برنامه‌های علمی و فرهنگی ویژه دانشگاهیان پس از اربعین/ نخبگان به پژوهش درباره این حماسه بپردازند
کد خبر: 3760183
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
غلامرضا غفاری تشریح کرد:

برنامه‌های علمی و فرهنگی ویژه دانشگاهیان پس از اربعین/ نخبگان به پژوهش درباره این حماسه بپردازند

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌های ویژه دانشگاهیان پس از مراسم اربعین، گفت: دومین سوگواره ملی علمی، فرهنگی و هنری اربعین دانشگاهیان به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز و همایش علمی اربعین به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی از جمله برنامه‌های پس از بازگشت دانشگاهیان از اربعین است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار ایکنا؛ پیرامون ارزیابی فعالیت دانشگاهیان کشور در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال اظهار کرد: در سفری که به مرز چذابه و استان‌های مرزی ایلام و خوزستان داشتم، از نزدیک شاهد فعالیت دو استان مرزی با محوریت دانشگاه‌های مادر یعنی دانشگاه‌های ایلام و شهید چمران اهواز با همکاری ستاد اربعین دانشگاهیان کشور بودم که توانسته بودند در این حرکت عظیم نقش مهمی ایفا کنند. دانشگاه‌های استان‌های مرزی برنامه‌های خوبی در قالب برپایی موکب‌ها در مرز و نیز در خاک عراق اجرا کردند که شامل استقبال از زائران و برنامه‌های فرهنگی دیگر بود.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل‌هایی که این سفر در سال‌های آتی برای حضور و فعالیت دانشگاهیان دارد، گفت: خوشبختانه یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که به صورت متمرکز در ستاد اربعین دانشگاهیا دیده می‌شود، همراهی بین مجموعه‌های مختلف در این ستاد بود. مراکز دانشگاهی مختلف در هر استان از جمله دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و حتی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و علمی و کاربردی، سازمان بسیج دانشجویی و نهاد رهبری در این ستاد فعال بودند و برنامه‌های ویژه خود را پیگیری می‌کردند. این امکان وجود دارد که هم‌افزایی نهاد‌های مختلف با نهاد‌های دانشگاهی حاضر در این مراسم برای خدمت به زائران اربعین بیشتر شود.

غفاری با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین در ایام تحصیل دانشجویان انجام شد، ادامه داد: طی جلساتی که پیش از اعزام دانشگاهیان به مراسم پیاده‌روی اربعین با حضور اعضای وزارت علوم، وزارت بهداشت و نهاد رهبری در استان‌های مرزی داشتیم، مقرر شد دانشگاه‌ها در رفع دغدغه‌های دانشجویان مشغول تحصیل همکاری‌های لازم را به عمل بیاورند. در این زمینه همکاری خوبی با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها انجام شد و بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها مبنی بر موجه بودن غیبت دانشجویان در کلاس‌های درس در این ایام ارسال شد و نیز با هماهنگی‌هایی که با سازمان دانشجویان به عمل آمد مقرر شد دانشجویانی که از فرصت اشتغال به تحصیل برای معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، از همین معافیت برای خروج از کشور در سفر اربعین استفاده کنند و مشکلی نداشته باشند.
 
ضرورت پژوهش جامعه نخبگان درباره موضوع اربعین

همچنین، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره استفاده از ظرفیت اساتید برای خدمت به زائران در این سفر معنوی افزود: حضور اساتید و به طور کلی دانشگاهیان در این سفر کاملاً داوطلبانه بوده است. بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های اصلی و به‌ ویژه دانشگاه‌های استان‌های مرزی از ظرفیت‌های اثرگذار هیئت علمی خود در خدمت به زائران و نیز در اربعین‌پژوهی استفاده کردند. خروجی این پژوهش‌ها در قالب گزارش‌هایی اعلام می‌شود. جامعه دانشگاهی کشور باید پژوهش در این حماسه بزرگ را در دستور کار خود قرار دهد تا تا ظرفیت‌ها و پیام‌ها معنوی آن در اختیار جامعه قرار گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی ویژه پس از مراسم پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: دو برنامه ویژه در این‌ باره در دستور کار قرار گرفته است. یکی برگزاری «دومین سوگواره ملی علمی، فرهنگی و هنری اربعین دانشگاهیان» است که سال گذشته ایلام میزبان این سوگواره بود و امسال دانشگاه شهید چمران اهواز میزبان آن خواهد بود.

غفاری افزود: تمامی دانشگاهیانی که مایل هستند می‌توانند با ثبت تجربه معنوی خود از این سفر را در قالب شعر، دل‌نوشته و خاطره، عکس، پایان‌نامه، فیلم و نماهنگ به دبیرخانه این سوگواره در دانشگاه شهید چمران اهواز ارسال کنند. این سوگواره ویژه دانشگاهیان کل کشور است و معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی در تمامی دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه دیگر برگزاری «همایش بین‌المللی اربعین» به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی است که اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور می‌توانند در این همایش شرکت کنند و یافته‌های پژوهشی خود را با موضوع اربعین به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: پژوهش‌های دیگری را با موضوع اربعین نهاد‌های مختلف به صورت مجزا انجام می‌دهند که نهایتاً نتایج این‌ها را جمع‌آوری خواهیم کرد و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم.

وی درباره تاسیس اردوگاه فرهنگی اربعین اظهار کرد: دانشگاه ایلام پیشنهادی را مبنی بر راه‌اندازی این اردوگاه در این استان که البته تنها برای بهره‌برداری در مراسم اربعین نیست مطرح کرد. قرار است با توجه به ظرفیت و فضایی که این استان مرزی داراست یک مجموعه فرهنگی به صورت اردوگاهی تأسیس شود که زائران دانشگاهی و عموم مردم از امکانات آن بهره‌مند شوند. علاوه بر امکانات موجود در این مجموعه، زائران می‌توانند از برنامه‌های فرهنگی این مجموعه استفاده کنند. سایر دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دیگر هم اگر تمایل به همکاری برای تأسیس این اردوگاه فرهنگی دارند می‌توانند فعالیتشان را آغاز کنند و راه‌اندازی این اردوگاه برای سال آینده محقق شود و فرایند حرکت زائران به کربلای معلی را تسهیل کند.

غفاری در پاسخ به این پرسشی مبنی بر اینکه امسال چند نفر از دانشگاهیان توانستند در این مراسم شرکت کنند، گفت: به لحاظ آمار باید کلیه اعضای دانشگاه‌ها و دانشگاهیان به کشور بازگردند. اکنون نمی‌توان آمار جدیدی ارائه داد، اما با توجه به آمار ثبت‌نام شده در ستاد اربعین تقریباً بیش از ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند، اما این آمار به این معنا نیست که اعزام دانشجویان محدود به ستاد اربعین دانشگاهیان بوده است. دانشجویانی هم بوده‌اند که از طرق دیگر و نهاد‌های دیگر و یا به صورت انفرادی به این سفر رهسپار شدند. این آمار را باید از مجموعه‌های مربوط در این زمینه دریافت کنیم و پس از آن آمار دقیق منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha