راهپیمایی زائران پیاده مشهد ارزش پرداخت دارد
کد خبر: 3761800
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

راهپیمایی زائران پیاده مشهد ارزش پرداخت دارد

گروه فرهنگی - راهپیمایی اربعین تمرکز رسانه‌ای بیشتری دارد ولی کمتر به راهپیمایی مشهد توجه می‌شود با اینکه میزان مسافت راهپیمایی برای برخی از زائران بسیار بیشتر است و از شهرهای بسیار دوری راهی مشهد می‌شوند. به نظر من این رویداد ارزش آن را دارد که بیشتر به این واقعه پرداخته شود که باید به نحوی آن را ثبت کرد.

راهپیمایی زائران پیاده مشهد ارزش پرداخت داردمهناز ظاهری، هنرمند عکاس در حاشیه گشایش نمایشگاه گروهی عکس «رد پایی که دریا شد» در نگارخانه رضوان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: این پروژه از سوی حوزه هنری طراحی شده و 6 عکاس برای انجام آن پیشنهاد شد. طی جلساتی که با هم داشتیم، تصمیم گرفتیم که عکس‌ها به صورت پرتره تهیه شود. با توجه به پیشینه عکاسان و تجربه کار مستند، قرار بر این شد که تصویرسازی پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) را با رویکرد مستند ثبت کنیم.
وی ادامه داد: چون کار به شکل گروهی بود و هر 6 عکاس، دیدگاه‌های خاص خود را دارند، انتخاب پرتره بودن عکس‌ها سبب شد که فریم‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر باشد. از سویی با این تصمیم، نوع نگاه به سوژه محدود شد و خروجی این پروژه نیز با این تصمیم از پیش تعیین شده، صورت گرفت.
این عکاس مطرح کرد: هدف من از شرکت در این پروژه عکاسی، نزدیکی و درک این حرکت عظیم معنوی است. راهپیمایی اربعین تمرکز رسانه‌ای بیشتری دارد ولی توجهی به راهپیمایی مشهد نمی‌شود با اینکه میزان مسافت راهپیمایی برای برخی از زائران بسیار بیشتر است و از شهرهای بسیار دوری راهی مشهد می‌شوند. به نظر من این رویداد ارزش آن را دارد که بیشتر به این واقعه پرداخته شود که بایستی به نحوی آن را ثبت کرد.
وی افزود: برای من به طور کلی عکاسی یک تجربه معنوی است و سوژه چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند. عکاس بایستی به سوژه خودش واقف بوده و به آن علاقه‌مند باشد. اینکه روزانه با چندین انسان متفاوت هم‌کلام شوی و از داستان زندگی آن‌ها با خبر باشی، بسیار جذاب است و یک تجربه معنوی منحصر به فرد محسوب می‌شود.
ظاهری تصریح کرد: یک سال از عکاسی می‌گذرد؛ بسیاری از سوژه‌ها را فراموش کرده‌ام اما یک داستان برای من بسیار عجیب بود. زن و شوهری در راهپیمایی شرکت داشتند که مرد آن خانواده نابینا بود. علت زیارت را که جویا شدم، همسر وی بیان کرد که برای شفای مرد آمده‌اند؛ نکته جالب اینکه مرد به صورت مادرزاد نابینا بود و امید آن‌ها برای من بسیار عجیب بود.
وی اضافه کرد: معمولا روز افتتاحیه استقبال و بازدید نسبت به روزهای دیگر بیشتر است اما امیدوارم چون مشهد مملو از زائران امام رضا(ع) است، بازدید بیشتر شود و مردم به تماشا بیایند چرا که این عکس‌ها راوی زندگی مردم است.

انتهای پیام

captcha