اهمیت استقرار پایگاه پایان‌نامه‌های قرآنی در تهران
کد خبر: 3760940
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
در نشست شورای سیاست‌گذاری همایش بانوان قرآن‌پژوه مطرح شد؛

اهمیت استقرار پایگاه پایان‌نامه‌های قرآنی در تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم استقرار پایگاه قرآنی در شهر تهران، بیان کرد: در شهر قم چنین پایگاهی وجود دارد، اما اگر بتوانیم در تهران نیز چنین مرکزی را دایر کنیم، اقدام ارزنده‌ای خواهد بود، زیرا در حال حاضر کتابخانه تخصصی قرآن در تهران وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه صبح امروز، 12 آبان‌ماه، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران؛ ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با این همایش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر اجرایی پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه، گفت: تاکنون چندین مرتبه این همایش در برج میلاد و با حضور رؤسای قوا برگزار شده است و در هر مرتبه ۲۵ نفر از بانوان قرآن‌پژوه معرفی و تجلیل شده‌اند.
وی اظهار کرد: در سال‌های اولیه برگزاری این همایش انتظار نمی‌رفت که این تعداد بانوی قرآنی در این زمینه فعالیت کنند، اما بعد از گذشت 15 دوره، تعداد بانوان قرآن‌پژوه شاخص به حدود 300 نفر رسیده است. این در حالی است که اوایل کار در نمایشگاه قرآن مراسم گاه با معرفی و تجلیل از یک بانو برگزار می‌شد و در حال حاضر تعداد آن به حدود 25 بانوی قرآن‌پژوه برتر در هر دوره رسیده است.

تأکید بر استقرار پایگاه پایان‌نامه‌های قرآنی در تهران
عبداللهیان اظهار کرد: یکی از دستاوردهای اصلی این همایش گردآوری حدود 21 هزار پایان‌نامه قرآنی بوده است که به صورت دیجیتال درآمده است. این پایان‌نامه‌ها انحصاری است و در مؤسسه قرار دارد. امیدوارم با انجام کمک‌هایی این دستاورد به تهران منتقل شود.
دبیر اجرایی همایش بانوان قرآن‌پژوه با بیان اینکه برگزاری این همایش و گردآوری پایان‌نامه‌های قرآنی باعث شده است تا در قرآن‌پژوهی موازی‌کاری نباشد، افزود: برگزاری این همایش چند سالی به دلیل برخی محدودیت‌ها متوقف شد و شاید اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، اکنون بیش از 30 هزار پایان‌نامه قرآنی در اختیارمان بود. از بین این پایان‌نامه‌ها 15 هزار پایان‌نامه را بانوان نوشته‌اند. همچنین، یک بانو از اولین پایان‌نامه قرآنی در 1366 دفاع کرد و از آن سال تاکنون تعداد این پایان‌نامه‌ها به 15 هزار رسیده است. در حالی که در شرق و غرب عالم اسلام 500 پایان‌نامه قرآنی که بانوان آن‌ها را گردآوری کرده‌اند وجود دارد. بنابراین، آمار بالای پایان‌نامه‌های قرآنی بانوان ایرانی می‌تواند گام مؤثری در رفع تهمت‌هایی باشد که از گذشته به ایرانیان به دلیل بی‌توجهی به قرآن نسبت داده‌اند.
وی در ادامه دومین دستاورد این همایش را کشف استعدادهای درخشان بانوان بیان کرد و افزود: همایش بانوان قرآن‌پژوه زیرمجموعه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها «خانواده یاسین» است. آثار همگانی سوره مبارکه یاسین به عنوان قلب قرآن بسیار زیاد است و‌ پیامبر(ص) آرزو داشته‌اند که امت اسلامی از این آثار استفاده کنند. خوشبختانه تاکنون چهار همایش در مورد این سوره برگزار شده و شبکه گسترده خانواده یاسین نیز تشکیل شده است که بالغ بر 10 هزار عضو دارد. این اعضا هر روز به تلاوت این سوره می‌پردازند و آن را تقدیم حضرت زهرا(س) می‌کنند.
عبداللهیان گفت: در هر دوره از این همایش از هشت بانوی هنرمند قرآنی تجلیل می‌شود. همچنین، حدود یازده دوره نمایشگاه «بانوی قرآنی، هنر ایرانی» برگزار شده است. رویکرد پانزدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه، که در جوار آستان مبارک امام رضا(ع) برگزار می‌شود، «قرآن و امام جواد(ع)» است و برای ارسال مقاله فراخوان داده شده است. در این همایش که روز هشتم آذرماه برگزار می‌شود 500 بانوی قرآنی از تهران و 200 بانو نیز از مشهد حضور خواهند داشت.

تأکید بر استقرار پایگاه پایان‌نامه‌های قرآنی در تهران

وی در پایان به نقش مرحوم «حجت‌الاسلام احمد احمدی» در پیشبرد این همایش پرداخت و گفت: او دبیر چهارده دوره از همایش و پشتیبان و حامی همایش بود. همچنین همواره عملکردی فراجناحی داشت و در دعوت از مهمانان و شناسایی قرآن‌پژوهان نیز این رویکرد را حفظ می‌کرد.
در ادامه این نشست احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، نیز ابراز کرد: زمانی در محضر مقام معظم رهبری درباره پایان‌نامه‌های قرآنی توضیح دادم و از گردآوری حدود پنج هزار پایان‌نامه قرآنی خبر دادم که متعجب شدند و فرمودند مطمئن هستید؟ مقام معظم رهبری آن را بسیار ارزشمند دانستند. حال که این تعداد به 21 هزار پایان‌نامه رسیده قطعاً بسیار ارزشمند است.
وی افزود: اولین بار فهرست پایان‌نامه‌های قرآنی در وزارت ارشاد کلید زده شد و از جریان آن آگاه بودم. هیچ دانشگاهی حاضر به ارائه اطلاعات از پایان‌نامه‌ها نبود و همین کار را بسیار سخت کرده بود. بیشترین پایان‌نامه‌های قرآنی که شناسایی شد زیر نظر آقایان «مهدوی‌راد» و «حجتی» تهیه شده بودند.
مسجدجامعی درباره ارائه طرحی که قرار بود در آن شهر «نجف» مرکز مسابقات انتخاب بهترین پایان‌نامه‌های قرآنی باشد گفت: مقدمات این کار هم فراهم شده است. در نهایت حدود هزار و 500 پایان‌نامه صحافی و ارسال شد. همچنین قرار بود تا با پشتیبانی «آیسسکو» فعالیت‌هایی انجام شود، اما میسر نشد.

تأکید بر استقرار پایگاه پایان‌نامه‌های قرآنی در تهران
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بر لزوم استقرار پایگاهی در این زمینه در شهر تهران تأکید و بیان کرد: البته در شهر قم چنین چیزی وجود دارد. اگر بتوانیم در تهران پایگاهی در این زمینه داشته باشیم، اقدامی ارزنده است، چراکه در حال حاضر کتابخانه تخصصی قرآن در تهران وجود ندارد.
وی تأکید کرد: انتخاب بهترین پایان‌نامه با حضور وزیر علوم کار خوبی بود که در این مدت انجام شد. یکی از موضوعات این مراسم پایان‌نامه‌های قرآنی بود که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. با وجود این، چنین کارهایی بیشتر در شهرهایی همچون نجف دیده می‌شود. 
مسجدجامعی با اشاره به اینکه موضوع هنری که در این جلسه گفته شد، مقداری بالاتر است، گفت: در حال حاضر گران‌ترین آثار هنری قرآنی مربوط به ایرانیان است. بانوانی که به این عرصه وارد می‌شوند اثرگذاری بسیار زیادی خواهند داشت. زمانی یکی از بانوان موزه قرآن را به کشور مراکش اعزام کرده بودیم که پادشاهی مراکش در همین زمینه نامه نوشت.
وی گفت: بسیاری باور نمی‌کنند که در ایران بانوان هنرمندی در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند. همه این فعالیت‌ها به خاطر برکت روز وفات حضرت خدیجه(س) است که مراسمی در آن روز در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شد و همان مراسم آغاز این کار شد.
مسجدجامعی افزود: تقریباً در طول این سال‌ها تمامی مسئولان حضور و مشارکت داشته‌اند. در یکی از ادوار بانوان قرآن‌پژوه به محضر مقام معظم رهبری رفتند و در دیگر ادوار نیز همه بزرگان کشور به نوعی در این همایش مشارکت داشتند و امیدواریم که منشأ تأثیرگذاری‌های فراوانی باشد. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با قرآن‌پژوهان سیاست‌گذارانه بود. ایشان تأکید داشتند که اگر می‌خواهیم کارهای قرآنی را از بانوان شروع کنیم.

تأکید بر استقرار پایگاه پایان‌نامه‌های قرآنی در تهران
در ادامه این نشست سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز اظهار کرد: یکی از جهاتی که باعث شده در انسان‌سازی قرآنی کمتر موفق باشیم، ورود اندک بانوان به این حوزه بوده است. مادری که قرآنی باشد، همسری که قرآنی باشد و زنانی که قرآنی باشند، سریع‌‌تر می‌توانند جامعه و خانواده را قرآنی کنند و در شکل‌گیری اجتماع‌ قرآنی تأثیر خواهند گذاشت. این امر به قدرت باروری زنان برمی‌گردد و این قدرت را می‌توانیم در خدمت قرآن قرار دهیم.
صالحی پشتکار زنان را یکی دیگر از ویژگی‌های آنان برشمرد و افزود: معارف قرآنی و تلاش برای تحقق رفتار قرآنی که مدنظر است نیاز به پشتکار دارد. طبیعت زنانه با پشتکار همراه است و از آنجا که قرآن مراتب عمیقی دارد، حرکت به سمت آن مراتب نیاز به پشتکار و پیوستگی دارد که به صورت نعمتی خدادادی در زنان وجود دارد.
همچنین، وی بیان کرد: وجود بیش از ۳۰ هزار پایان‌نامه قرآنی از سال ۶۶ تاکنون، نشانگر افق جدیدی در مباحث قرآنی کشور و حتی در جهان تشیع و اسلام است و در ارتباطات و دیپلماسی فرهنگی، هنری و قرآنی‌مان بسیار کارآیی دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش بیان کرد: از خانواده «حجت‌الاسلام عبداللهیان» و تلاش‌های مستمرشان در سال‌های متمادی قدردانی می‌کنم. همچنین از مرحوم «حجت‌الاسلام احمد احمدی» که علماً، عملاً و اخلاقاً منشأ بسیاری از آثار بوده‌اند سپاسگزارم و به روح پرفتوح ایشان درود می‌فرستم.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha