تربیت و خانواده؛ حوزه‌های مغفول در پژوهش‌های قرآنی
کد خبر: 3761522
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
یک قرآن‌پژوه بیان کرد:

تربیت و خانواده؛ حوزه‌های مغفول در پژوهش‌های قرآنی

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در پژوهش‌های قرآنی حوزه‌هایی مغفول مانده تأکید کرد: حوزه‌های تربیت و خانواده بیش از بقیه مغفول مانده و باید بیش از پیش به آن‌ها توجه کرد.

به گزارش ایکنا؛ پانزدهمین دوره همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه، با یک سال تأخیر، در آذرماه سال جاری در مشهد مقدس با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برگزار می‌شود. در این همایش، طبق روال گذشته، از بانوان برگزیده در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، قرائت، هنر و پژوهش در دو بخش ملی و بین‌الملل تجلیل خواهد شد. در این راستا با صغری رادان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهر ری واحد یادگار امام(ره)، گفت‌وگو شده است که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا: در آغاز سخن لطفا درباره فعالیت‌ قرآنی‌ و مشوقانتان برایمان بگویید.

متولد بیجار هستم و در تهران سکونت دارم. از سال 84 فعالیت‌های قرآنی را آغاز کرده‌ام. در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری یادگار امام(ره) هستم. به لحف خداوند مهربان و مجاورت با دوستان خوب و همچنین تشویق والدین گرامی مسیر فعالیت‌های قرآنی را پیموده‌ام.

ایکنا: درباره تألیفاتی که تاکنون داشته‌اید توضیح دهید.

دو کتاب با عناوین «آیات زنان» و «میوه‌های قرآنی» از من چاپ شده است. علاوه بر این مقالاتی نیز دارم که از جمله آن‌هاست: «نقد و بررسی نظرات مفسران فریقین در مورد عالم ذر»، «نظریات بر مبنای عقل در مورد عالم ذر»، «وظایف زمامداران از دیدگاه امام علی(ع)»، «امام زمان(عج) در تفاسیر اهل سنت»، «مصادیق لغو در قرآن و روایات» و «تأثیر شناخت در شیوه‌های تعمیق دین»، «نقد و بررسی نظریان درباره شبهه اکل و مأکول». همچنین چند مقاله و سه کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارم.

ایکنا: به نظر شما چقدر به پژوهش‌های قرآنی توجه می‌شود؟

متأسفانه کمیت‌گرا هستیم و بیشتر درصدد چاپ مقاله‌ایم. به خصوص دانشجویان بیش از اینکه به دنبال کیفیت باشند، کمیت برای آن‌ها اهمیت دارد. هدف بنده نیز از تألیف مقاله‌ای با عنوان «تأثیر شناخت در شیوه‌های تعمیق دین» همین بود تا مشخص شود که مشکل جامعه چیست. متأسفانه از مشکل جامعه آگاهی نداریم. یکی از عوامل رونق پژوهش‌ها ارتباط با سایر ارگان‌هاست که کمتر بدان پرداخته شده است.

همچنین، یکی دیگر آسیب‌های موجود دین‌گریزی جوانان است که باید مورد بررسی قرار گیرد. در غرب علاقه‌ زیادی به قرآن به وجود آمده است، در حالی‌ که جوانان غربی شناخت زیادی از قرآن ندارند؛ بنابراین باید با آسیب‌‌شناسی این مسئله مشکلات جامعه شناسایی شود و روی آن‌ها متمرکز شویم.

ایکنا: نحوه آشنایی شما با همایش چطور بود؟ این همایش چه مقدار در قرآنی شدن بانوان کشور مؤثر است؟

از طریق یکی از دوستانم با این همایش آشنا شدم و به دبیرخانه آن مقاله ارسال کردم. با وجود آنکه لیسانسم فنی است، از سال‌ها قبل فعالیت قرآنی دارم. به همین دلیل وارد رشته علوم قرآن و حدیث شدم. در واقع، پیش از این فعالیت‌های قرآنی و پژوهشی را پیگیری می‌کردم، اما این همایش انگیزه فعالیت مرا بیشتر کرده است.

برگزاری این همایش تأثیر زیادی دارد، زیرا همیشه آقایان با بانوان مقایسه و سنجیده می‌شوند و اغلب خانم‌ها نادیده گرفته می‌شوند، اما لازم است که آن‌ها نیز احساس کنند  مفیدند. علامه طباطبایی جمله‌ای با این مضمون دارند که زن کارگردان زندگی است. معمولاً حضور زنان در پشت صحنه نادیده گرفته می‌شود و برگزاری چنین همایش‌هایی موجب می‌شود که خانم‌ها نیز دیده شوند و با وجود تمام سختی‌ها، در زمینه فعالیت قرآنی و علمی انگیزه یابند.

ایکنا: نهادهای قرآنی چقدر به فعالیت‌های پژوهشی توجه می‌کنند و در این زمینه چه حوزه‌هایی مغفول مانده است؟
مؤسسات قرآنی که به صورت گمنام فعالیت می‌کنند تأثیر فراوانی در این زمینه دارند و یکی از انگیزه‌هایی که موجب تحصیلم در رشته علوم قرآن و حدیث شد نیز وجود همین مؤسسات بود. به نظرم در زمینه تربیت و خانواده کمتر فعالیت پژوهشی درخوری انجام شده است. در حالی که قرآن سرشار از آیاتی است که به خانواده و تربیت پرداخته و از جمله آن‌ها سوره‌های نور و مؤمنون است.

ایکنا: آیا مراکزی برای جذب قرآن‌پژوه وجود دارند؟
تاکتون ندیده‌ام که پژوهشگر قرآن در مرکزی جذب شود. فقط دانشگاه این روند جذب را دارد که آن هم نه قرآن‌پژوه، بلکه پژوهشگر جذب می‌کند و کارهایی که انجام می‌شود نیز چندان قرآن‌پژوهی نیست.

ایکنا: پژوهشگران قرآنی چگونه باید تشویق شوند؟ چگونه انس بانوان با قرآن بیشتر می‌شود؟

تشویق‌ها باید به دو صورت مادی و معنوی انجام شود، متأسفانه به هر دو بهای چندانی داده نشده است. داوری مسابقات زیادی را برعهده داشته‌ام، اما تشویق یا حمایت قابل توجهی را ندیده‌ام و از این نظر این مسابقات همانند مسابقات فرهنگی یا ورزشی نبوده است.

بهترین راهکار این است که مردم همواره با قرآن در ارتباط باشند. مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می‌فرمایند: اگر می‌توانید روزی یک صفحه از قرآن را بخوانید و اگر نمی‌توانید حداقل با ترجمه قرآن مأنوس شوید. هر کاری اعم از برگزاری کلاس‌های تجوید، صوت، لحن و ... که موجب انس با قرآن می‌شود تحسین‌برانگیز است و موجب می‌شود که مسیر انسان متحول شود. قرآن برکتی را به ارمغان می‌آورد که گویی هر لحظه با مباحث جدیدی روبرو هستیم و ارتباط با قرآن موجب همین انس می‌شود.

ایکنا: نقاط ضعف و قوت همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه چیست؟
یکی از ضعف‌های عمده این همایش اطلاع‌رسانی نامناسب است که البته منحصر به این همایش نیست و به فعالیت‌های قرآنی کشور برمی‌گردد. بسیاری از دوستانم از برگزاری چنین همایشی اطلاع ندارند و به همین دلیل باید تبلیغات بهتری انجام شود.

ایکنا: در جایگاه پژوهشگر قرآنی اوقات خود را چگونه می‌گذرانید و چقدر به نظرات اطرافیان در این باره توجه می‌کنید؟
در طول روز بیشتر وقتم را صرف مطالعه و تدریس می‌کنم، اما به هر حال در روزهای پرمشغله وقتی را به تلاوت قرآن اختصاص می‌دهم. هرچند برای خانم‌ها خانواده همیشه در اولویت است. قطعاً نظرات آنان دارد اما اولین و مهم‌ترین مسئله برای من تربیت قرآنی است. البته برخی مواقع سخنان اطرافیان مفید و آموزنده است یا سبب می‌شوند تا آیاتی را با نگاه متفاوتی دنبال کنم و بعد دیگری از آیه را برداشت کنم.


ایکنا: شخصیت کدام‌ بانوی قرآن برای شما جالب بوده و چقدر تلاش کرده‌اید که با استفاده از آموزه‌های قرآنی بر روی دیگران اثر بگذارید؟
حضرت آسیه بیش از دیگران توجه من را به خود جلب کرده است، زیرا از بدترین شرایط و خفقان موجود بهترین و بیشترین استفاده را کرد و به دینش خدمت کرد.
بیش از اینکه حفظ قرآن را پی بگیرم، به دنبال بحث‌های تفسیری و مفهومی بوده‌ام. به همین دلیل فهم قرآن برایم اهمیت بسیاری دارد تا از این رهگذر قرآن برایم تأثیرگذار باشد و هم بتوانم روی اطرافیان تأثیر بگذارم. یکی از آیاتی که روی بنده تأثیر زیادی داشته آیه «إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ» بوده است. این آیه امیدبخش است و طبق آن نباید از رحمت خداوند ناامید شد.

ایکنا: در پایان اگر سخنی باقی مانده بفرمایید.
متأسفانه بیشتر به الفاظ قرآن اکتفا کرده‌ایم در حالی که قرآن کتاب هدایت است. طبق فرموده خداوند قرآن برای هدایت مردم و متقین است که البته اگر انسان متقی نباشد، نمی‌تواند از هدایت آن بهره ببرد. باید علاوه بر ظواهر به بطن قرآن نیز توجه کنیم. متأسفانه هنوز هم قرآن و صدای قاری یادآور مراسم ترحیم و خاکسپاری است، در حالی که قرآن پایه شیوه زندگی است و در همه مراحل زندگی باید از آن استفاده شود.
بنابراین، باید بیش از پیش به دنبال فهم قرآن باشیم. البته پرداختن به مسائلی از قبیل مسابقات نیز مهم است، اما فهم قرآن و کیفیت پژوهش‌های قرآنی اهمیت فراوانی دارد و باید نتیجه‌بخش باشد.
انتهای پیام

captcha