برنامه‌های «دهه وقف» در استان مرکزی تشریح شد/ برگزاری ۱۰ محفل انس با قرآن
کد خبر: 3760874
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

برنامه‌های «دهه وقف» در استان مرکزی تشریح شد/ برگزاری ۱۰ محفل انس با قرآن

گروه اجتماعی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با تشریح برنامه‌های دهه وقف در استان مرکزی گفت: در راستای ترویج فرهنگ قرآن و زیارت ۱۰ محفل انس با قرآن با حضور قاریان استان و کشوری برگزار می‌شود.

برنامه‌های دهه وقف در استان مرکزی تشریح شد/ برگزاری 10 محفل انس با قرآن کریم

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی، امروز، 12 آبان در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های دهه وقف در سالن جلسات اداره کل برگزار شد گفت: برنامه‌های این دهه از 15 آبان مصادف با 27 صفر آغاز و تا 24 همین ماه مقارن با هفتم ربیع‌الاول ادامه دارد.
وی از تعامل خوب رسانه با اداره اوقاف تقدیر کرد و افزود: رسانه در انعکاس اخبار اوقاف در بخش‌های مختلف همواره یار و یاور ما بوده و هست، امروز شرایط اقتصادی کشور خاص بوده و مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند، مشکلات اقتصادی مردم گاه آنان را از حوزه وقف دور می‌کند، اگر از وقف مشارکتی مطلع باشند می‌توانند با همان مقدار بودجه مالی در وقف مشارکت داشته باشند.
دلاوری اضافه کرد: خیلی از استان‌ها در حوزه وقف مشارکتی ورود پیدا کرده و مردم نیز مشارکت کردند. رسانه‌ها می‌توانند با اختصاص دادن صفحه یا ستونی از نشریه خود به امور عام‌المنفعه، بیان مطالب خیر‌اندیشانه، قرآن و عترت واقف شوند. امروز با ورود در حوزه وقف‌های مشارکتی می‌توانیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی گام‌های بلندی برداریم.
مدیرکل اوقاف استان از تصمیم‌گیری وقف مشارکتی در ساخت بیمارستان آیت‌الله خونساری اراک به عنوان تجربه خوب در این حوزه یاد کرد و گفت: پس از عملیاتی شدن وقف مشارکتی خیرین نیز ورود پیدا کرده و منتج به افتتاح و احداث فاز دوم بیمارستان شد. فعالیت در حوزه وقف مشارکتی، خانوادگی، وقف فامیلی، محله‌ای از جمله مواردی است که می‌توان به آن پرداخت.
وی ادامه داد: وقف در حوزه دارو و درمان، مسائل فرهنگی، قرآنی، آموزشی، حمایت از نخبگان، کارآفرینان جدی است، رسانه می‌تواند با تأثیرگذاری خود در این حوزه ورود پیدا کند، در واقع رسانه می‌تواند بنیانگذار وقف‌های مشارکتی شود.
حجت‌الاسلام دلاوری اضافه کرد: در روز 28 صفر مقارن با 16 آبان در 30 بقعه شاخص استان برنامه ویژه شهادت امام حسن مجتبی(ع) و پیامبراکرم(ص) برپا می‌شود. در راستای ترویج فرهنگ قرآن و زیارت نیز 10 محفل انس با قرآن با حضور قاریان استان و کشوری برگزار می‌شود. غبارروبی 12 بقعه شاخص استان از جمله برنامه‌های در دستور کار است.
وی از برپایی دعای ندبه همزمان با اولین جمعه ماه ربیع در 10 بقعه شاخص استان خبر داد و افزود: گلباران مزار مطهر شهدا، سخنرانی رؤسای اوقاف شهرستان‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه، حمایت از کارافرینان و نخبگان در رستای توسعه علم و فناوری، تهیه 700 بسته تحصیلی شامل اقلام نوشت‌افزاری ویژه دانش‌آموزان نیازمند در مقاطع مختلف تحصیلی، برپایی نشست با روحانیون، برگزاری 11همایش یاوران وقف در استان، برپایی نشست‌های تخصصی با فرهنگیان، نخبگان، بازاریان، اصناف، اصحاب رسانه، پزشکان، مدیران شرکت‌های صنعتی، طلاب علوم دینی، بهره‌برداری از مرمت و تجهیز امامزاده علی هریسان ساوه(ع) و حلیمه خاتون(س) تفرش از دیگر اقدامات دهه وقف است.
حجت‌الاسلام دلاوری با بیان اینکه در دهه وقف شاهد اجرای 65 برنامه در سطح استان هستیم، در تشریح شعارهای این دهه گفت: شعار روز اول«وقف و رسانه، ترویج موقوفات مشارکتی، روز دوم «وقف، ترویج فرهنگ قرآن و عترت»، روز سوم« وقف، بقاع متبرکه، ترویج فرهنگ زیارت»، روز چهارم «وقف، انتظار و مهدویت»، روز پنجم «وقف، توسعه علم و فناوری و حمایت از نخبگان و کارآفرینان»، روز ششم «وقف، عدالت اجتماعی، اجرای امینانه نیات واقفین»، روز هفتم «وقف، محیط زیست، بهداشت و سلامت»، روز هشتم‌ «وقف، صیانت از موقوفات، تجلیل از واقفان» روز نهم«وقف، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی» روز دهم «وقف، تحکیم بنیان خانواده».
وی در بخش دیگر از سخنان خود به اجرای طرح بنیاد توسعه و عمران موقوفات اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی بنیاد توسعه و عمران موقوفات استان یک‌هزار و 400 هکتار زمین در بخش کشاورزی زیر کشت مکانیزه از محل موقوفات فرمان‌فرما قرار دارد که 25 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این بخش فعالیت دارند.
حجت‌الاسلام دلاوری بیان کرد: روزانه 10 تن شیر در بخش گاوداری صنعتی این طرح با 750 رأس دام در استان مرکزی تولید می‌شود که اشتغال مستقیم این بخش 24 نفر و اشتغال غیرمستقیم آن 200 نفر است. 2 هزار و 800 رأس گوسفند نیز در بخش تولید گوشت قرمز در راستای طرح بنیاد توسعه و عمران موقوفات در استان وجود دارد که اشتغال مستقیم این بخش پنج نفر و اشتغال غیرمستقیم آن 10 نفر است. اشتغال مستقیم بخش عمرانی این طرح سه نفر، غیر‌مستقیم 40 نفر و اشتغال مستقیم بخش اداری 14 نفر. همچنین جهاد کشاورزی استان مرکزی بر طرح بنیاد توسعه و عمران موقوفات نظارت جدی و مستمر دارد.
وی ادامه داد: 25 وقف جدید در استان به ثبت رسیده است. با مشارکت خیرین 5 جهیزیه برای زوجین جوان تهیه شده است. اعزام 53 نفر به عتبات، اعزام به حرم امام رضا(ع)، تهیه 600 بسته حمایتی ویژه خانواده‌های نیازمند در قالب طرح دست‌های مهربانی از دیگر اقدامات است.
انتهای پیام

captcha