به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ همجوار بودن منطقه کهریزک با حرم حضرت امام خمینی(ره) و قرابت با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و نیز عطر دلانگیز 30 هزار شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی در بهشت زهرای تهران، از رئیس جمهور، نخستوزیر و رئیس دستگاه قضا گرفته تا نمایندگان مجلس و فرماندهان پرآوازه ارتش و سپاه و بسیج که در طول 40 سال عمر پر خیر و برکت نظام اسلامی جان عزیز خود را تقدیم دین و وطن کردند، این منطقه را صاحب ویژگیهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و معنوی منحصر بهفرد کرده است.
در این میان وظیفه حوزه علمیه و آموزش و پرورش نسبت به این قطب بزرگ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی بسیار خطیر و پراهمیت است و برای استفاده از این ظرفیت بیبدیل میبایست با برنامهریزی و همکاری هر دو مجموعه، نسل جدید تحصیلی را با ارزشهای دینی و اسلامی بهصورت ملموس و مصداقی آشنا کرد و آنان را با الهام از این سرمایههای جاودان انقلابی و مذهبی تربیت کرد.
به همین منظور آموزش و پرورش منطقه کهریزک با همکاری و همراهی حوزه و روحانیت، فعالیتهای تبلیغی متناسب با ظرفیتهای این منطقه انجام داده است که جا دارد نخبگان حوزه و آموزش و پرورش با تمرکز بر ظرفیتهای بالقوه این دیار، سطح فعالیتها را در حد ملی و فراملی ارتقا دهند.
طرح تجدید میثاق با شهدا
یکی از برنامههای فرهنگی اجرای طرح تجدید میثاق با شهدا در گلزار ۷۲ تن است که دانشآموزان با حضور در مزار پاک شهدا در قالب خاطره، شعر و دکلمه با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا شده و باعث تقویت روحی و معنوی دانشآموزان میشود.
تجمع بزرگ «احلی من العسل»
از دیگر برنامههای فرهنگی و پرورشی مدارس کهریزک، همایش و تجمع بزرگ «احلی من العسل» در ایام محرم به یاد دلاورمردیهای حضرت قاسم ابن الحسن(ع) در دفاع از آرمانهای عموی معصوم خود است که با اجرای آن در حرم امام خمینی(ره) و ایجاد شور و شعور حسینی در بین نوجوانان این دیار، یادآور بیعت جوانان و نوجوانان دوران دفاع مقدس و شهادت قاسمگونه آنان در هشت سال دفاع مقدس را به نمایش میگذارد، با توجه به وسعت و امکانات مناسب در حرم امام خمینی(ره) این همایش میتواند با همکاری حوزه و آموزش و پرورش به تجمع فراگیر دانشآموزان 13 ساله از سراسر کشور تبدیل شود و مانند همایش شیرخوارگان به یک حماسه ملی و بینالمللی تبدیل شود و از کنار مضجع شریف و نورانی حضرت امام خمینی(ره)، شهادتطلبی فرزندان این مرز و بوم به سراسر دنیا مخابره شود.
هر دانشآموز یک شهید
از طرحهای زیبای آموزش و پرورش این منطقه «طرح نوین هر دانشآموز یک شهید» است که دانشآموزان با استفاده از ظرفیت همجواری با گلزار شهدا و مطالعه سرنوشت شهدای جنگ تحمیلی به بررسی زندگی شهدای وطن میپردازند؛ این طرح میتواند در سراسر کشور با استفاده از ظرفیتهای نهادهایی چون بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب طرحهای فوق برنامه تربیتی حتی به موضوع انشای دانشآموزان تبدیل شود.
پویش سبک زندگی شهدا
دیدار با خانواده شهدا و آشنایی دانشآموزان با سبک زندگی خانواده معظم ایثارگران ازعوامل تأثیرگذار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در منطقه است، این مهم میتواند با استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعت و معاونان و دبیران پرورشی مدارس سراسر کشور به پویش سبک زندگی شهدا تبدیل شود و دانشآموزان در قالب هئیتهای اعزامی با حضور در میان خانوادههای شهدا و گفتوگو با فرزندان شهید و جانباز و ایثارگر و نیز پدران و مادران شهدا، سبک تحصیلی شهیدان دانشآموز را در دوران سخت دفاع مقدس جویا شوند و این مهم قطعاً در روحیه دانشآموزان تأثیر بهسزایی خواهد گذاشت.
مبارزه با بزهکاری
از دیگر ظرفیتهای بیبدیل منطقه کهریزک وجود ندامتگاه در این منطقه است؛ آنچه اکنون انجام میشود اجرای طرح یاوران نماز با حضور مسئولان آموزش و پرورش در ندامتگاه کهریزک است که علاوه بر آن مسائل دینی توسط روحانیون بیان میشود، همچنین معلمان منطقه در این مکان بهصورت موظفی حضور مییابند و کلاسهای درس رسمی را برای نادمان ندامتگاه به راه انداختهاند، اما همه ظرفیت ندامتگاه این مسائل نیست، بلکه مسئولان تعلیم و تربیت این دیار میتوانند با حضور دانشآموزان در محل ندامتگاه با هماهنگیهای از پیش به عمل آمده آنان را از عواقب وخیم قانونشکنی و یا تعرض به مال و آسایش مردم بر حذر داشته، در این میان با دعوت از زندانیان جوان و ابراز ندامت و پشیمانی از اشتباهاتی که مرتکب شدهاند، دانشآموزان را با سختیها و مشکلاتی که بر سر راه بزهکاران است، هوشیار کنند.
موضوع انشاء؛ شبی با شهدا
از دیگر فعالیتهای فوق برنامه آموزش و پرورش این منطقه با همکاری روحانیون و طلاب، تزریق روحیه انقلابی با توجه به فضای موجود در این منطقه، یعنی تشییع پیکر مدافعان حرم تا بهشت زهرا(س) است که از مقابل اداره منطقه با حضور مسئولان و دانشآموزان انجام میشود و چه خوب است دیگر شهرستانها و استانها هنگام تشییع شهدای مدافع حرم یا بازگشت پیکر شهدای گمنام به وطن شبی را میهمان دانشآموزان باشند و در آن شب با راهنمایی روحانی مدرسه یا دبیر پرورشی، دانشآموزان دلگویههای خود را در وصف شهدا به رشته تحریر در آورند.
کارگاه آموزشی سرنوشت انسان
منطقه کهریزک دارای ظرفیتهای بیبدیل فرهنگی و آموزشی است با اینکه در مقابل امکانات دیگر مناطق تهران محروم است؛ اما وجود پایگاههای بزرگ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میتواند این منطقه را به یک قطب مهم کارآموزی، کارورزی و تربیت دینی و اجتماعی کشور تبدیل کند، بهعنوان مثال آسایشگاه سالمندان ظرفیت بسیار بزرگی برای تربیت عینی دانشآموزان به سرگذشت انسان و وظیفه آنان نسبت به پدر و مادر را بهصورت ملموس آموزش داد، قطعا همصحبتی یک دانشآموز با یک سالمند آسایشگاهی که خود روزگاری جوان بوده و سردی و گرمی و فرازونشیبهای زندگی را دیده است در عبرتگیری آن دانشآموز تأثیر به مراتب بهتری از مطالعه و آموزش و کلاس درس خواهد گذاشت، گرچه آموزش و پرورش این منطقه در حد وسع و امکانات تاکنون در این خصوص توفیقاتی داشته است و با فعالیتهایی از قبیل تأسیس مدرسه کارودانش فرزانگان و برپایی کلاس درس در آسایشگاه سالمندان و ندامتگاه زنان با در نظر گرفتن سنین تحصیلی، سوادآموزی را رونق داده و دهها بیسواد مطلق را با سواد کرده است، اما ظرفیتهای این کانون بسیار بزرگتر از اینگونه اقدامات است.
«دوکوهه»؛ تلنگری برای پاسداشت شهدا
روستای «دوکوهه» از دیگر ظرفیتهای شهر کهریزک است؛ محلی که هواپیمای شهید فکوری در آنجا سقوط کرد. دوکوهه در مجامع فرهنگی و نهادهایی چون سازمان حفظ ارزشهای دفاع مقدس همواره بهعنوان یکی از موضوعات پر جاذبه برای معرفی میراث دفاع مقدس نام برده میشود و دانشآموزان این منطقه هر سال 9 مهرماه در مراسم بزرگداشتی یاد و خاطره شهید فکوری و دیگر شهدای راه حق و حقیقت را گرامی میدارند، اما نباید فقط به این مراسم بسنده کرد بلکه حوزه و آموزش و پرورش در یک فراخوان ملی در سطح مدارس کشور نسبت به این قطعه از تاریخ دفاع مقدس و نیز تشویق دانشآموزان به تحلیل اوضاع جنگ و جبهه و حتی حضور آنان در قالب اردوهای راهیان نور موجب ترویج آموزههای دفاع مقدس خواهد شد.
تعداد انگشتشمار مدارس طرح امین
هرچند تعداد مدارس طرح امین در کهریزک انگشتشمار است، اما ظرفیت مدارس امین میتواند در رونق استعدادهای این منطقه تأثیر شگرفی داشته باشد، زیرا در این طرح یک روحانی آشنا با تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور در مدرسه حضور مستمر دارد و با هماهنگی مدیر و معاون پرورشی میتواند برنامههای جذاب فرهنگی و دینی را به اجرا درآورد.
محمدرضا افضلینیا، رئیس آموزش و پرورش این شهرستان میگوید: کهریزک بهعنوان جنوبیترین شهر استان تهران با وجود آنکه شاهد فعالیت بیش از هزار واحد صنعتی است، اما همچنان محروم است. این منطقه در سال 93 میزبان 23 هزار و 500 دانشآموز بوده و امروز نیز با همان امکانات قبلی، 30 هزار دانشآموز مشغول به تحصیل هستند.
