

۱۳- زائران با توجه به احتمال نفوذ جاسوسان و عناصر دشمن در بین عزاداران، از هرگونه ارتباط نامتعارف با افراد ناشناس خودداری کنند.
۱۴- زائران در حین بازگشت به وطن بلیط، گذرنامه و مدارک شناسایی خود را در اختیار افراد ناشناس به هیچ وجه قرار ندهند.
۱۵- از بازگو کردن نشانی محل سکونت و محل کار به افراد ناشناس و از اعتماد و طرح دوستی با آنان جداً خودداری کنند.
۱۶- افراد مسن در صورت نیاز به کمک، به مأموران پلیس، مسئولان فرودگاه و مهمان‌داران مراجعه کرده و به افراد ناشناس اعتماد نکنند.
۱۷- از سوار شدن بر خودرو‌های مسافرکش غیرمجاز خودداری کنند.
۱۸- هرگونه اطلاعات درخصوص مقررات و توصیه‏‌های اجرایی، انتظامی، بهداشتی و امنیتی را صرفاً از مراجع ذ‌ی‌صلاح و رسمی دریافت کرده و از نقل و انتشار شایعات ممانعت به‌عمل آورید.
توصیه‌های ایمنی، امنیتی، ترافیکی و بهداشتی برای بازگشت زائران اربعین

۱۹- در صورت بروز هرگونه حادثه از قرار گرفتن در محیط حادثه و تهیه عکس و فیلمبرداری خودداری کنید.
۲۰- زائران گرامی مراقب ساک‌ها و وسایل خود باشند و از رها کردن آن‌ها در محیط‌های قابل دسترسی افراد بیگانه خودداری کنند.
۲۱- در صورت سرقت و یا مفقود شدن اموال و اشیاء خود و یا بروز هرگونه مشکلی اعم از (تصادف، گم شدن همراهان، نزاع، دستگیری و...) مـراتب را در اسرع وقت به پلیس گزارش کنند.
۲۲- زائران درصورتی که اتومبیل‌شان به سرقت رفته سریعاً با دادن مشخصات کامل آن از قبیل: شماره پلاک، شاسی، موتور و رنگ خودرو به پلیس۱۱۰ همکاری لازم را به‌عمل آورند.
۲۳- رعایت بهداشت در مسیر بازگشت می‌تواند زائران را از ابتلا به بیماری‌های عفونی مصونکند، لذا شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون می‌تواند از بروز بیماری‌های عفونی به خصوص عفونت‌های تنفسی جلوگیری کند.
۲۴- زائران اربعین در طول مسیر بازگشت به کشور از مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه خوددارى کنند، همچنین توصیه می‌شود که زائران میوه، سبزیجات خام به ویژه کاهو و سالاد مصرف نکنند مگر اینکه میوه قابل پوست کندن باشد.
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/5/1089782_401.jpg

۲۵- زائران به تاریخ مصرف و تولید، پروانه بهداشت، پروانه ساخت و علامت استانداردی که بر روی بسته‌بندی مواد غذایی به‌ویژه بستنی، آب میوه، محصولات لبنی و گوشت قید شده است توجه کنند که در غیر این صورت امکان بروز مسمومیت و بیماری وجود خواهد داشت.
۲۶- سعی کنید در طول مسیر بازگشت خوراکی‌هایی مثل خرما، کشمش و دانه‌های روغنی که انرژی زا و غیرفاسد شدنی هستند به همراه داشته باشید و آن‌ها را مصرف کنید.
انتهای پیام
captcha