فعالیت‌های قرآنی خوزستان در مسیر فرسایش/ چه کسی پاسخگو است؟
کد خبر: 3761284
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

فعالیت‌های قرآنی خوزستان در مسیر فرسایش/ چه کسی پاسخگو است؟

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نهادهای متولی امور قرآنی در استان خوزستان با بودجه‌هایی که کمتر درباره آنها شفاف‌سازی کرده‌اند عملکرد ویژه‌ای در عرصه‌ رتبه‌آوری استان و حمایت از قهرمانان قرآنی نداشته‌اند. این بی‌تفاوتی‌ها باعث ایجاد روند فرسایشی در انگیزه شرکت‌کنندگان شده است. با این روند واقعا چاره چیست و چه کسی پاسخگو است؟ آیا آینده قرآنی استان خوزستان روشن است؟

ناامیدی از ادامه فعالیت‌ حرفه‌ای قرآنی در خوزستان/

به گزارش ایکنا از خوزستان، مهمترین رویداد قرآنی سراسر کشور در حالی به پایان رسید که استان خوزستان به جز در رشته تواشیح و چند رتبه در حفظ و ترتیل توفیق دیگری نه در بخش آقایان و نه در بخش بانوان در مسابقات کسب نکرد.

هرساله با اتمام این رویداد مهم قرآنی بحث و ارائه نظر درباره آن آغاز می‌شود اما تاکنون این مباحثات و تبادل نظرها نتیجه مطلوبی نداشته است.

امسال اما با کسب نتایج نه چندان خوب کاروان استان خوزستان در دو بخش آقایان و بانوان اعتراض‌ها به وضعیت عدم رسیدگی به وضعیت قرآنی خوزستان از سوی فعالان قرآنی و شرکت‌کنندگان شنیده شد. این اعتراض از بزرگان را شامل می‌شد تا جوانانی که در این عرصه رتبه‌های برتر کشوری و بین‌المللی دارند.

اعزام نمایندگان استان خوزستان در رشته‌های قرائت و ترتیل و حفظ با این امید است که منجر به کسب رتبه‌های برتر شود اما این عدم توفیق چندساله باعث می‌شود این سوال پیش بیاید چه آینده‌ای در انتظار رتبه‌آوری قرآنی استان خوزستان است؟

انتقاد نسبت به عملکرد نهادهای قرآنی
مهدی دغاغله قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی در انتقاد نسبت به عملکرد نهادهای قرآنی در مهیا کردن شرایط مناسب برای اعزام نمایندگان استان به مسابقات کشور گفت: نهادهای قرآنی و فرهنگی در استان باید بیشتر حمایت کنند نه اینکه قاری منتخب و برگزیده که برای مسابقات کشوری اعزام می‌شود مشکل هزینه رفت‌وآمد داشته باشد و به او بگویند هزینه بلیت هواپیما را نمی‌دهیم فقط هزینه بلیت اتوبوس را می‌دهیم. این فرد بیست ساعت در اتوبوس است و وقتی که می‌رسد آنجا از او انتظار می‌رود تا تلاوت فاخر مسابقه‌ای را اجرا کند معلوم است که نمی‌تواند و این طبیعی است.

محمد سیلاوی، حافظ قرآن کریم و دارنده رتبه عالی رشته حفظ ۱۰ جزء، در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم درباره دلیل عدم توفیق نمایندگان خوزستان در کسب رتبه توضیح داد: شاید سطح مسابقات خیلی بالا بود یا شرکت‌کنندگان زیاد تمرین نداشتند یا اینکه خوزستان خیلی پیگیری نمی‌کند که چرا نمایندگانش رتبه نمی‌آورند.

با این وضعیت به آینده حفظ در استان خوزستان امیدی ندارم، چون کلاس‌های تخصصی نداریم و حافظان هم انگیزه کافی برای ادامه ندارند. نزدیک به پنج سال است حافظ ۱۰ جزء هستم و یک جزء هم اضافه نکردم. با وجود اینکه فقط در رشته حفظ رتبه آوردم، اما بعد از مسابقات هیچ کسی از مسئولان استان پیام تبریک نفرستاد.

متأسفانه رسیدگی و پیگیری در استان خوزستان ضعیف است. چه ایرادی دارد اوقاف، ارشاد و تبلیغات استادانی مثل آقایان ستوده‌نیا، ابوالقاسمی و شاه‌میوه را دعوت کنند و در جلسات آموزشی اشکالاتمان را برطرف کنند. لازم است بگویم افرادی که در پست‌های مدیریتی قرآنی استان هستند کارآیی ندارند.

حفظ در حاشیه
محمدجواد محمدی‌مجد، حافظ کل قرآن کریم و دارنده رتبه دوم پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان هم گفت: باید بگویم حفظ در استان ما در حاشیه قرار دارد.

وی ادامه داد: این در حاشیه بودن در برگزاری محافل قرآنی و نگاه متولیان امور قرآنی کاملاً مشخص است. واقعیت این است که قرائت و تواشیح در استان خوزستان حرف اول را می‌زند. شاید در رشته قرائت هم توفیقی کسب نکردیم اما دو فینالیست داشتیم اما در رشته حفظ قرآن یک نفر به فینال راه پیدا کرد.

