مناسبت‌های پایان صفر؛ محور اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3761647
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷

مناسبت‌های پایان صفر؛ محور اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بیشترین اخبار منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها به تهیه مطالب و گزارش‌هایی با موضوع مناسبت‌های روزهای پایانی ماه صفر اختصاص یافته است، در این بین برخی خبرگزاری‌ها یک روز پس از برگزاری آزمون انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام به انتشار اخبار آن پرداخته‌اند.

مناسبت‌های پایان صفر در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 14 آبان‌ماه در کنار خبرهایی همچون آزمون انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام که با موضوع قرآن منتشر شده است، بیش از هر چیز دیگری به مناسبت‌های روزهای پایانی ماه صفر پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به برخی خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها داشته‌ایم.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی طی گزارشی به بررسی آمار نشر قرآن در شش ماهه نخست سال 97 پرداخته است. در بخشی از این گزارش که با عنوان «رشد نشر قرآن در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال قبل» بر روی خروجی قرار گرفته، آمده است: «در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ تعداد ۸۰ مجوز چاپ و به تیراژ ۶۱۷ هزار جلد و تعداد ۵۱ مجوز نشر به تیراژ ۴۶۵ هزار و ۴۰۰ جلد و در مجموع مجوز چاپ یک میلیون و ۸۲ هزار و ۴۰۰ جلد قرآن در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ صادر شده است. با نگاهی به آمار صدور مجوز چاپ و نشر قرآن در سال ۱۳۹۶ در می‌‌یابیم چاپ و نشر قرآن در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد نسبی روبرو بوده است. در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۲۱ مجوز چاپ قرآن به تیراژ یک میلیون ۱۰۰ هزار جلد و تعداد ۳۹ مجوز نشر قرآن به تیراژ ۳۶۶ هزار جلد قرآن به چاپ رسیده که در این مدت ۸۳۰ جزء قرآن تصحیح شده که طی آن ۲۷۸ غلط اصلاح شده است».
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری به برگزاری سومین دوره همایش علوم انسانی قرآن بنیان اشاره کرده است. در این خبر که جزئیات آن توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین بصیری» دبیر دومین همایش علمی پژوهشی علوم انسانی قرآن بنیان تشریح شده از برگزاری این همایش طی روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و به صورت بین‌المللی خبر داده شده است.
رونمایی از جدیدترین اثر گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ با عنوان «صلوات خاصه» و بارگذاری فایل صوتی تلاوت ترتیل «شهریار پرهیزکار» از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه از برگزاری جشنواره نقالان رضوی در میدان امام حسین(ع) تهران خبر داده و در تکمیل آن آورده است: «ویژه‌برنامه‌ای به مدت سه شب در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود. این برنامه از فردا تا پنجشنبه ادامه دارد که سه‌شنبه 15 آبان حجت‌الاسلام مهدی رضوانی و چهارشنبه حجت‌الاسلام محمدرضا عباسی به سخنرانی می‌پردازند. همچنین یوسف بالو و ابوالقاسم فتّاحی در این شب‌ها به مدیحه‌سرایی می‌پردازند. علاوه بر آن، نخستین دوره جشنواره نقّالان رضوی در هر سه شب به ترتیب در مدح پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) توسط مرشد میرزا علی و مرشد حسن بیگی برگزار می‌شود. این برنامه‌ها از ساعت 15 تا نماز مغرب و عشاء‌ در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود».
خبرنگار این خبرگزاری گفت‌وگویی با «آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا» انجام داده است. این استاد اخلاق در گفت‌وگوی خود ضمن تأکید بر لزوم رعایت آداب اسلامی و حفظ شأن و منزلت اهل بیت(ع) در حین عزاداری‌ها، اظهار کرده است: «خوشبختانه مردم ما عشق و ارادت خاصی نسبت به رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) دارند. اما آنچه که باید در حین عرض ارادت‌ها مورد توجه قرار بگیرد، آن است که منزل و جایگاه این خاندان بزرگوار را بشناسیم و بر اساس آن، اظهار ارادت کنیم».
خبرگزاری تسنیم در بین خبرهای منتشر شده خود در صفحه دین، قرآن و اندیشه به برنامه‌های «هیئت رزمندگان اسلام» در شب‌های پایانی صفر نیز پرداخته است و در ادامه آن گزارشی در مورد آخرین روزهای حیات پیامبر گرامی اسلام با عنوان «پیامبر در بستر وفات بشارت حضرت مهدی(عج) را داد» را بر روی خروجی قرار داده است.
این خبرگزاری در ادامه خبری از برگزاری آزمون انتخابی معرفی نمایندگان ایران برای حضور در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان منتشر کرده و در آن اسامی برگزیدگان این آزمون را اعلام کرده است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران به معرفی روزشمار دهه وقف که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شده پرداخته است. همچنین این خبرگزاری در ادامه از سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی آستان قدس در زمینه آموزش و در بیرجند خبر داده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران خبر دیگر خود را به برپایی 30 موکب و ایستگاه قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی در سمنان خبر داده است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در این مورد گفته است؛ «همزمان با ایام شهادت امام رضا(ع) 30 موکب و ایستگاه صلواتی قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی در سطح استان سمنان با میزبانی بقاع متبرکه و امامزادگان استان برگزار می‌شود».
این خبرگزاری در ادامه مطالب منتشر شده امروز خود طی گزارشی به رسم و رسوم خروج از ماه صفر و توجه عامه مردم به این رسومات پرداخته و به طور ویژه به موضوع «دق‌الباب هفت درب مسجد» پرداخته است. در بخشی از این گزارش که با عنوان «دق‌الباب هفت درب مسجد از کجا نشأت می‌گیرد؟» بر روی خروجی قرار گرفته آمده است؛ «‌با نزدیک شدن پایان ماه صفر، یکی از موضوعاتی که می‌توان گفت به وفور در بین مردم و اخیرا نیز از طریق پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی خیلی گسترده‌تر مطرح می‌شود، " بشارت خروج از ماه صفر است"؛ کمتر کسی است که تا به حال چنین جمله‌‌ای را با مضامین و اشکال مختلف از افراد عامه نشنیده و یا در فضای مجازی، پیامی با این مضمون را دریافت نکرده باشد».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی صفحه معارف خود را در روز 14 آبان‌ماه با انتشار چهار خبر به روزرسانی کرده است. یکی از خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری «72 هزار زائر پیاده به مشهد نزدیک شدند» است. در این خبر رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفته است؛ «72 هزار زائر پیاده رضوی همزمان با دهه آخر صفر به 100 کیلومتری مشهد رسیدند و در حال حرکت به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) هستند».
ایرنا همچنین از درگذشت یکی از هنرمندان گرافیست که در پیاده روی اربعین حضور داشته خبر داده است. در این خبر آمده است؛ «سیدمحمد ساجدی، گرافیست انقلابی که به همراه خانواده‌اش در مسیر بازگشت از پیاده‌روی اربعین حسینی دچار سانحه رانندگی شده بود، درگذشت». مرحوم ساجدی، متولد 1359 بود که پس از تحصیل در هنرستان هنرهای تجسمی تهران وارد دانشگاه شد و در رشته عکاسی به ادامه تحصیل پرداخت و سپس کانون هنر شیعه را تاسیس کرد.
این خبرگزاری همچنین از نشست خبری «حجت‌الاسلام مجتبی صداقت»، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران گزارشی مخابره کرده است. معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در این نشست خبری از برگزاری نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد در تهران خبر داده و گفته است؛ «نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد از 20 تا 30 آبان ماه جاری در محل حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی واقع در بزرگراه رسالت برگزار می‌شود».
خبر دیگر این خبرگزاری به موضوع راه‌اندازی رادیو انقلاب اختصاص یافته است. «علیرضا حبیبی»، دبیر ستاد نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این مورد گفته است؛ «مراسم افتتاح رادیو انقلاب ساعت 9:30 صبح یکشنبه 20 آبان با حضور حمید شاه‌آبادی؛ معاون صدای رسانه ملی، جمعی از مسئولان کشوری و لشگری، مدیران شبکه‌های رادیویی، پیشکسوتان انقلاب، خانواده‌های شهدای انقلاب، آزادگان، جانبازان و روحانیون مبارز انقلاب و نخبگان و فرهیختگان برگزار می‌شود».
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی از برگزاری آزمون انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان خبر داده است. این آزمون روز گذشته و به همت سازمان بهزیستی برگزار شده است.
این خبرگزاری در ادامه به دیدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمعیت قراء و حفاظ سازمان نهصت «العلماء» اندونزی خبر داده است. رییس جمعیت قرّاء و حفّاظ سازمان نهضت العلماء اندونزی در این دیدار گفته است؛ «امروز فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن کریم بر هیچکس پوشیده نیست و خواهان استفاده از این تجارب هستیم».
مهر در ادامه خبرهای امروز خود گزارشی از صد و سی و دومین کلاس شرح نهج‌البلاغه «محسن اسماعیلی»، استاد دانشگاه، عضو حقوقدانان شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری منتشر کرده است. اسماعیلی در این جلسه با بیان اینکه از نظر امام علی(ع) یک بهانه برای تداوم دوستی با خودی‌ها کافی است، گفته است؛ «مشکل تاریخی مسلمانان عوض کردن جای دوست و دشمن است».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین از انتشار 119 کتاب رضوی از سوی انتشارات «به‌نشر» خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است؛ «انتشارات آستان قدس رضوی تاکنون 99 عنوان کتاب بزرگسال و 20 عنوان کتاب کودک با موضوع امام رضا (ع) منتشر کرده که 27 عنوان از این کتاب‌ها از ابتدای سال جاری روانه بازار نشر شده‌اند».
این خبرگزاری همچنین از انتشارات چاپ پنجاه و سوم کتاب «... آنگاه هدایت شدم» خبر داده است. این کتاب ترجمه اثری از «علامه تيجانی» است که در روزهای اخیر روانه بازار کتاب شد.
«متن‌خوانی نویسندگان مشهدی برای امام خوبی‌ها» عنوان خبر دیگر این خبرگزاری است. همزمان با فرا رسیدن دهه پایانی ماه صفر و در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)، متن‌خوانی نویسندگان مشهدی برای امام رضا(ع) در ویژه‌برنامه «عرض ارادت» در قالب سلسله نشست‌های تبلیغی- ترویجی «در پناه کلمات» برگزار خواهد شد.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان از «قدردانی مسئول کمیته مراسمات اربعین از سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع)» خبر داده و در ادامه حدیثی از امام سجاد(ع) در مورد «آرامش دل» منتشر کرده است.
انتشار زندگی نامه شهید «سیروس اباذری اسکویی» و پاسخ به سوال «چرا دنیا و آخرت هووی یکدیگر هستند؟» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.

انتهای پیام

captcha