قدم‌های تهران در مسیر شهر هوشمند/ سامانه ارتباطی شهروندان با مدیران و پروژه‌ها‌ی شهر‌ی ایجاد می‌شود
کد خبر: 3760901
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
فرجود تشریح کرد:

قدم‌های تهران در مسیر شهر هوشمند/ سامانه ارتباطی شهروندان با مدیران و پروژه‌ها‌ی شهر‌ی ایجاد می‌شود

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات این سازمان در تحقق تهران هوشمند از راه‌اندازی سامانه ارتباطی شهروندان با شهرداری از طریق یکپایگاه اینترنتی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سایت مردم برای اولین بار می‌توانند با شهرداری و پروژه‌های شهری تهران تعامل برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری حمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران و معاون فناوری اطلاعات شهردار تهران امروز شنبه، ۱۲ آبان‌ماه با هدف تشریح برنامه‌های همایش تهران هوشمند و روند اقدامات این سازمان در طول سال ۹۷ برگزار شد.
 
وی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته برنامه تهران هوشمند را بر مبنای ابلاغ شهردار تهران آغاز و بر اساس آن اقدامات خود را پایه‌گذاری کردیم، گفت: برنامه‌های تهران هوشمند از ابتدای سال ۹۷ در قالب دبیرخانه این همایش آغاز شد و فعالیت‌ها و محورهایش بر اساس این اقدامات ادامه داد.

معاون فناوری اطلاعات شهردار تهران با تاکید بر اینکه، برنامه‌های محوری شهرداری تهران برای تحقق شهر هوشمند است، افزود: در اسفند ماه سال گذشته اولین همایش شهر هوشمند برگزار شد و از همان ابتدا بسیاری از موارد برای ما روشن شد. بر همین اساس برنامه تهران هوشمند از ابتدای سال ۹۷ در دبیرخانه تهران هوشمند پیگیری شد و اقدامات مربوط به برندسازی این حوزه را انجام دادیم.
 
محور کار ما بر روی برندسازی است
فرجود با اشاره به اینکه محور کار ما بر روی برندسازی است، تصریح کرد: امروز باید به دنبال یکسان‌سازی دیدگاه‌های دیگران در این مورد باشیم. چرا که حرکت به سمت شهر هوشمند تأثیر جدی بر عملکرد فاوا دارد و لذا سعی کردیم در هر اقدامی که می‌کنیم نگاهمان به سمت شهر هوشمند و برندسازی آن باشد.
 
وی از تکمیل یک سند برای کلیه فعالیت‌های شهرداری تهران در قالب زیست‌بوم تهران هوشمند خبر داد و افزود: بر اساس این زیست‌بوم تمامی فعالیت‌ها در قالب تهران شهر هوشمند مشخص می‌شود. همچنان که استخراج یک نقشه راه هوشمند هدف برگزاری این همایش است و بر همین اساس برای اجرای بهتر از نخبگان در قالب ۶ کارگروه استفاده کرده‌ایم.

‌مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران ادامه داد: ما با تمام کلان‌شهر‌های کشور دیدار کردیم و یک پایگاه مشترک ایجاد کردیم که در این پایگاه از تجربیات تمامی کلان‌شهر‌های کشور استفاده خواهیم کرد و این تجربیات به اشتراک سایر شهر‌ها در خواهد آمد تا دوباره کاری انجام نشود.

فرجود در ادامه به محور‌های همایش تهران شهر هوشمند اشاره کرد و گفت: دومین همایش شهر هوشمند نوزدهم و بیستم آبان در برج میلاد برگزار خواهد شد و یکی از محور‌های جدی ما نوآوری شهری است که در این زمینه رویدادهای مختلف را در شهر هوشمند با مشارکت استارت آپ‌ها آغاز کردیم. ایجاد مرکز مرتبط با نوآوری که تفاهم‌نامه اولیه آن را هم با دانشگاه شریف بسته‌ا‌یم، اقدام دیگر ما در این حوزه است. همچنین به دنبال این هستیم که آزمایش‌های شهری را ایجاد کنیم تا کار هدایت استارت آپ‌ها را هم به درستی مدیریت کنیم.

معاون فناوری اطلاعات شهردار تهران تدوین برنامه‌های لازم شهرداری تهران را از دیگر اولویت‌های سازمان فاوای شهرداری تهران برشمرد و تصریح کرد: مطالعات گذشته در شهرداری و افراد بالا دستی را بررسی کردیم که بر اساس آن نقشه راه اولیه تهیه شد که در این مسیر هم از نخبگان و توانایی دولت هم استفاده کردیم.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران تهران اظهار کرد: تاکید دیگر ما در این همایش خدمات برای ذی‌نفعان آن بود، چراکه بدون حضور تمام ذی‌نفعان، حول این موضوع موفقیت ممکن نیست و ما سعی کرده‌ایم برنامه‌ریزی صحیحی را برای این کار انجام دهیم. ضرورت وفاق ذینفعان در این مسیر مسئله بسیار مهمی است و آنچه که به عنوان برنامه تهران هوشمند است، به عنوان برنامه اختصاصی سازمان فاوا نیست، بلکه برنامه کل شهرداری تهران است.

‌وی افزود: شهرداری تهران امروز در مدل‌های مشارکتی با بخش خصوصی تعامل بسیاری دارد و ما نیز بر استفاده از مدل‌های جدید دنیا تاکید داریم و بر همین اساس مدل‌های جدیدی را هم فراهم کردیم تا بخش خصوصی بیشتر درگیر این حوزه شوند.

فرجود در ادامه از اقدامات دیگر این سازمان در تحقق تهران هوشمند سخن گفت و افزود: سامانه ارتباطی شهروندان با شهرداری از طریق یک پایگاه، از دیگر اقدامات ما در این حوزه است و در این حوزه مردم برای اولین بار می‌توانند از طریق این برنامه با شهرداری تعامل برقرار کنند. این سایت نیز به زودی رونمایی می‌شود.

وی گفت: در تمام اقدامات سعی کردیم تا پروژه‌های مختلف شهر هوشمند را هم پیاده کنیم و برهمین اساس کیوسک‌های هوشمند را در سطح شهر مستقر کردیم تا به مردم ارائه خدمات کنند. همچنین سامانه تهران من را راه‌اندازی کردیم و اقدامات مربوط به طرح ترافیک را در سامانه تهران من مورد استفاده قرار دادیم؛ در گام بعدی سرویس‌های شهرداری و استعلام طرح تفصیلی را بر روی سامانه تهران من قرار دادیم و امروز شهروندان با ورود به این سامانه می‌توانند اطلاعات مربوط به شارژ بلیت و عوارض سالانه را ملاحظه کنند.

‌مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با بیان اینکه امروز رزرو معاینه فنی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: سرویس دیگری که آماده کردیم مربوط به مسیریاب است؛ در کنار این موضوع سرویس پارک حاشیه‌ای شهر تهران هم فراهم شده و در فاز اول به زودی در یکی از مناطق تهران انجام خواهد شد.
 
شفافیت در تعریف شهر هوشمند برای ما مسئله بسیار پررنگی است
فرجود در ادامه تأکید کرد: شفافیت در تعریف شهر هوشمند برای ما مسئله بسیار پررنگی است؛ در حوزه داده و شفافیت چند بحث جدی داشتیم و اکنون قرارداد‌های بالای ۲۲۰ میلیون تومان به منظور شفافیت بر روی سامانه‌ای به همین نام منتشر و در اختیار عموم قرار داده می‌شود. در مراحل بعدی از سایت شفافیت اطلاعات مدیران ارشد شهرداری هم بر روی این سامانه آمد و در فاز بعدی اطلاعات پروانه‌های صادره و املاک در حال ساخت هم به زودی منتشر می‌شود.

وی صحت و مورد استفاده قرار گرفتن داده‌های موجود شهر تهران را یکی از مسائل مهم در حوزه تهران هوشمند دانست و بیان کرد: امروز یکی از مشکلات اصلی این است که داده‌های ما چقدر صحت دارد و قابل استفاده است؛ لذا به دنبال استاندارد‌سازی داده‌ها و برنامه شهرداری تهران هستیم تا آن‌ها را تضمین کنیم. بر همین اساس اطلاعات خود را به سامانه دولت وصل کردیم که در آنجا ۱۵ سرویس شهرداری قرار گرفت و هر داده‌ای که محرمانه نباشد، در دسته‌بندی این دیتا قرار می‌گیرد.

‌مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران گفت: نقشه و عکس‌برداری از تهران انجام و در رصد‌خانه‌ای در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. تمرکز ما در سال ۹۷ تجمیع داده‌ها بوده است، و یکی از مهم‌ترین این اقدامات که به زودی انجام خواهد شد، پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی خواهد بود.

معاون فناوری اطلاعات شهردار تهران تصریح کرد: همایش تهران هوشمند به مدت یک هفته در سطح شهر تهران با برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود و حکم‌روائی هوشمند که مربوط به نقش شهرداری در این بستر است، از جمله اقدامات ما در این برنامه است. در طول این هفته چند مرکز شهر هوشمند افتتاح خواهد شد.
 
رسالت ما کاهش هزینه‌های شهری است
فرجود با تاکید بر اینکه رسالت ما کاهش هزینه‌های شهری است، اظهار کرد: یکی اقدامات معاونت فاوا در زمینه اجرای طرح جدید ترافیک بود؛ اولین دستاورد این کار این بود که ثبت نام کنندگان برای دریافت طرح ترافیک دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشتند. بر این اساس تهران من بستر سرویس‌دهی به شهروندان شد.
انتهای پیام
captcha