از «سیاست خواندن» تا «دلایل نخواندن» در هفته‌ای برای کتاب
کد خبر: 3761583
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

از «سیاست خواندن» تا «دلایل نخواندن» در هفته‌ای برای کتاب

کانون خبرنگاران نبأ ــ بیش از 6 هزار و 400 برنامه‌ استانی برای هفته کتاب امسال درنظر گرفته شده که طی 10 روز از 20 تا 30 آبان‌ با برگزاری نشست‌ «سیاست خواندن»، تجهیز کتابخانه، انتشار آلبوم موسیقی، پخش تیزر تلویزیونی «دلایل کتاب‌نخواندن» و برنامه‌های متنوع دیگری همراه است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب و کتاب‌خوانی که پیش از ظهر امروز، ۱۴ آبان‌ماه برگزار شد؛ ضمن تشریح برنامه‌های هفته کتاب تصریح کرد:  6 هزار و 417 برنامه‌ استانی از 20 تا 30 آبان‌ ماه برگزار می‌شود و در این دهه شاهد افتتاح 13 کتابخانه در شهرستان‌ها و روستاهای کشور خواهیم بود. علاوه بر این منابع و تجهیزات 3 کتابخانه نیز به ساختمان جدید منتقل می‌شوند و دو باب کتابخانه نیز که تعمیرات عمرانی را پشت سر گذاشته‌اند، بازگشایی می‌شوند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها با بیان اینکه کتابخانه‌هایی که باعث رتبه شایسته شده‌اند در ماه آبان تقدیر خواهد شد؛ گفت: این تقدیر شامل کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی خواهد بود. همزمان با این هفته قطعاتی از آلبوم موسیقی با موضوع کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

جشنواره هدهد سفید

وی گفت: «هدهد سفید» عنوان جشنواره منسجم برنامه‌ریزی شده نهاد است که در آن طی فاز اول کتاب‌های برتر کتابخانه‌ای توسط نوجوانان انتخاب خواهد شد. بنابراین به زودی جزئیات جشنواره اطلاع‌رسانی خواهد شد. در ادامه فاز دوم مربوط به آثار بزرگسالان است که کتاب‌های برتر اعضای کتابخانه‌ها را طی این جشنواره معرفی می‌کنیم.

رمضانی همچنین از افتتاحیه نشست کتابخوانی با همکاری کانون اندیشه جوان خبر داد و گفت: آغاز به کار جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها به عنوان نقطه تعامل بین کتابدار و اعضای کتابخانه نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کتاب خواهد بود.

معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: برنامه‌های استان‌ها از بیستم تا سی‌ام آبان برگزار می‌شود و این برنامه‌ها از استان گیلان آغاز و در 6 استان اجرا خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری برنامه‎های مختلف ترویجی، فرهنگی در 16  هزار و و 417 شهر و روستای مختلف در کل کشور خبرداد و گفت: در هفته کتاب ۱۳ افتتاح قطعی خواهیم داشت که همه چیز در این کتابخانه‌ها مهیا شده است. همچنین ۱۲ کتابخانه در معرض افتتاح هستند و سه جابه‌جایی کتاب از مکان بد به مکان خوب داریم. در روز ۲۴ آبان‌ماه نیز در سراسر کشور عضویت در کتابخانه‌های عمومی نهاد برای همه به صورت رایگان است.

وی توضیح داد: افراد با عضویت خانوادگی در کتابخانه‌ها مشمول کاهش هزینه عضویت به صورت پلکانی خواهند شد.

رمضانی در ادامه خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها نه فقط به عنوان یک فضای آرام برای خواندن کتاب بلکه باید تبدیل یک پایگاه فرهنگی شوند؛ همه تلاش‌ها نیز بر آن است تا از کتابخانه‌ها به عنوان یک ترمینال فرهنگی استفاده شود.

آقا و خانم کتابدار؛ روی آنتن

وی همچنین از 1368 مسابقه کتابخوانی در هفته کتاب خبر داد و گفت: 3904 نشست کتاب‌خوان برگزار خواهد شد که 233 نشست به‌صورت اختصاصی  و 1911 نشست کتابخانه‌ای و 1760 نشست هم به صورت مدرسه‌ای است. همچنین 390 جلسه‌ نقد و بررسی کتاب در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خواهیم داشت و 218 برنامه رونمایی کتاب در کتابخانه‌های سراسر کشور تدارک دیده شده است.

 معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: قرار است برنامه‌هایی نیز به مناسبت هفته کتاب از شبکه‌های سراسری صداوسیما پخش شود که از جمله آن مجموعه انیمیشن آقا و خانم کتابدار است. چند تیزر هم با موضوع دلایل کتاب‌‌نخواندن در دست اقدام برای انتشار است و در هفته کتاب در شبکه‌های سیما با کتاب‌خوان‌هایی که موفق بوده و به نسبت دیگران وجه تمایزی دارند، صحبت خواهد شد.

دیدار با گروه‌های مرجع هر استان به منظور بحث ترویج کتابخوانی، ایجاد ایستگاه‌های مختلف در هر استان با هدف جلب کمک‌های مردمی در عرصه کتاب و کتابخوانی، ایجاد نمایشگاه کتاب در کتابخانه‌ها و نواختن زنگ مطالعه در مدارس نیز از دیگر اقداماتی است که رمضانی از آن‌ها ‌به‌عنوان برنامه‌های قابل اجرا در هفته کتاب یاد کرد.

از «سیاست خواندن» تا «دلایل نخواندن» در هفته‌ای برای کتاب

در پایان این نشست از پوستر ویژه هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی رونمایی شد.

محدثه حاجی‌حیدری

انتهای پیام

captcha