کاهش تبعات مشکلات اقتصادی جامعه با آموزش حقوق شهروندی
کد خبر: 3761729
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
کشاورز عنوان کرد:

کاهش تبعات مشکلات اقتصادی جامعه با آموزش حقوق شهروندی

گروه جامعه ــ رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی ضمن اعلام خبر برگزاری اولین هم‌اندیشی نویسندگان کتاب‌های حوزه حقوق شهروندی، گفت: اگر در بحران‌های اقتصادی مردم بر اساس آگاهی‌هایی که دارند رفتار معقولی را در پیش بگیرند، تبعات مسائل اقتصادی کمتر گریبانگیر مردم می‌شود.

مونس کشاورز، رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره اینکه اگر حقوق شهروندی در جامعه عمومیت داشت، چه تأثیری در وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه می‌گذاشت گفت: بخشی از مشکلات جامعه کنونی از جمله مشکلات اقتصادی به ضلع سوم حقوق شهروندی بازمی‌گردد. 

وی تشریح کرد: وقتی از حقوق شهروندی سخن به میان می‌آید، این حقوق سه ضلع حکومت، مردم و باز هم مردم است و براساس این سه ضلع سه نوع رابطه ایجاد می‌شود؛ رابطه مردم با دولت، دولت با مردم و مردم در قبال مردم یعنی شهروندان در برابر یکدیگر.

کشاورز درباره رابطه مردم با مردم گفت: اگر در هنگام بروز بحران‌های اقتصادی مردم براساس آگاهی‌هایی که دارند رفتارشان معقول‌تر و منطقی‌تر باشد و حقوق شهروندی را رعایت کنند، تبعات مسائل اقتصادی کمتر گریبانگیر آنان می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر بدانیم که در کنار وظایفی که دولت در قبال مردم دارد و حقوقی که مردم در قبال دولت دارند، هر کدام از مردم نیز در قبال دیگر شهروندان وظایفی داریم، برای تضمین بهتر حقوق یکدیگر اقداماتی را انجام می‌دهیم که این نگاه و اقدامات تأثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد.

رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در ادامه با اشاره به کمبود اطلاعات عمومی درباره حقوق شهروندی، از برگزاری اولین هم‌اندیشی نویسندگان حقوق شهروندی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در روز چهارشنبه 30 آبان ماه خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی از زمان تأسیس به عنوان نهادی غیردولتی انجام داده ایجاد گفتمانی علمی ـ فرهنگی در زمینه حقوق شهروندی است.  

وی افزود: در واقع، فارغ از رویکرد سیاسی به حقوق شهروندی، الزاماتی که دستگاه‌های اجرایی در عملیاتی کردن حقوق شهروندی دارند به عنوان نهادی علمی و فرهنگی تلاش کردیم گفتمانی علمی و فرهنگی در این باره ایجاد کنیم.

کشاورز ادامه داد: بعد از چهار سال فعالیت و برگزاری اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی در 96، که  500 مقاله دریافت و کتاب مجموعه مقالات آن نیز منتشرشد، انتشارات حقوق شهروندی مجوز چاپ کتاب‌هایش را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرد و تا امروز حدود 100 عنوان کتاب در زمینه حقوق شهروندی چاپ کرده است.

رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی با اشاره به اینکه این آثار در نمایشگاه کتاب در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، افزود: مقرر شد به مناسبت هفته کتاب از نویسندگان این کتاب‌ها دعوت کنیم تا در هم‌اندیشی شرکت کنند و با شهین‌دخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی و علی‌اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد و مسئولان دولتی و دبیرخانه حقوق شهروندی گفت‌وگو کنند.

انتهای پیام

captcha