آسیبی که وقف از شکاف بین عرصه رسمی و مدنی جامعه می‌بیند
کد خبر: 3760594
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
افروغ تبیین کرد:

آسیبی که وقف از شکاف بین عرصه رسمی و مدنی جامعه می‌بیند

گروه جامعه ــ عماد افروغ با تأکید بر اینکه وقف نیز از شکاف بین عرصه رسمی و مدنی کشور آسیب می‌بیند، عنوان کرد: وقتی بین جامعه رسمی و غیررسمی کشور ارتباط خوبی وجود نداشته باشد، مسئولان از وضعیت مردم و نیازهای آنان مطلع نمی‌شوند تا به واقفان نیز اطلاع‌رسانی کنند.

اسیبی که وقف از شکاف بین عرصه رسمی و مدنی جامعه می بیندعماد افروغ، جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ سنت حسنه وقف را دارای جایگاه تاریخی و دینی ریشه‌دار دانست و گفت: بهترین راهکار برای باقی ماندن نامی نیکو از انسان و جاودانه ماندن اثرات مثبت ثروت، وقف مال است.

افروغ افت و خیزهای ایجاد شده در روند وقف در کشور و انقطاع احتمالی در سنت جاریه وقف را نیازمند آسیب شناسی کلان اجتماعی خواند و عنوان کرد: به هر میزان که اعتماد مردم به دستگاه وقف و متولیان رسمی این امر کم رنگ‌تر شود و وقف تحت‌الشعاع سیاست‌های رسمی قرار گیرد و از خاستگاه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خود فاصله گیرد، از میزان مشارکت مردم در این سنت حسنه نیز کاسته می شود.

وی با بیان اینکه شاید آسیب‌های واقع شده بر وقف، زمینه اعتمادزدایی را ایجاد و سبب شده است که مردم به جای وقف مال خود، به سایر امور خیریه روی بیاورند، تصریح کرد: عدم شناخت نیازهای جامعه و تبدیل آن به موضوعی برای وقف و دخالت‌های بی رویه، می‌تواند عاملی برای گرایش به سایر روش‌های خیرخواهانه باشد.

وی بر ضرورت نواندیشی و نوآوری در عرصه بهره‌مندی از وقف تأکید و تصریح کرد: انتشار اوراق وقف به منظور ترویج وقف جمعی و بهره‌مندی از حداقل توانمندی‌های مادی از جمله ابتکارهای مطلوبی بود که طی چند سال گذشته شکل گرفت.

نبض درک نیاز روز جامعه؛ در یک حیات عینی

افروغ معتقد است که سهل‌الوصل‌تر کردن مراحل اداری وقف مال و همچنین ارائه روش‌های نوین سبب استقبال و مشارکت بیشتر مردم در وقف اموالشان می‌شود و اظهار کرد: اگر در گذشته مسجد، درمانگاه، مدرسه و چاه آب وقف می‌شد، امروز باید نیاز روز جامعه موضوع وقف اموال قرار گیرد. نبض درک نیاز روز جامعه در یک حیات عینی و انضمامی و تعاملات روزمره مردم زده می‌شود؛ به میزانی که چشم و گوش مقامات رسمی کشور نسبت به تحولات کشور باز باشد، می‌توان بیشتر شاهد ایجاد تنوع در موقوفات بود. باید عطف به نیازمندی‌ها، دست به نوآوری زد تا ریشه در نظم ارزشی و هنجاری و فرهنگی مردم داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه وقف نیز از شکاف بین عرصه رسمی و مدنی کشور آسیب می‌بیند، عنوان کرد: ایجاد این شکاف در بسیاری از عرصه‌ها تأثیرگذار است که از جمله آن می‌توان به مقوله وقف نیز اشاره کرد. وقتی بین جامعه رسمی و غیررسمی کشور ارتباط خوبی وجود نداشته باشد، مسئولان از وضعیت مردم و نیازهای آنان مطلع نمی‌شوند؛ اما هرچه این شکاف کمتر باشد، فهم دقیق نیازمندی‌ها صورت می‌گیرد و اعتماد بین این دو سطح تقویت می‌شود.

این جامعه‌شناس در پایان سخنان خود یادآور شد: اعتبار دولتمردان زمانی بالا می‌رود که مردم احساس کنند، مسئولان متوجه نیازهای آنان هستند و در راستای تآمین آن می‌کوشند. احصای نیازهای جامعه و معرفی آن به واقفان نیز می‌تواند گامی در این جهت باشد.

انتهای پیام

captcha