شرایط اکران؛ دستاویزی برای فیلم‌های ضعیف
کد خبر: 3761440
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
سخنگوی شورای صنفی نمایش عنوان کرد:

شرایط اکران؛ دستاویزی برای فیلم‌های ضعیف

گروه هنر ــ غلامرضا فرجی با اعلام اینکه بیشتر فیلم‌های ضعیف شرایط اکران را دستاویز عدم موفقیت خود قرار می‌‌دهند گفت: تمامی فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد پروانه نمایش دریافت می‌کنند می‌توانند سینمای سرگروه داشته باشند و ژانر اثر در این زمینه تأثیری ندارد.

فیلم‌های ضعیف معمولاً شرایط اکران را دستاویز قرار می‌دهند

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره شرایط اکران اظهار کرد: هر فیلمی که از وزارت ارشاد پروانه نمایش دریافت کند می‌تواند متقاضی اکران در تمامی سرگروه‌ها باشد. البته در سال گذشته اکران آزاد نیز داشتیم، اما به دلیل اینکه در سال جاری تعداد سینما‌های سرگروه افزایش پیدا کرد نمایش آزاد حذف شد تا تمامی فیلم‌ها در سینما‌های سرگروه اکران عمومی شوند.
وی افزود: باید بدانید که نمایندگان صنوف بر چگونگی قرارداد‌هایی که در شورای صنفی نمایش تصویب می‌شود نظارت دارند. این نظارت نیز به منظور اجرای قوانین و نظام‌نامه انجام می‌شود. درباره تعداد سینما‌های سرگروه نیز باید بگویم که در زمان حال هفت سینمای سرگروه داریم که قرارداد‌های آن‌ها براساس تعداد هفته اجرا می‌شود. شورای صنفی نمایش به هیچ وجه دخالتی در چرخه اکران ندارد، زیرا همان گونه که توضیح دادم شورا موظف است قراردادی را که امضا می‌شود اجرا کند.
فرجی ادامه داد: اگر در اکران تغییراتی هم به وجود بیاید، مطمئن باشید براساس قوانین و مستندات است، برای مثال اگر فیلمی از اکران انصراف دهد، این مسئله به صورت کتبی به شورای صنفی نمایش ابلاغ می‌شود. در این میان ممکن است این سؤال پیش آید که چرا فیلمی بعد از دو هفته نمایش به اکران آن پایان داده می‌شود یا اینکه تعداد سالن‌های نمایش آن افزایش پیدا می‌کند؟ جواب این مسئله در قانون پیش‌بینی شده است، زیرا طبق قانون هر فیلمی بعد از دو هفته نمایش اگر توانسته باشد کف فروش را کسب کند نمایش آن ادامه می‌یابد یا اینکه تعداد سالن‌هایش افزوده می‌شود، اما اثری که به تماشاگر لازم دست پیدا نکند، طبیعتاً چنین شرایطی را نخواهد داشت.
عدم دخالت شورای صنفی در اکران
وی با بیان اینکه تعداد سینما‌ها برای نمایش آثار سینمایی ارتباطی به شورای صنفی نمایش ندارد، چون پخش‌کننده فیلم است که تعداد سینما‌ها را انتخاب می‌کند، تصریح کرد: برخی مواقع اعتراضاتی را از سوی عوامل فیلم شاهدیم که معتقدند تعداد سالن‌هایی که به نمایش فیلمشان اختصاص داده شده، مناسب نیست. در صورتی‌ که اگر آن‌ها از شرایط اکران و قوانینی که بر آن حاکم است مطلع بودند، قطعاً می‌دانستند که شورای صنفی در این زمینه دخالت ندارد و نقش اصلی را قرارداد بین پخش‌کننده و سینمادار ایفا می‌کند.
این مدیر سینمایی در پاسخ به این سؤال که شکل اکران سبب مهجوریت فیلم‌های دفاع مقدس شده است گفت: اینکه فیلم‌های دفاع مقدس یا انقلابی چرا در اکران مهجور می‌ماند، بحث دیگری است، چون نمی‌توان سینمادار را مجبور کرد. حتماً فیلم‌هایی را که ما اعلام می‌کنیم اکران کند. سینمادار باید بتواند نیازهای خود را تأمین کند. پس ناگزیر است به شرایط فروش فیلم‌ها توجه کند. اگر خواهان اکران مناسب برای فیلم‌های ارزشی هستیم، باید یارانه‌هایی را به سینماداران بخش خصوصی اختصاص دهیم و آنگاه از ‌آن‌ها انتظار داشته باشیم که از برخی آثار حمایت کنند.
سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: برخی از انتقاداتی که درباره اکران مطرح می‌شود به نظرم کمرنگ جلوه دادن برخی کم‌کاری‌هاست تا عدم موفقیت فیلم به نوعی توجیه شود. در حالی که ممکن است کار مربوطه ظرفیت دیده شدن را نداشته باشد. پس چاره‌ای برای سینمادار باقی نمی‌ماند که بعد از دو هفته نمایش، از ادامه اکران آن انصراف دهد. جالب است بدانید گاهی در هنگام نمایش یک فیلم فقط چند نفر تماشاگر آن هستند. باید بررسی کرد که دلیل این اتفاق چیست؟ آیا تبلیغات کافی و مؤثر بوده‌ است؟ آیا نباید پرسید که پخش‌کننده فیلم برای بهتر دیده شدن چه اقداماتی انجام داده است؟ اگر منصفانه به این سؤالات پاسخ دهیم، قطعاً بخشی از انتقادات وجود نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سؤالی درباره کم‌کاری سینماهای حوزه هنری در حمایت از آثار ارزشی همچون ماهورا گفت: این فیلم به سرگروهی سینما استقلال اکران شد، سینمایی که به حوزه هنری اختصاص دارد. پس چگونه می‌گوییم این فیلم به شرایط اکرانی که حوزه برایش مهیا کرده اعتراض دارد. نکته دیگر به اولویت‌های حوزه هنری مربوط می‌شود که بیشتر به بحث خانواده گرایش دارد، اما باید این امکان را فراهم آورد تا به آثاری با چنین موضوعی هم توجه شود.
ساعت چرخشی نمایش فیلم‌ها
فرجی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: بحث دیگری که ممکن است پیش آید به سانس‌های اکران فیلم مربوط می‌شود. در تهران ساعت اکران شرایط خاص خود را دارد. بدین ترتیب آثار مربوطه به صورت چرخی به نمایش درمی‌آیند. در شهرستان‌ها هم تقریباً شرایط مشابهی حاکم است. البته باید یادآور شوم که در شهرستان‌ها عموماً سینما‌ها ۴۰۰ یا ۵۰۰ صندلی دارند. پس مجبورند در ساعات پربیننده فیلم‌هایی را نمایش دهند که حداقل تعداد تماشاگر را تأمین کند. در غیر این صورت اگر همانند برخی آثار در بهترین ساعت نمایش یک یا دو نفر بیننده داشته باشد، در کوتاه‌مدت آن سینما تعطیل خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: برای اینکه همه از اکران رضایت داشته باشند، علاوه بر تعداد سینما‌ها که من نیز قبول دارم تعدادشان کم است، موضوعات دیگری هم وجود دارد که برای موفقیت یک اثر سینمایی لازم است. در همین راستا باید به ظرفیت فیلم در جذب تماشاگر اشاره‌ کنم و در مرحله بعد شرایطی را که پخش‌کننده فراهم می‌کند می‌تواند سبب موفقیت فیلم شود.

گفتگو از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha