‌آخرین جزئیات دومین همایش سواد رسانه‌ای اعلام شد/ تقدیر از ایکنا به‌عنوان حامی سواد رسانه‌ای کشور
کد خبر: 3760812
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

‌آخرین جزئیات دومین همایش سواد رسانه‌ای اعلام شد/ تقدیر از ایکنا به‌عنوان حامی سواد رسانه‌ای کشور

گروه اجتماعی ــ در چهارمین و آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین همایش سواد رسانه‌ای که با حضور مسئولان و نمایندگان دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های کشور برگزار شد، ضمن بررسی آخرین جزئیات و تغییرات این همایش از خبرگزاری ایکنا به‌عنوان حامی سواد رسانه‌ای کشور تقدیر به‌عمل آمد.

‌به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهارمین و آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین همایش سواد رسانه‌ای با حضور سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، سلجوقی، نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کارگروه حمایت از محصولات دیجیتال، محمدصادق افراسیابی، دبیرکل دومین همایش سواد رسانه‌ای و جمعی از نمایندگان دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های کشور صبح امروز شنبه ۱۲ آبان‌ماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رئیس همایش در ابتدای این برنامه با تاکید بر اینکه تلاش کردیم تا محور‌ها کاربردی باشد و بتوانیم چکیده علمی پژوهشی را به علمی کاربردی تبدیل کنیم، اظهار کرد: در تمامی نشست‌های این همایش، از افراد نخبه استفاده کرده‌ایم؛ همچنین در این همایش از تجربیات نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در برخی از حوزه‌های مرتبط با سواد رسانه‌ای در قالب برگزاری پنل سواد رسانه‌ای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی در حوزه سواد رسانه‌ای و نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فجر از منظر سواد رسانه‌ای با حضور مقامات علمی و اجرایی کشور استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با تاکید بر استفاده از کار شبکه‌ای در حوزه سواد رسانه‌ای و کاهش هزینه‌های این حوزه، گفت: کار شبکه‌ای هزینه‌ها و موازی‌کاری‌ها را کاهش می‌دهد و به افراد اجازه می‌دهد راه رفته توسط دیگران را دوباره طی نکنند. در این زمینه البته تجربه عملیاتی دقیق در دست نداریم؛ البته کار شبکه‌ای را هم مانند کار تیمی نمی‌دانیم و آگاهیم در این زمینه مشکل بسیاری وجود دارد؛ و بر همین اساس بسیاری از پروژه‌ها در کانادا، آمریکا و اروپا با دستمزد‌های کمتر در کشور‌های توسعه یافته توزیع می‌شود و بسیاری از دانش‌آموخته‌های ما برای پروژه‌ها بیرون از کشور کار می‌کنند.

موسویان با بیان اینکه آموزش‌های سواد رسانه‌ای را از مدیران شروع کرده‌ایم و باید این روند ادامه داشته باشد، گفت: این روند بعد از مدیران به مردم می‌رسد و می‌تواند بسیاری از مسائل بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. همچنین ایجاد فضای مجازی ساده، ایمن و مفید از دیگر اقدامات ما در این حوزه است که همه باید در این حوزه کمک کنند تا بتوانیم آن را محقق کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد هویت‌هایی که دارای کد شامد و هویت مجازی شده‌اند، گفت: این تعداد امروز به ۳۶۰ هزار مورد رسیده و همچنین ۵۲۰ هزار مورد NTT(وب سرورها) را هویت‌دار کرده‌ایم. این اقدامات به ما کمک می‌کند تا راه برگشت به استفاده‌کنندگان از این محصولات را باز کنیم و از آن‌ها به عنوان کسانی که صاحب‌نظر هستند، نظرسنجی داشته باشیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رئیس همایش ادامه داد: این نظرسنجی به صورت آنلاین توسط هوش مصنوعی عملیاتی می‌شود و به شکلی است که ما می‌توانیم با این نظرسنجی از سلیقه استفاده کنندگان اطلاع پیدا کنیم. همچنین سعی داریم با شناخت بازار کشور‌های فارسی زبان و کسانی را که پذیرای تولیدات داخلی مان باشند، شناسایی و تعامل کنیم.

محمدصادق افراسیابی، دبیر کل دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: در سال ۹۵ نخستین همایش برگزار شد و ما تأکید داشتیم که نتایج این همایش مستندسازی شوند. در نتیجه نتایج این همایش در سه کتاب سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی دو جلد و کتاب تحقیقات برگزیده همایش و یک نرم‌افزار منتشر شد.

وی افزود: دومین دوره همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با رشد مشارکت مخاطبان داخلی و خارجی همراه بوده است و با عنایت به اینکه محور موضوعی این دوره از همایش «خانواده» تعیین شده است برای این بخش از مخاطبان برنامه‌هایی مبتنی بر توانمندسازی و آموزش در نشست‌های تجربه‌نگاری و همچنین پنل‌های تخصصی در نظر گرفته شده است. همچنین تولید معرفی بسته سواد رسانه‌ای مخصوص خانواده در دستور کار است.

آموزش مهارت‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به دانش آموزان
دیگر سخنران این نشست رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بود. وی با تاکید بر اینکه باید رسانه‌ها را به‌عنوان بازوی کمکی برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان ببینیم، گفت: این آمادگی را داریم که دوره‌های را شروع کنیم چراکه آموزش و پرورش نقطه مناسبی برای ارتقا و آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به خانواده‌هاست و معتقدم لازم است اولیا و مربیان مقطع دبستان و پیش دبستان با شیوه آموزش مهارت‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به دانش آموزان آشنایی پیدا کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به حضور ۳۰۰ معلم، مربی و خانواده‌های مختلف در دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای گفت: این برنامه می‌تواند به ارتقای سواد رسانه‌ای تمامی این مجموعه‌ها کمک کند و با توافق انجام شده میان معاونت آموزش ابتدایی و انجمن سواد رسانه‌ای ایران، تلاش می‌کنیم تا برای تمامی معلمان حاضر در این همایش سه روزه گواهی ضمن خدمت صادر کنیم.

به گزارش ایکنا؛ در بخش‌های دیگری از این نشست بررسی محتوای پیشنهادی دبیرخانه همایش برای تهیه بسته‌های آموزشی اهدایی به اساتید، دانشگاه‌ها، دانشجویان، معلمان سواد رسانه‌ای، اولیا و مربیان پرورشی، در روز‌های برگزاری همایش و همچنین تغییرات اعضا و رئیس‌های پنل‌های روز‌های اول، دوم و سوم همایش براساس مصوبات سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری انجام شد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این نشست بررسی شد پیشنهاد ایجاد دبیرخانه برای مستند‌سازی همایش با هدف استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در جهت آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بر اساس محتوای ارائه شده در روز‌های همایش بود. همچنین تعیین شیوه انتشار مقالات برتر همایش در نشریات علمی و پژوهشی وابسته به نهاد‌های عضو شورای سیاست‌گذاری همایش و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه تقدیر از چهره‌های ماندگار سواد‌رسانه‌ای کشور مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
 
همچنین، در پایان این برنامه نیز از خبرگزاری ایکنا و خبرنگار مجموعه به عنوان حامی سواد رسانه‌ای کشور با اهدای تندیس دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای تقدیر به عمل آمد. یادآور می‌شود، دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از ۱۹ تا ۲۱ آبان‌ماه برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha