برنامه‌‌های آستان قدس رضوی به مناسبت دهه آخر صفر
کد خبر: 3761688
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲
رئیس ستاد مناسبت‌های آستان قدس رضوی تشریح کرد:

برنامه‌‌های آستان قدس رضوی به مناسبت دهه آخر صفر

گروه فرهنگی ــ رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی به تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر پرداخت.

برنامه‌‌های آستان قدس رضوی به مناسبت دهه آخر صفربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد امروز در نشست خبری تشریح ویژه برنامه های آستان قدس در دهه آخر صفر با بیان اینکه شعار انتخاب شده با توجه به ایام شهادت و ایام الله ۱۳ آبان، فرازی از زیارت جامعه کبیره است، اظهار کرد: «فمعکم معکم لا مع عدوکم» این متن قسمتی از زیارت حامعه کبیره به معنای «همراه با امام در برابر دشمن» است که با توجه به مناسبت های پیش رو از سوی ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس برای دهه پایانی صفر انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه ایام شهادت دهه پایانی صفر با یوم الله ۱۳ آبان همزمان شده، ادامه داد: یوم الله ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی با دشمنان اسلام به خصوص آمریکاست. از اوایل انقلاب اسلامی یاوه گویی های استکبار در مقابل عزت، استقلال و اقتدار ملت اسلامی ایران وجود داشته و در حال حاضر نیز ترامپ، رئیس جمهور منفور آمریکا، نیز به این یاوه گویی ها ادامه می دهد؛ لذا انتخاب این شعار همزمان با ایام شهادت و متناسب با این روزها انتخاب شده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه ستاد مناسبت های آستان قدس رضوی از ماه ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده، اظهار کرد: برنامه های ویژه ای از سوی این ستاد برای دهه پایانی صفر تدارک دیده شده است که شاهد همکاری و انسجام همه بخش های آستان قدس رضوی از جمله بخش های فرهنگی، اداری، خدام، اقتصادی و... در این زمینه و به صورت ویژه تر در خصوص شهادت امام رضا( ع) هستیم.

رئیس ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه برنامه های ستاد مناسبت های آستان قدس با 4 رویکرد جغرافیایی فعالیت های خود را شروع کرده، عنوان کرد: محورهای کانونی حرم، محور مربوط به شهر مقدس مشهد، میزبانی و مجاوران، برنامه های گستره ملی و اقداماتی در حوزه بین المللی از جمله رویکردهای آستان قدس در برنامه های دهه پایانی صفر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ۳۲ ویژه برنامه برای این 4 رویکرد در نظر گرفته شده است، گفت: برگزاری همایش «میثاق با امام» فعالان اقتصادی تولیدکنندگان و بازاریان که امشب در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد، یکی از همین ویژه برنامه هاست. 

حجت الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: در این مراسم از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دعوت شده است تا در حمایت از سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاهای داخلی با تاسی از سیره جهادی امام رضا(ع) با امام مهربانی ها میثاق ببندند.

رئیس ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی برنامه های عزا و خطبه خوانی در شب شهادت امام رضا(ع) را یکی دیگر از ویژه برنامه های ستاد عنوان کرد و گفت: خطبه خوانی یکی از آیین های تاریخی و سنتی در حرم مطهر است که هم در شب عاشورا و هم در شب شهادت امام رضا( ع) در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در مراسم خطبه خوانی امسال از چهره های علمی، نخبگان، علما و روحانیون برجسته، تولیت آستان های داخلی و خارجی، خانواده شهدا و... نیز دعوت به عمل آمده است، اضافه کرد: اجتماع بزرگ رضویون که با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و معاونت هماهنگی حرم مطهر، روز پنجشنبه، ۱۷ آبان ماه، بعد از نماز ظهر و عصر در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد نیز یکی دیگر از ویژه برنامه های تدارک دیده شده ستاد مناسبت های آستان قدس رضوی خواهد بود.

حجت اسلام گنابادی نژاد با اشاره به اینکه در سیره زندگانی امام رضا( ع) خواهران نقش بسزایی داشته اند، اظهار کرد: همایش ویژه خواهران با عنوان «زنان فاطمی، سوگواره رضوی» در روز شهادت امام رضا( ع) در حرم مطهر رضوی و با حضور رئیس روضه های خانگی خواهران خراسان رضوی برگزار خواهد شد نیز از جمله ویژه برنامه های ستاد در این ایام است.

رئیس ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی برپایی «خیمه امت» برای زائران خارجی و غیر ایرانی را نیز از جمله ویژه برنامه ستاد معرفی و عنوان کرد: برپایی این خیمه در حرم مطهر رضوی به زائران خارجی و غیرایرانی این فرصت را خواهد داد که آنان نیز بتوانند با زبان، شیوه و آداب و رسوم خود به عزاداری بپردازند.

وی «آستان آفتاب» را که مجموعه ای از برنامه های فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر است نیز از جمله برنامه های ستاد معرفی کرد و افزود: در این برنامه ببش از ۶۰۰ حلقه معرفت و 100 حلقه معرفت ویژه بانوان در حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری عزاداری 2000 نوجوان در دارالهدایه نیز از برنامه های ستاد مناسبت ها آستان قدس است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه در این ایام بیش از 6000 مترمربع از فضای حرم مطهر رضوی و ورودی ها سیاه پوش شده است، اظهار کرد: ۵۰ متر مربع از فضای صحن های حرم مطهر رضوی نیز هر روز برای برگزاری مراسمات مفروش می شود.

رئیس ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه برنامه های ویژه ای برای حمل و نقل زائران کهنسال و مادرانی که با فرزندان خردسال خود به حرم مطهر مشرف می شوند داریم، گفت: برای تسریع تردد این عزیزان در زمانی که امکان حضور اتوبوس و مینی بوس ها وجود ندارد، خادمانی برای هدایت ویلچرهای توانیابان مستقر شده اند تا به زائران خدمات ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در این ایام بیش از 2500 بسته متبرک از حرم مطهر رضوی به هیات های مذهبی داده شده، عنوان کرد: همچنین پزشکانی نیز به عنوان خادم یاران سلامت در پایگاه های سلامتی که در اطراف حرم مطهر رضوی ایجاد شده است، حضور داشته و اقدامات لازم برای پایش سلامت زائران را انجام می دهند. همچنین پایگاه های اهدای خون نیز در اطراف ورودی های حرم مطهر رضوی مستقر هستند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با تاکید بر اینکه تا به امروز بیش از ۴۳ هزار نفر از مردم مشهد در دبیرخانه زائر و زیارت برای کمک به زائران  در دهه آخر صفر در عرصه های مختلف اعلام آمادگی کرده اند، افزود: از این تعداد ۱۷ هزار نفر در 6 اولویت سازمانی از جمله حمل و نقل، انتظامات، استقبال و بدرقه و... در حال فعالیت هستند.

رئیس ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با بیان اینکه راه اندازی قرارگاه زائران پیاده نیز از جمله برنامه های ویژه آستان قدس در دهه پایانی صفر بوده، ادامه داد: در این قرارگاه 2300 مبلغ خواهر و برادر در موقعیت های اسکان و ایستگاه زائران جانمایی شده اند و از این تعداد حدود ۷۲۴ مبلغ با ۵۰۰ کاروان از مبدا همراه هستند. در این طرح مبلغان هم در مبدا و هم در مسیر و هم در مقصد همراه زائران هستند.

وی با اشاره به اینکه زائران افغانستانی و پاکستانی بیشتری در این ایام به مشهد مشرف می شوند، گفت: برنامه های ویژه ای نیز در خصوص حمل و نقل، اسکان و اطعام این عزیزان تدارک دیده شده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه مراسم تشرف 1000 نفر از علمای اهل تسنن از سراسر کشور به حرم مطهر رضوی نیز امروز در حرم برگزار شد، ادامه داد: این برنامه نیز از جمله برنامه های ستاد مناسبت های آستان قدس بود. حدود 100 هزار جانماز نمدی نیز توسط خادم یاران نوجوان تهیه و بسته بندی شده و در ایستگاه های استقبال از زائر، به این عزیزان اهدا خواهد شد.

رئیس ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی فراوانی نیز در سطح شهر نصب گردیده، تصریح کرد: در گستره ملی برنامه «شباب الرضا(ع)» که در واقع مراسم سوگواری برای این امام رئوف است نیز در ۲۸ دانشگاه محوری در سراسر کشور برگزار خواهد شد و این دانشگاه ها میزبان خدام و هیات های مذهبی دانشجویی در شهرهای خود هستند.

وی برنامه تلویزیون «سر سفره خدا» را که نوبت اول آن در ماه مبارک رمضان که از صدا و سیمای خراسان رضوی بخش شد را نیز یکی دیگر از برنامه های ویژه ستاد دانست و گفت: نوبت دوم این برنامه در ایام شهادت و در دهه پایانی صفر با همت و همکاری موسسه آفرینش های هنری و شبکه کودک بخش خواهد شد.

حجت الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: پویانمایی «در مسیر باران» که توسط موسسه آفرینش های هنری تولید شده نیز در دهه پایانی صفر در سینماها اکران خواهد شد. 

وی ارسال نامه ای با موضوع معرفی شخصیت امام رضا( ع) به تمام رهبران ادیان و مذاهب دیگر را جزو برنامه ها ستاد مناسبت های آستان قدس رضوی در حوزه بین الملل معرفی کرد.

انتهای پیام

captcha