خدمات پزشکی حج و زیارت در عراق تا پایان ماه صفر ادامه دارد
کد خبر: 3761509
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
مرعشی:

خدمات پزشکی حج و زیارت در عراق تا پایان ماه صفر ادامه دارد

گروه سلامت ــ رئیس مرکز حج و زیارت از ادامه خدمات جمعیت هلال احمر در خاک عراق تا پایان ماه صفر خبر داد.

خدمات پزشکی حج و زیارت در عراق تا پایان ماه صفر ادامه داردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه خدمات هلال احمر در کشور عراق تا پایان ماه صفر ادامه پیدا می‌کند، گفت: مراکز ما در شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین همچنان پذیرای زوار بوده و به آنان خدمت ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه خدمات پزشکی در کشور عراق نسبت به سال گذشته تفاوت‌های چشمگیری داشته است، گفت: ما هر سال قبل از ایلام اربعین دو دغدغه اساسی تامین نیرو و انتقال دارو را داریم بعضی از اتفاقات هر سال رخ می‌دهد که از دست ما خارج است مانند شرایط خاصی که برای دارو وجود دارد. ما مقدار زیادی دارو را از اسفند ماه گذشته تهیه کرده و مقداری را پس از پایان رسیدن موسم حج تهیه کردیم 14 تریلر دارو از طرق مرز مهران با طی روال قانونی منتقل شده و عمده این داروها تاریخ انقضا آنها به گونه‌ای است که تا سال 2020 قابل استفاده هستند. ما در طول سال یکبار دارو را شارژ کرده و تا اربعین سال دیگر همچنان در مراکز ما در عراق موجودی داروی کفایت نیازهای ما را می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: امسال 30 آمبولانس و 18 اتوبوس آمبولانس را به کشور عراق منتقل کرده و دو هزار و 200 نفر تیم عملیاتی شامل پزشک، پرستار، آزمایشگاه، تکنسین آمبولانس، کارشناس بهداشت محیط و ... از 8 صفر تا پایان آن به خدمت زوار مشغول هستند. امسال برای نخستین بار و به صورت آزمایشی یک تیم پزشکان طب سنتی حضور داشته که حدود 14 هزار خدمت را به نزدیک 14 هزار نفر ارائه دادند.

مرعشی با بیان اینکه امسال 40 پایگاه و یک بیمارستان صحرای در کوت عراق فعال بودند، گفت: همچنین نهادهای مانند بسیج جامعه پزشکی، بهداری سپاه، بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی، شهرداری با ما در این مراکز و پایگاه‌ها همکاری می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه امسال خدمت‌رسانی نسبت به سال‌های گذشته از کیفیت ‌بهتری برخوردار بود، عنوان کرد: تعداد افراد آسیب دیده و بیمار بستری که به کشور منتقل شدند 399 نفر بوده‌اند.

رئیس مرکز حج و زیارت با بیان اینکه امسال بالغ بر یک میلیون خدمت پزشکی توسط مرکز پزشکی حج و زیارت به زوار اربعین داده شده است، عنوان کرد: گیرندگان خدمات پزشکی تنها زوار ایرانی نبوده و زائرانی از کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و بعضی از زوار کشورهای حوزه خلیج فارس خدمت دریافت کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه 57 مورد فوتی در بین زوار وجود داشت که عمدتا در تصادفات جان خود را از دست دادند.

وی همچنین با بیان اینکه یک میلیون و 773 هزار زائر ویزا اخذ کرده‌اند، گفت: یک میلیون و 700 هزار نفر از خاک عراق خارج شده که حدود 60 تا 70 زائر نیز همچنان در آنجا حاضر هستند.

مرعشی یادآور شد: در داخل عراق موارد بیماران مسمومیت غذایی یا دیگر بیماری‌ها از میانگین معمول جمعیت بیشتر نبود.

رئیس مرکز حج و زیارت در پایان گفت: انتقال مصدومین و ارائه خدمت به آنها کاملا رایگان بوده و تمامی آنها تحت پوشش بیمه ایران بوده و حتی کلیه روند‌های درمانی آنها پس از انتقال به کشور به صورت رایگان در بیمارستا‌ن‌های ایران انجام شده است.

انتهای پیام

captcha