به گزارش ایکنا از لرستان، در نظام آموزشی و تربیتی نبوی، اخلاق، جایگاه ویژهای دارد.اساساً عالمان و دانشمندان با ویژگیهای اخلاقی، شناخته میشوند.بدون اخلاق هر علمی، بیفایده بلکه زیانبخش است.دانشوران، هرگاه که علم خود را با اخلاق در آمیختند، پرتوافشانی آنها بیشتر است.
نبی مکرم اسلام که آموزگار بزرگ اخلاق بود و برای تکامل مکارم اخلاقی برانگیخته شده بود، برنقش اخلاق در علم و دانش، تاکید فراوان داشت و معیارهایی برای عالم و آموزگار، مشخص کرده است که ازجمله معیارهای اخلاق آموزگاری در سیره علوی میتوان از حلم و بردباری نام برد.
بردباری در هر کاری پسندیده است و انسانهای حلیم در کارهای خود موفقترند.آنان با آراسته شدن به این صفت، برای خود و دیگران، آرامش و صبوری به ارمغان میآورند.در عرصه علم و دانش، این صفت به عالمان، شکوه و وقار میبخشد و بدین وسیله میتوانند داشتههای خود را راحتتر منتقل کنند کمااینکه پیامبر(ص) فرمود: «زیور دانش، بردباری اهل آن است».(سنن الدارمی، ج 1، ص 150)
معمولاً هر چیزی که به زیور و زینت آراسته شود، زیبایی و چشمنوازی و جلوه آن، بیشتر میشود و دیگران را به خود جلب میکند، حلم و بردباری برای دانش نیز به تعبیر پیامبراکرم(ص) چنین نقشی دارد.عالمانی که به صفت حلم، آراسته نیستند، دانش آنها جذاب و شوقانگیز نیست.صفت حلم و بردباری، نه فقط زینت بلکه کمککار عالمان است و در معضلات و پیچیدگیهای علمی، دستیارشان است.چنانکه پیامبر(ص) فرمود: «بهترین دستیار دانش، بردباری است» اگر پیامبر خدا(ص) به چیزی سوگند بخورد، نشانه اهمیت فراوان آن است.آن بزرگوار در سخنی به تاکید فرمود: «سوگند به آنکه جانم در دست اوست، برتر از بردباری با دانش چیزی با چیز دیگر، گرد نیامد.(وسائل الشیعه، ج 15، ص 248)
سکوت
ویژگی دیگری که پیامبر خدا(ص) برای دانشمندان برمیشمرد، «سکوت» است.عالم و آموزگاری که بهموقع، سکوت کند در واقع فریادی شیرین از وقار و طمانینه دارد.او با همین سکوت خود، فضایی فراهم میآورد تا هم خود در آرامش تفکر کند و هم دیگران با آرامش، گزیدههایی را که عالم میگوید، چون دری گرانبها، غنیمت شمرند و آنرا دریابند.
بدعتستیزی
انتظار همه دینمداران از عالم واقعی آن است که با بدعتهایی که هراز چندی در میان امت، ظهور میکند، مبارزه نماید و احکام واقعی خدا را به مردم برساند.بدعتستیزی، نشان ایمان عالم به دانش خود و نیز شجاعت او در بروز واقعیتهاست.اگر عالمی چنین نکند نزد خدا و مردم، منفور است چنانکه پیامبراکرم(ص) فرمود: «هرگاه در امت من بدعتها آشکار شدند، بر دانشمند است که دانش خود را آشکار سازد و هرکه چنین نکند، نفرین خدا بر او باد».(کافی، ج 1، ص 54،وسایلالشیعه، ج 16،ص 269)
گفتوگوی علمی
دانش با مباحثه و گفتوگو رشد مییابد و مواضع خطا در همین گفتوگوها آشکار میشود و قول حق، خود را مینمایاند.دانشهایی که بی گفتوگوست چون انباری است که کالاهای فروانی در آن انباشته شده و نیک و بد آن، جدا نشده است.مباحثه و گفتوگو به عالم این امکان را میدهد تا در میان تضاربآرا، داشتههای علمی خود را بسنجد و آنها را پالایش نماید کمااینکه توصیه پیامبراکرم(ص) ان است که عالمان با یکدیگر به گفتوگو بپردازند تا علاوهبر دستآوردهای فوق، با یافتن حقیقت، دلهای خود را جلا بخشند.«با یکدیگر گفتوگو و دیدار داشته باشید و حدیث بگویید که حدیث، مایه روشنی دلهاست، دلها همانند شمشیر زنگار میگیرد و جلای آنها حدیث است».(کافی، ج 1، ص 41 و بحارالانوار، ج 2، ص 152)
یاری جستن از خدا
محور همه فعالیتهای دانشمندِ مؤمن، خداست.و برای جلب رضایت حضرت حق، دانشاندوزی میکند تا گرهای از مشکلات جامعه را بازکند، احکام الهی را به مردم برساند و یا در روند تعلیم و تربیت، نقش مؤثری داشته باشد.او برای اینکار، دائماً از خدا مدد میجوید،چنانکه سیره پیامبراکرم(ص)این بود که همواره در دعای خود میفرمود: «خدایا، آنچه را به من آموختهای برایم سودمند ساز و آنچه برایم سودبخش است به من بیاموز و بر دانشم بیفزای». (سنن ابن ماجه، ج 1، ص 92)
انتهای پیام