وی عنوان کرد: 88 مدرسه دو شیفته و در قالب 124 مدرسه فعال بیش از 30 هزار دانشآموز را تحت مدیریت تحصیلی دارد و یک سوم از دانشآموزان اتباع خارجی هستند.
افضلینیا اعتقاد دارد حضور روحانی در مدارس نیاز مبرم دستگاه تعلیم و تربیت است، اما باید دارای شاخصههای جذب دانشآموز و قادر به ایجاد ارتباط دوستانه و جلب اعتماد دانشآموز را داشته باشد، سواد رسانهای جهت پاسخگو بودن نیازهای دانشآموزان راز موفقیت یک روحانی مدرسهمحور در فعالیتهای تبلیغی خود است.
رنگوبوی تربیت اسلامی در یک دبیرستان
طیبه آبنیک، مدیر مدرسه دخترانه شهید قادسی نیز با بیان فعالیتهای فرهنگی این مدرسه، گفت: راهاندازی نمایشگاه عفاف و حجاب در مدخل ورودی مدرسه، ساخت جایگاه نمادین شهدای گمنام هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم از اقدامات فرهنگی این دبیرستان است.
وی اظهار کرد: درج سخنان ائمه معصومین(ع)، بزرگان دین و مراجع معظم تقلید بهصورت پوستر در سالنهای منتهی به کلاسهای درس بهمنظور طرح مسائل مربوط به امامشناسی، اسلامشناسی و شناخت انقلاب اسلامی، اجرای طرحهای فرهنگی و معرفتی بهمنظور تعمیق باورهای دینی و اعتقادی در دانشآموزان با هدف جلوگیری از بروز آسیبهای اجتماعی از دیگر برنامههای تربیتی این آموزشگاه است.
مدیر مدرسه شهید قادسی گفت: نگاه ویژه به آموزش مهارتهای زندگی، توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بهرهگیری از روحانی مستقر، برگزاری جلسات گفتمان دینی و پرسش و پاسخهای اعتقادی و اخلاقی با حضور اساتید مجرب حوزه و دانشگاه از دیگر برنامههای ما جهت تعلیم و تربیت اسلامی بوده است.
وی افزود: آموزش تکنیکهای پژوهشی و ترویج کتابخوانی همچنین چگونگی استفاده از فناوریهای نوین و توجه و انجام برنامههای رفتاری در زمینه انس با چادر، مباحث قرآنی و نهجالبلاغه نیز جزو برنامههای ماست.
جای خالی روحانی خوشذوق در آموزش و پرورش
حجتالاسلام موسوی، امام جمعه باقرشهر نیز عنوان کرد: در سطح مدارس باید برنامههایی برای حضور روحانیون توانمند اتخاذ شود، جای خالی روحانی را باید به بهترین نحو در آموزش و پرورش پر کنیم، هر مدرسهای یک روحانی میخواهد البته روحانی نیز در مدارس باید حضوری مؤثر داشته باشد.
وی تأکید کرد: موضوعاتی مانند معرفی امامان، تبیین شخصیت امام خمینی(ره) و مباحث دینی و اعتقادی در سطح کلان باید در مدارس توسط روحانیون فاضل پیگیری شود.
رئیس کمیته همکاریهای باقرشهر یادآور شد: استفاده از ظرفیت حرم امام خمینی(ره) و حرم عبدالعظیم حسنی(ع) اهمیت زیادی دارد، اگر یک روحانی فاضل با دانشآموزان مأنوس شود، اوقات فراغت و استفاده از برنامههای حرم و حضور در دورههای آموزشی را به بهترین وجه ممکن ساماندهی میکند.
حجتالاسلام موسوی بیان کرد: اگر جایگاه روحانیت در مدارس بهخوبی پیگیری شود در آینده آسیبهای اجتماعی و افراد زندانی نداریم، برخی از طرحها در مدارس پیاده میشود، اما بهخوبی دنبال نمیشود و خروجی ندارد.
وی اظهار کرد: استفاده از روحانیون مستقر در شهر ری برای فعالیتهای تربیتی در مدارس کهریزک در مواجهه با آسیبهای اجتماعی اهمیت زیادی دارد.
دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در پایان از مدیران و روحانیون شاغل و فعال در عرصه فعالیتهای تربیتی آموزش و پرورش تقاضا دارد ظرفیتهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی مناطق خود را در قالب ایدههای نو به مدیریت ارتباطات و اطلاعرسانی این دبیرخانه ارسال کنند تا در قالب گزارشهای آموزشی و ترویجی برای دیگر مناطق مستعد کشور تهیه و تنظیم شود و بهعنوان الگوی استفاده از ظرفیتهای بالقوه مناطق به منصه اجرا در آید.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام