تعبیر استکبار در جامعه کنونی/ استضعاف به دنبال استکبار می‌آید
کد خبر: 3760950
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۱
در نشست ایکنا همدان مطرح شد؛

تعبیر استکبار در جامعه کنونی/ استضعاف به دنبال استکبار می‌آید

گروه سیاست و اقتصاد - به منظور بررسی اشکال مختلف استکبار و تغییر آن در دوره‌های مختلف و هم‌چنین بررسی نوع بارز آن در جامعه کنونی یعنی استکبار اقتصادی نشستی با این مضمون در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

به گزارش ایکنا از همدان، در آستانه 13 آبان نشست استکبارستیزی با بررسی مباحثی چون اهمیت دشمن‌شناسی و شناخت استکبار از منظر قرآن، بررسی عوامل استکبار داخلی به‌ویژه استکبار اقتصادی و موارد آن در جامعه، تبیین تغییر ماهیت استکبار در زمان انقلاب و در حال حاضر، اهمیت اقتصاد مقاومتی در بحث استکبارستیزی و نماد استکبار در دانشگاه‌ها‌ برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام ناصر صفری، کارشناس مذهبی، سرهنگ محمدتقی امیدی ساکت مسئول بسیج دانش‌آموزی، کمیل سرمدی نماینده تشکل بسیج دانشجویی زهرا قربانی و زینب ونائی نمایندگان تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان معتدل حضور داشتند.

استکبار علمی و استکبار اقتصادی؛ استکبارهای عصر امروز/ استضعاف به دنبال استکبار می‌آید
حجت‌الاسلام ناصر صفری، مدرس حوزه در این نشست اظهار کرد: واژه استکبار بیش از 46 بار و کلمات مترادف با این واژه بیش از 100 بار در قرآن کریم ذکر شده است.
وی افزود: مهمترین و تأثیرگذارترین داستان در عرصه بشریت داستان شیطان است، انسان و جنیان همگی برای عبودیت خلق شده اند اما در این میان شیطان که از گروه جنیان بود پس از عبادت 6 هزار ساله خود در برابر خالق خویش تکبر ورزید چرا که خود را برتر از انسان قلمداد کرد.
حجت‌الاسلام صفری اضافه کرد: شیطان در یک امتحان الهی در پذیرش ولایت انسان به عنوان اولین حجت خدا کبر ورزید و همان باعث ایستادن در برابر خالق خویش و وارد شدن در قطب منفی عالم معنا، یعنی طاغوت شد.

تکبر نقش سلیم انسان را کاهش و نقش پلید او را افزایش می‌دهد
این مدرس حوزه با بیان اینکه ریشه استکبار، کبر است ادامه داد: کبر مشکلی اخلاقی است که متأسفانه همه مردم با درجات مختلف از آن برخوردارند که در صورت عدم درمان باعث خارج شدن انسان از دین و ایستادن در برابر خالق خویش و اولیا الهی می‌شود.
وی بیان کرد: تکبر نقش سلیم انسان را کاهش و نقش پلید او را افزایش می‌دهد و تا حدی پیش می‌رود که خداوند او را از جبارین قرار می‌دهد، در گذشته بزرگان هر قوم به بهانه عدم پذیرش دین الهی از تواضع در برابر فرستاده خدا سر باز می‌زدند؛ لذا مهمترین عامل مقابله با اولیا خدا همان تکبر بوده است.
حجت‌الاسلام صفری ادامه داد: انسان بودن بشر عامل عدم سجده شیطان بر او نبود بلکه «ولی خدا و خلیفه الله» بودن انسان در زمین عاملی بود که ابلیس را از سجده بر آدم برحذر داشت.
وی با بیان اینکه همواره مستکبرین هر قوم در برابر پیامبران الهی ایستادگی می‌کردند افزود: همانگونه که قرآن می‌فرماید «هر زمان که پیامبری از جنس خودشان می‌فرستادیم در برابر او ایستادگی می‌کردند» بسیاری از مستکبرین قوم بنی اسرائیل با خداوند مشکلی نداشتند اما در برابر پیامبران خود لجاجت کرده و سخن او را نمی‌پذیرفتند.
این مدرس حوزه ادامه داد: همواره منافقین هر امت خدا و پیامبر او را قبول کرده اما از پذیرش ولایت رسول خدا سرباز می‌زدند و با افتخار حاکمیت طاغوت را پذیرفته و حکومت ولی خدا را پس می‌زدند.

استکبار علمی و استکبار اقتصادی؛ استکبارهای عصر امروز/ استضعاف به دنبال استکبار می‌آید

اقتصاد باز یا لیبرال و اقتصاد بسته یا دولتی؛ دو مدل اقتصاد رایج در دنیا
حجت‌الاسلام صفری با بیان اینکه دو مدل رایج اقتصاد در جهان وجود دارد گفت: اقتصاد باز یا لیبرال که همان اقتصاد سرمایه داری است و اقتصاد بسته یا دولتی که همان اقتصاد مارکسیست دو اقتصاد رایج جهان امروز است و کمتر کسی را می‌توان یافت که در جهان امروز به دنبال اقتصاد بسته باشد.
وی با اشاره به اینکه اسلام با هر دو نوع این اقتصاد مخالف است گفت: طبق آیات 76 تا 79 سوره قصص، می‌توان به خوبی به تفاوت بین این دو نوع اقتصاد پی برد، هنگامی که فاصله طبقاتی در اقتصاد سرمایه داری ایجاد می‌شود، امنیت روانی جامعه مختل می‌شود.
این کارشناس دینی بیان کرد: اختلال در امنیت روانی کشور نتیجه اقتصاد لیبرال است که متأسفانه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و اکثر دولت‌ها و تیم اقتصادی دولت ما نیز بر اساس این شاخصه‌ها اندیشیده و برنامه‌های کشور را طراحی و اجرا می‌کند.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از نوع اقتصاد باز است گفت: متأسفانه ما همچنان بر اقتصاد باز لیبرال که در کشور‌های غربی صدای شکستش بلند شده است می‌کوبیم و در دانشگاه‌های خود با افتخار آن را تدریس می‌کنیم، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ما نیز بر اساس همین نوع اقتصاد برای مردم نسخه می‌پیچند و باعث رشد قارون‌های زمان در این کشور می‌شوند.

ثروت و استکبار ملازم یکدیگر هستند
حجت‌الاسلام صفری با بیان اینکه نباید در یک جامعه دینی و الهی، قارون‌ها رشد کنند عنوان کرد: ثروت و استکبار ملازم یکدیگر هستند، ثروت نوعاً می‌تواند استکبار به همراه داشته باشد و استکبار نیز باعث ثروت‌اندوزی می‌شود؛ لذا یکی از انگیزه‌های مستکبرین، در دست گرفتن ثروت‌های جامعه است تا بتوانند لذت بیشتری از دنیا ببرند.
این مدرس حوزه با اشاره به اینکه باید در توزیع عادلانه ثروت برنامه‌های عملی طراحی و کارهای مهمی انجام شود گفت: اگر کسی قدرت و ثروت را برای خود خواست به معنای استکبار نیست، عزت و کبریا در نزد خداوند است که آن را به اولیا و دوستان خود عطا می‌کند.
حجت‌الاسلام صفری با بیان اینکه خداوند اجازه سلطه کافران بر مومنان را نداده است کرد: خداوند اجازه بستن هیچ قراردادی بین کافران و مومنان نداده است و با هر عملی که باعث سلطه کافران بر مؤمنان شود مقابله می‌کند.
وی با بیان اینکه قدرت برای انسان‌های با تقوا است گفت: اولیا خدا متواضع‌ترین مردم در برابر خداوند بودند که قدرت از آن پیامبران و اولیا خدا و سایر انسان‌های متواضع اوست چرا که آنها از قدرت برای خدمت به خلق بهره می‌گیرند؛ لذا قدرت نمی‌تواند برای همه مردم باشند.
این کارشناس دینی عنوان کرد: از زمان خلقت بشر تا کنون همچنان 2 جبهه حق و باطل در جنگ با یکدیگر هستند، طاغوت همان جبهه باطل است که هدف آن خوی تکبر و خود برتر بینی است این جبهه دارای کارگزارانی است که رتبه‌بندی شده‌اند و دارای نفاق آشکار و پنهان هستند.
حجت‌الاسلام صفری افزود: قرآن از این جریان فکری به نام جبهه استکبار یاد می‌کند؛ لذا جنگ جهانی بین حق و باطل ریشه در استکبار دارد که پایان حق پیروز میدان بوده و ریشه مستکبران قطع خواهد شد.
این مدرس حوزه اظهار کرد: همانگونه که امام حسین(ع) فرموده است: «نه خداوند ذلت بر انسان را می‌پذیرد و نه دامان پاک مادرانمان» ما باید آزاده باشیم و اجازه دخالت و نسخه‌پیچی غرب و شرق را برای مشکلات خود ندهیم، کثرت و ثروت با آزادگی ناسازگاری دارد و حق هیچ‌گاه با این دو کلمه نیست.

مشکلات اقتصادی کنونی کشور به دلیل عدم اتکا و باور به توانمندی‌های خود در این حوزه است
سرهنگ پاسدار محمدتقی امیدی‌ساکت، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نیز گفت: آن چیزی که نظام جمهوری اسلامی بیان شده است انجام تمام فعالیت‌ها در چهار چوب قانون است.
وی افزود: اگر کشور در عصر حاضر با مشکلات اقتصادی روبرو است به دلیل عدم اتکا و باور به توانمندی‌های خود در این حوزه است این نکته را نباید فراموش کرد که بخش اعظم این مشکلات در اثر تغییر دولت‌هاست.
امیدی با بیان اینکه باید نقاط مثبت خود را پررنگ و بزرگ کنیم گفت: متأسفانه با تغییر دولت‌ها و اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های هر دولت چراغ سبزی به دشمن نشان داده می‌شود بنابراین همانگونه که کشور‌های غربی در باطل بودن خود ثابت قدم هستند ما نیز باید در حق بودن خود ثابت قدم باشیم
رئیس سازمان بسیج دانش آموزی با اشاره به اینکه در عرصه دفاعی به توانمندی و خودکفایی دست یافته است بیان کرد: در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق، کشور ما از داشتن یک سیم خاردار محروم بود اما پس از آن با اتکا و اعتماد به توان داخل الان ایران یکی از کشور‌های قدرتمند در عرصه دفاعی است.
وی با اشاره به اینکه پس از دفاع مقدس شکاف طبقاتی افزایش یافت عنوان کرد: همانگونه که امام راحل فرمودند «انقلاب ما انقلاب پابرهنگان است» اما این تفکر و بینش پس از دوران دفاع مقدس تغییر کرد و پابرهنگان پلکانی برای پیشرفت سرمایه داری و اقتصاد لیبرال در کشور شد.
امیدی بیان کرد: هرجا سخن از استکبار در میان بوده است استضعاف نیز با آن همراه بوده است، ریزش‌های انقلاب نیز به دلیل نزدیکی به غرب و روشن فکران غرب زده بوده است که این خود استحاله فکری و فرهنگی را در پی دارد.
رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی اظهار کرد: فضای تعلیم و تربیت امروز ما، تنگه احد ماست که اگر آن را حفظ کنیم نجات یافته و در غیر این صورت نابود خواهیم شد و سند 2030 مصداق بارز دور زدن تنگه احد است.

