۲۰۰ وقف جدید در خراسان رضوی ثبت شد
کد خبر: 3761445
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲

۲۰۰ وقف جدید در خراسان رضوی ثبت شد

گروه فرهنگی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۹۷ تا کنون ۲۰۰ وقف جدید در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

ثبت 200 وقف جدید در استان خراسان رضوی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام محمد احمدزاده امروز، 14 آبان در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه وقف اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: همزمان با هفته وقف که از 15 آبان آغاز و به مدت 10 روز تا 24 آبان ماه ادامه خواهد یافت، بازخوانی وقف به عنوان یکی از سنن پیامبر(ص) هدف اصلی است و تلاش می‌شود تا در این ایام برنامه‌های ترویجی وقف مرور شود.

وی با بیان اینکه شعار هفته وقف امسال «همه واقف باشیم» است، افزود: روزهای این هفته به ترتیب وقف، رسانه و ترویج موقوفات مشارکتی وقف است. دومین روز این هفته که مصادف با رحلت نبی مکرم اسلام(ع) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) است، با نام سنت نبوی و ترویج فرهنگ قرآن و سیره اهل بیت(ع) نامگذاری شده و سومین روز که مصادف با شهادت امام رضا(ع) است، با نام وقف، بقاع متبرکه و ترویج فرهنگ زیارت نامگذاری شده است. همچنین چهارمین روز وقف، مصادف با اول ربیع الاول و روز هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه است که به نام وقف، انتظار و مهدویت نامگذاری شده و 19 آبان ماه نیز با عنوان روز وقف، علم و فناوری نامگذاری شده است. 20 آبان نیز روز وقف، عدالت اجتماعی اجرای امینانه موقوفات در راستای نیات واقفان نام گرفته و 21 آبان به عنوان روز محیط زیست و سلامت و وقف ناگذاری گردیده است. در ادامه نیز روز 22 آبان روز به عنوان وقف، صیانت از موقوفات و تجلیل از واقفان  و 23 آبان روز وقف، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و همچنین 24 آبان روز وقف، تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی نامگذاری شده است.

احمدزاده خاطرنشان کرد: طبق نامگذاری ایام دهه وقف نیز برنامه هایی متناسب با آن نیز تدارک دید شده است که از آن جمله می توان به برگزاری 66 نشست علمی و صنفی با حضور روحانیون، دانشگاهیان، نخبگان فرهیخته، اصناف و بازاریان اشاره کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: برای سومین سال متوالی 23 ایستگاه همه واقف باشیم با طرح و نمای یکسان به منظور مشاوره وقف با حضور کارشناسان برای ارائه خدمات رایگان مشاوره ای در زمینه وقف برپا خواهد شد.

تجلیل از 40 فعال حوزه وقف در دهه وقف
وی عنوان کرد: همایش یاوران وقف با هدف تجلیل از فعالان حوزه وقف 21 آبان ماه در مشهد در تالار نور اداره کل اوقاف استان برگزار خواهد شد و خدام، خیرین و متولیان موقوفات و بقاع متبرکه از جمله اقشاری هستند که در این همایش مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. قرار است مجموعا از 40  نفر از فعالان این حوزه اعم از هیات امنای بقاع متبرکه، شورای فرهنگی و قرآنی، مدیران بقاع متبرکه، مستاجران و متولیان موقوفات، پژوهشگران و اصحاب رسانه که در زمینه وقف و موقوفات فعال بوده اند، تجلیل شود.

احمدزاده با بیان اینکه در سال جاری 200 وقف جدید در استان ثبت شده، گفت: سال گذشته 285 وقف در طول سال انجام شد که 26 مورد از این تعداد در ایام  دهه وقف صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد از موقوفات کشور در استان خراسان رضوی ثبت شده، اظهار کرد: تعداد کل موقوفات استان 24 هزار 924 موقوفه است که در سامانه جامع موقوفات کشور به ثبت رسیده که این موقوفات غیر از موقوفاتی است که در آستان قدس رضوی ثبت شده است.

احمد زاده با اشاره به اینکه وقف و موقوفات به عیار دیانت و بلوغ معنوی مردم بستگی دارد، گفت: بیشتر موقوفات معمولا در شهرهای مذهبی اتفاق می افتد.

وی در خصوص ارزش ریالی موقوفات بیان کرد: نگاه اقتصادی به موقوفات خوب است اما یک مسجد، حسینیه و یا مدرسه ممکن است میلیاردها تومان ارزش داشته باشد و خدمات این مراکز قابل محاسبه اقتصادی نیست.

افتتاح 12 پروژه عمرانی در بقاع متبرکه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: چاپ پوستر و پخش برنامه‌های تبلیغاتی از صداوسیما و برگزاری 15 نمایشگاه در راستای آشنایی با خدمات و شیوه های وقف در شهرستان ها و یک مورد در مشهد از دیگر اقدامات در این ایام است.

حجت الاسلام احمدزاده تصریح کرد: 12  پروژه عمرانی مرتبط با بقاع متبرکه در این ایام افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه دیدار و عیادت از تعدادی از واقفان نیز در این ایام انجام می شود. برگزاری مراسم گرامیداشت رحلت رسول الله(ص) در 81 بقعه متبرکه، برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) در 70  بقعه متبرکه و قرائت زیارت از بعید برای پیامبر(ص) در 45 بقعه متبرکه صورت می گیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برپایی 16  خیمه معرفت نیز در بقاع استان و برگزاری 11 محفل انس با قرآن نیز در این ایام تدارک دیده شده است.

وی از اعزام 236 روحانی و مبلغ برای اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی دهه آخر صفر به بقاع متبرکه خبر داد و اظهار کرد: در این ایام مبلغان اعزامی به ارائه خدمات فرهنگی و پاسخگویی به زائران می پردازند. همچنین اجتماع بزرگ لبیک یا رسول الله(ص) نیز در 28 بقعه استان با حضور دوستداران اهل بیت(ع) برگزار می شود.

برپایی 65 ایستگاه پذیرایی از زائران پیاده امام رضا(ع)
وی عنوان کرد: در این ایام با توجه به حضور زائران پیاده طرح قدم‌های آسمانی تا حرم امام مهربانی انجام خواهد شد که در مجموع 65 ایستگاه صلواتی برای استقبال و پذیرایی و خدمات رسانی به زائران برپا شده است.

احمدزاده با بیان اینکه امسال برای زائران پیاده خدماتی از طریق موقوفات مرتبط در نظر گرفته شده، اضافه کرد: با توجه به اینکه در طول مسیر زائر به آب شرب سالم  نیاز دارد، 120 هزار بطری آب معدنی در بین این زائران در حال توزیع است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: امکانات رفاهی از جمله اسکان و پذیرایی، خدمات دارو و کمک های اولیه و همچنین خدمات فرهنگی شامل توزیع  30 هزار بسته فرهنگی شامل سجاده، هدبند، چفیه، سربند و... در مسیر برای زائران پیش بینی شده است؛ ضمن اینکه آلبوم صوتی در قالب لوح فشره با موضوعات معارفی برای خودروهای در مسیر منتهی به مشهد هستند، توزیع می شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ما شرایط را برای اسکان تعدادی از زائران پیاده در حسینیه‌های مشهد فراهم کرده‌ایم و هم اکنون هماهنگی لازم برای این منظور انجام شده است که در این راستا 400 مکان شامل زائرسرا و حسینیه در مشهد و 54 موقعیت اسکان در مسیر کاروان های پیاده آماده شده که ظرفیت اسکان 40 هزار زائر در روز فراهم است.

احمدزاده با بیان اینکه در دهه پایانی ماه صفر میزبان خیل عظیم دلدادگان و عاشقان به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) هستیم. گفت: باید افتخار این میزبانی را قدر بدانیم و تمرین کنیم مانند برادران عراقی که در ایام اربعین منازل خود را در اختیار زائران قرار می دهند، به بهترین نحو از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می کنند، امکان میزبانی شایسته از زائران امام رضا(ع) را فراهم کنیم.

وی گفت: 2000 نفر در ایستگاه های پذیرایی از زائران با لباس های متحدالشکل آماده خدمت به زائران هستند. از طرفی برای راهنمایی زائران تعداد 10 هزار نسخه نقشه از ایستگاه های پذیرایی تهیه شده که بین زائران توزیع می شود که در این نقشه ها علاوه بر مسیرها، شماره تماس مدیر ایستگاه ها برای استفاده از زائران در صورت ضرورت درج شده است.

انتهای پیام

captcha