محمدی‌مجد با بیان اینکه شاید یکی از دلایل عملکرد ضعیف حافظان کل قرآن در مسابقات نبود جلسات قوی حفظ کل در اهواز و سطح استان باشد، افزود: در استان ما جلسه‌ای که حافظان دور هم جمع شوند و ارائه محفوظاتشان را چکش‌کاری کنند و شخصیتی که مثل یک پدر همه حافظان را دور هم جمع کند،‌ وجود ندارد. بیشتر حفاظ خوزستانی در عرض هم هستند و همه ما هم‌سطح هستیم. احساس نیازی در حافظان وجود ندارد برای اینکه در جلسات حضور پیدا کنند و بخواهند علاوه بر دانسته‌های خود بیشتر بیاموزند.

وضعیت قرآنی استان خوزستان
سنا منبوهی، قاری قرآن کریم در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قرائت ترتیل به عنوان عالی دست یافت تا از بین بانوان نماینده خوزستان تنها دارنده رتبه برای استان خوزستان باشد درباره وضعیت قرآنی استان خوزستان گفت: خیلی از افرادی که در سال‌های گذشته حتی به فینال هم راه پیدا نمی‌کردند‏‏، امسال علاوه بر راهیابی به فینال موفق به کسب رتبه برتر هم شدند. از هر کسی که می‌پرسیدم می‌گفتند برای ما از سه ماه قبل کارگاه آموزشی گذاشته‌اند. استان‌های دیگر داوران مسابقات را به عنوان استاد در کارگاه‌های آموزشی دعوت می‌کنند و برای شرکت‌کنندگانشان کارگاه آموزشی برگزار می‌کنند و همین می‌شود که آنها در مسابقات کشوری موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند‏ اما چون برای استان ما این مسائل اهمیتی ندارد‏، استان‌های دیگر پیشرفت می‌کنند و ما پسرفت.
این قاری کشوری قرآن کریم عنوان کرد: اوقاف خوزستان حتی برای رفت و آمد ما هم هیچ پیگیری نکرد. بالاخره ما چند نفر خانم بودیم با بچه کوچک. اصلا با تماس نگرفتند تا بدانند که ما رسیدیم یا نرسیدیم، مسابقاتمان چگونه برگزار شد اما مسئولان مسابقات پیگیری می‌کردند که ما راحت سفر خود را به پایان برسانیم. اما مسئولان استان خودمان و اوقاف خوزستان هیچ پیگیری در این ارتباط نداشت و واقعاَ مایه تأسف است.

وی عنوان کرد: ما به عنوان نمایندگان خوزستان بدون استاد، حمایت و امکانات در مسابقات شرکت می‌کنیم. حضور در مسابقات برای خانم‌ها به خصوص آنهایی که فرزند کوچک دارند‏‏، رفت و آمد با قطار بدون سرپرست و همراه بسیار سخت است. با این توصیفات سال آینده ما با چه روحیه‌ای در مسابقات شرکت کنیم؟ این شرایط ما را دلسرد می‌کند. چه موقعیت و اتفاقی باعث می‌شود که ما برای حضور در مسابقات سال آینده دلگرم باشیم؟ ما که سال‌هاست شاهد این رویه هستیم اما برای افرادی که جوان هستند و می‌خواهند وارد این عرصه شوند انگیزه ایجاد شود.

ناامیدی از وضعیت کنونی
چنین صحبت‌هایی درباره وضعیت قرآنی استان خوزستان تنها یک چیز را به ذهن متبادر می‌کند و آن هم ناامیدی از وضعیت کنونی است. چراکه فعالان قرآنی استان خوزستان خود به تنهایی در مسابقات شرکت کردند و رتبه به دست آوردند و هیچ نهادی نمی‌تواند ادعا کند که در این موفقیت‌ها نقشی دارد اما این فرآیند دیگر به جایگاه فرسایشی رسیده است.

نهادهای متولی امور قرآنی در استان خوزستان با بودجه‌هایی که کمتر درباره آنها شفاف سازی کرده‌اند در این عرصه خود را کنار کشیده و تنها به برگزاری چند برنامه محدود بسنده کرده‌اند که هیچ اثری هم در امور قرآنی استان ندارد و فقط آماری را به وزارت و سازمان‌های متبوعشان اعلام می‌کند.

بهانه‌تراشی‌های همیشگی نهادهای قرآنی خوزستان/ بودجه‌ها کجا هزینه می‌شوند؟

هربار که از اوقاف درباره حمایت از امور قرآنی سوال میشود بحث نبود موقوفه قرآنی در خوزستان را پیش میکشد، یا وقتی از ارشاد خوزستان پاسخی میخواهیم موضوع برگزاری آزمون قرآن و عترت را مطرح میکند و دارالقرآن الکریم استان خوزستان هم کمک مالی به موسسات را از جمله فعالیتهای خود برمیشمرد. اینها همه خوب اما مسئله اینجاست که خوزستان به عنوان یکی از نامداران قرائت و حفظ و تواشح باید برای سالهای آینده نسل رتبهآور قرآنی داشته باشد تا بتواند همچنان به این پیشتازی ادامه دهد اما با وجود این بیتفاوتیها در اعزام و برگزاری کارگاههای تخصصی، هزینهکرد در پرورش و استعدادیابی به واقع این آینده نامعلوم است.

نهادهای قرآنی استان خوزستان همواره در حال بهانه‌تراشی از نبود بودجه هستند و اگر بودجه‌ای به استان وارد شود رسانه‌ها از آن بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند در کجا و چگونه هزینه می‌شود. این موضوع البته در بیان فعالان قرآنی هم وجود دارد اما نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.

فرسایش در امور قرآنی باعث شده انگیزه شرکت در مسابقات پایین بیاید واقعا چاره چیست و چه کسی پاسخگو است؟ آیا آینده قرآنی استان خوزستان روشن است؟

انتهای پیام

captcha