زنده کردن روحیه استکبار ستیزی تقویت سه شاخصه مهم «مومن، انقلابی و پای کار بودن» است
وی گفت: قطب نمای ما باورها و اعتقادات دینی ماست؛ لذا تفکر و اعمال ما باید برگرفته از سیره اهل بیت و ائمه اطهار باشد که متأسفانه عدم باور و تکیه بر توان داخلی آن چیزی است که امروز از آن رنج می‌بریم.
امیدی با بیان اینکه به دنبال افزایش روحیه استکبار ستیزی و بصیرت افزایی در میان دانش‌آموزان هستیم اظهار کرد: زنده کردن روحیه استکبار ستیزی تقویت سه شاخصه مهم «مومن، انقلابی و پای کار بودن» است.
رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه پس از گذشت 40 سال دیگر زمان آزمون خطا گذشته است گفت: دشمن به دنبال نابودی نقاط قوت ما و تضعیف روحیه استکبار ستیزی است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه داشتن ثروت همیشه مشکل‌ساز و فسادآور نیست یادآور شد: اگر ثروت به درستی مدیریت نشود می‌تواند در مسیر نادرست به کار گرفته شود؛ لذا در این راستا باید دولت‌مردان برنامه‌های خوبی طراحی و اجرا کنند.
وی با بیان اینکه باید در حوزه اقتصاد خود را باور کنیم اظهار کرد: دولت مردان حوزه اقتصاد نیز باید همچون عرصه دفاعی خود را باور داشته و از تفکر سرمایه‌داری غرب یا همان اقتصاد باز لیبرال که برای اقتصاد کشور مهلک است دوری کنند و به دنبال استفاده و بهره وری از توانمندی‌های خود باشند.

استکبار علمی و استکبار اقتصادی؛ استکبارهای عصر امروز/ استضعاف به دنبال استکبار می‌آید

زینب ونایی دانشجوی رشته علوم سیاسی و سخنگوی تشکل انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه استکبار اقتصادی واژه‌ای گنگ و سنگین است و لازم است که به طور تخصصی توسط کسانیکه تخصص دارند، معنا شود اظهار کرد: در ادبیات دینی وسنتی ما استکبار «خود بزرگ بینی» است، کسی که ادعای بزرگی دارد اما در واقع نیست .
وی با اشاره به اینکه هرکشوری که از نظر اقتصادی برتر است مستکبر اقتصادی نیست افزود: هر کشوری که اقتصاد قوی دارد، اگر به فرض مثال کشور چین این ادعا را دارد که از نظر اقتصادی، قدرت برتر است ادعای پوچی نیست.
وی با اشاره به وجود استکبار اقتصادی در کشور گفت: داخل کشور تعدادی از افراد هستند، با رانت خواری، رشوه گیری و معملات غیر مشروع بخشی از ثروتی که حق مردم جامعه است را در انحصار خود گرفته اند.
ونایی منشا استکبار داخلی را «عدم آگاهی مردم جامعه» دانست و افزود: منابع در آمدی که در کشور وجود دارد صرف مخارجی که ضرورتی ندارد می شود و حقوق و منافع مردم مد نظر گرفته نمی شود.
وی با اشاره به گسترش فساد در سطح جامعه و عدم آگاه سازی مردم توسط افراد مربوطه گفت: در هر دوره‌ای که در دولت‌های ایران اختلاس های کلانی رخ داده مسئولین کوتاهی کرده و تقصیر را به گردن دولت قبل از خود می‌اندازند.
این نماینده تشکل انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی با اشاره به اختلاس های کلانی که در دوره های مختلف در کشور صورت گرفته عنوان کرد: گم شدن دکل نفتی، و فرار اختلاس گر 3 هزار میلیاردی در جامعه ای که نیروی انتظامی جرم کوچک را به راحتی پیگیری می کند قابل تصور نیست، قوه قضائیه با چنین فسادهایی مقابله کند.
این دانشجوی رشته علوم سیاسی افزود : عدم آگاهی مردم باعث می‌شود پول‌هایی که حق ملت است شفاف سازی نشود که در کجا صرف و خرج می شود.

استکبار تصور آنچه که خود داشت است

زهرا قربانی دبیر کمیسیون سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی سینا که در این نشست حضور داشت با اشاره به استکبار داخلی گفت: یکی از دلایل وجود رانت، اختلاس و سایر فسادهای مالی که وجود دارد، عدم شفاف سازی اینکه منافع برخی از افراد به خطر بیافتد.
ونایی باردیگر با تعریف معنای استکبار از نظر خود تاکید کرد: استکبار یعنی تصور آنچه که خود داشت، تصور اینکه یکسری چیزهایی را داریم و این مسئله ماهیت استکباری دارد که به آن نقد وارد می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اندیشه ومکتب هایی که از غرب وارد جامعه ما شده اند را به عنوان نماد استکبار قبول ندارد گفت: اسلامی شدن علوم و بومی سازی آن اصلا شدنی نیست. این تغییر نام ارزشمند هست به شرطی که چیزی را برای ارائه به دانشگاه داشته باشیم، رفرنس هایی که اساتید ارائه می دهند اغلب از نظریات اندیشمندان و متفکران غربی است.
این دانشجوی رشته علوم سیاسی با بیان اینکه آنچه که از یک فرهنگ دیگر می‌آید مسلما سخت مورد خوانش است تصریح کرد: هنگامی یک علوم سیاسی- اسلامی ایجاد می شود که دارای ارائه چندین کتاب و مقاله در این موضوع برای دانشجویان بود.
ونایی با بیان اینکه استکبار در دانشگاه ها آزاد اندیشی را از برخی اساتید و دانشجویان می گیرد، گفت: مسئله مطرح این است که ما خود دارای جامعه شناسی و حرف مشخصی از سیاست هستیم و نیاز خاصی به هیچ کدام از آنچه که از غرب است نداریم.
ونایی با اشاره به اینکه زمانی علم را می شود گسترش داد که در مقابل آن نایستیم گفت: علوم غربی نماد استکبار نیست به نظر من استکبار، توهم آنچه که خود داشت است که امروزه در دانشگاه وجود دارد، چند تا کتاب ومقاله غربی نمادی از استکبار نیست.
وی با اشاره به خلأ انتقال تفکر و ایده های جدید به دانشجو ابراز کرد: نمی توانیم مطرح کنیم که تمام آنچه که درغرب مطرح می شود استکبار محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه در یک بعد حرکت نکنیم گفت: اینکه فقه و سیره پیامبر را جایگزین کنند به جا است ودرسی به عنوان اندیشه سیاسی اسلامی در دانشگاه تدریس می شود اما اینکه به طور کامل به این موارد اختصاص داده شود خیلی صحیح نیست.
وی با اشاره به اینکه نداشته های ما مربوط به ناتوانی افراد است یادآور شد: قدرت برخی نهادها که در دانشگاه‌ها نفوذ دارند باعث شده تا استاد و دانشجو ایده و نظر خودش را به راحتی ارائه ندهد.
وی در ادامه گفت :دانشگاه خود نمونه ای از استکبار است که به ما تاکید می‌کنند تاکید می‌شود که وارد خط قرمزها نشویم که این خط قرمزها برای ما مشخص وشفاف نیست.
قربانی نیز با بیان اینکه اگر آزاد اندیشی مد نظر قرار گیرد، وظایفی نیز دانشجویان دارند اشاره کرد: اینکه سکوت نکنند و دخالت در دانشگاه ها تبعاتی به همراه دارد که مقابله با انجام کارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها موجب خدشه وارد کردن به فرهنگ ایرا است که این نمادی از استکبار در دانشگاه است.

استکبار برای نفع خود هر کاری می‌کند
کمیل سرمدی، نماینده تشکل بسیج دانشجویی در این نشست با بین اینکه استکبار محور قرار دادن خود است، توضیح داد: استکبار مشکلی است که از درون انسان برمی‌خیزد؛ لذا این مسئله در هر عرصه زندگی انسان می‌تواند ظهور پیدا کند.
وی با اشاره به شکل استکبار در گذشته یادآوری کرد: پادشاهان با قدرتی که داشتند افراد را در راستای سود و منفعت خود به کار می‌گرفتند، رفته رفته قدرت به سمت استکبار فکری رفت و استکبارهای فرد محور به استکبارهای جامعه محور تغییر می‌کرد.
این نماینده تشکل دانشجویی با اشاره به نوعی از استکبار، استکبار اقتصادی اظهار کرد: در حکومت‌های سرمایه‌داری امپریالیسم برای سود بیشتر با استفاده از ابزار رسانه مردم را به نوعی استعمار کرده که این استعمار توسط استکبار جهانی اتفاق می‌افتد.
وی افزود: در جوامعی مانند امریکا ساختارهایی همچون تأمین اجتماعی به سمت خصوصی‌سازی پیش می‌رود که هزینه رفاه مردم توسط دولت انجام نمی‌شود.
سرمدی با بیان اینکه استکبار برای نفع خود هر کاری می‌کند عنوان کرد: عربستان زمانی به قدرت رسید در مقابل یمن ایستاد، اما آنچه که مهم تر ازاستکبار جهانی است استکبار داخلی است، امام خمینی(ره) در این باره فرمود اگر شما از مسیر خود خارج شوید آن روزی که مردم شما را بیرون کنند آن روز هم یوم‌الله است. آنچه که امروز در کشور شاهد آن هستیم استکبار داخلی است که درون حکومت ما نفوذ کرده است.
وی با اشاره به اینکه به جای اینکه سرمایه‌گذاری در ملک متمرکز باشد می‌بایست در بحث تولیدات وارد شود تاکید کرد: در این راستا قانون cgt به این منظور و برای مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها در ملک در بسیج دانشجویی ایجاد شد.

استکبار علمی و استکبار اقتصادی؛ استکبارهای عصر امروز/ استضعاف به دنبال استکبار می‌آید

تبیین بازوهای استکبار در دانشگاه‌ها
این نماینده بسیج دانشجویی با اشاره به بازوهای استکبار در دانشگاه‌ها ابراز کرد: تفکر ایدئولوژیکی که در دانشگاه وجود دارد یکی از این بازوهای خارجی در دانشگاه است، زمانیکه که کسی اطلاعاتی را به صورت خاص به دانشجو می‌دهد تحلیل و پردازش نیز بر اساس اطلاعات اولیه و سلیقه آن شخص شکل می‌گیرد.
سرمدی با اشاره به سرفصل‌های رشته خود خاطرنشان کرد: در پزشکی سرفصل‌هایی وجود دارد که شیوع یک بیماری در مناطقی است که اطلاعات علم پزشکی از آن منطقه به ما انتقال می‌شود بیماری‌هایی که در ایران شیوع ندارد در عوض بیماری مانند تب مالت نیاز به پیگیری در ایران را دارد که در سرفصل‌های ما موجود نیست.
وی تصریح کرد: با این شرایط ما به نوعی به نفوذی‌های ناآگاه آنها تبدیل می‌شویم. یکی دیگر از بازوهای استکبار در دانشگاه تفکر غالبی است که یک سری افراد خواست و میل غربی‌ها را در دانشگاه پیگیری می‌کنند، همانطور که شاهد برخی فعالیت تشکل‌ها در مواقع انتخابات هستیم که پس از فعالیت انتخاباتی خود دیگر اثری از آنها در دانشگاه دیده نمی‌شود.
سرمدی با توجه به اینکه مسائل اقتصادی اولویت است، یادآور شد: گاهی پرداختن به مسائل حاشیه‌ای در دانشگاه و نپرداختن به مشکلات اصلی جامعه و دانشگاه نیز ردی از نفوذ بازوهای استکبار در دانشگاه است.

استکبار علمی و استکبار اقتصادی؛ استکبارهای عصر امروز/ استضعاف به دنبال استکبار می‌آید

اقتصاد مقاومتی علاجی برای رفع مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی است
این نماینده تشکل دانشجویی اظهار کرد: اشکال در مدیریت و پذیرفتن مسئولیت توسط برخی افراد ناشایست نیز یکی از نمادهای استکبار در دانشگاه است.
وی حاکم بودن استکبار علمی در دانشگاه را از دیگر علائم وجود استکبار در دانشگاه اعلام کرد و گفت: فقه فردی ما جامع و کامل است، اما چون نیازی به فقه جمعی نبوده علمای ما علوم اسلامی را خارج نکرده‌اند و 40 سال است که این نیاز ایجاد شده است. اما در مدت زمان کوتاه نمی‌توان به آن دست یافت. همانطور که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی شعار «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» پذیرفته نشد چرا که دستیابی به حکومت اسلامی در آن شرایط امکان‌پذیر نبود. برای درمان یک بیماری ابتدا درمان مقطعی انجام می‌دهند بطور مثال اول تب بیمار را پایین می‌آورند سپس درمان قطعی بیماری را انجام می‌دهند در مورد اقتصاد هم به همین صورت است.
وی با اشاره به اسلامی کردن علوم و بومی‌سازی آن در دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری عبارت اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند نه اقتصاد اسلامی؛ لذا اقتصاد مقاومتی راه علاج برون‌رفت از مشکلات در این شرایط است.

خلأ فقه حکومتی در جامعه احساس می‌شود
سعید سیاووشی، نماینده سازمان بسیج دانشجویی در این نشست خاطرنشان کرد: در گذشته از واژه استکبار آنقدرها استفاده نمی‌شد بلکه از واژه استعمار استفاده می‌شد.
وی با بیان اینکه خلأ فقه حکومتی در جامعه احساس می‌شود، بیان کرد: از آنجا که فلسفه اسلامی در دانشگاه برای دانشجویان وجود نداشته است هر کس برای هر مفهومی سلیقه خود را اظهار می‌کند بطور مثال اگر ما از افراد بخواهیم که فقر را توصیف کنند همه خواهند گفت که فقر بد است اما چرا پیامبر فرمود «الفقر و فخری» و فقر را مایه افتخار خود می‌دانست؟
سیاووشی با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی یادآور شد: اگر در جایی قیمت یک کالا بالا می‌رود دو مسئله مطرح است یا عرضه پایین است و یا تقاضا بالا است، اقتصاد مقاومتی یعنی تولید را بالا برد.
وی با اشاره به بحث نفوذ که از ابتدای انقلاب تا به کنون وجود داشته است، گفت: نفوذ حتی در زمان انقلاب و در بیت امام(ره) وجود داشت، در حال حاضر هم از صدر تا ذیل نیز وجود دارد. وقتی این نفوذ وجود دارد کسی که می‌خواهد به جایگاه بالاتری برسد برای آن جایگاه افراد را زیر پای خود قرار داده، درحالیکه ژاپنی ها می گویند برای رسیدن به جایگاه بالاتر مافوقت را هول بده تا به مقام بالاتر برود.
سیاووشی با بیان اینکه استکبار به دنبال تغییر تفکر و ذائقه ماست توضیح داد: اگر محتوا و قوانین در دانشگاه‌ها اسلامی شود، حتما تفکرات دانشجو هم اسلامی می‌شود، در غیر اینصورت همین افراد وارد جامعه می‌شوند و تفکرات به یکیدیگر منتقل می‌شود.
انتهای پیام

captcha