محوری‌ترین بعد شخصیتی امام رضا(ع)؛ حفظ دین بر پایه ارزشها
کد خبر: 3761834
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

محوری‌ترین بعد شخصیتی امام رضا(ع)؛ حفظ دین بر پایه ارزشها

گروه معارف- یک پژوهشگر علوم دینی دین بر پایه حفظ ارزشها را یکی از محوری‌ترین شخصیت فردی و اجتماعی امام هشتم برشمرد و گفت: ایشان با رعایت عدالت، انصاف و ارتباط کامل اخلاقی، ارزشی و تکریم خانواده سرلوحه و الگوی انسانهای عصر خود و دوران معاصر هستند.

محوری‌ترین بعد شخصیتی امام رضا؛ حفظ دین بر پایه ارزشها

وجیهه اشرفی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری ایکنا از سمنان، ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت امام رضا(ع) با بیان اینکه مامون به علت خویشاوندی که با حضرت امام رضا(ع) داشتند در پی مقاصد شوم خود بود اظهار کرد: مامون با موضوع ولایتعهدی و جانشینی حضرت سعی داشت در مسیر این راه مدیریت خلافت خود را با اسم امام رضا(ع) توجیه کند.

وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) با تحمل سختی‌ها و رنج سعی در ایجاد و برپایی حکومت اسلامی و اجرای احکام خداوند داشتند که در این راستا نوع وداع امام رضا(ع) از مدینه و تربت جد بزرگوارشان نشان از حقیقتی دارد که امام در این وداع آن را به دیگران گوشزد می‌‌کند که می‌فرمایند که من را زیارت کنید که بیرون می‌شوم از جوار جدم و می‌میرم در غربت.

این مدرس حوزه با اشاره به حدیث سلسله الذهب که امام علی بن موسی الرضا(ع) در نیشابور آن را بیان فرمودند گفت: در این حدیث آمده که لااله الا الله دژ من است. پس هر کس که در دژ من درآید از عذابم در امان است چون مرکب به راه افتاد امام فرمود البته با شرایطش و من جزء شرایط آنم.

اشرفی افزود: برپایی روش و سیره حضرت‌رسول (ص) و آشنایی و پیاده کردن کتاب وحی از شرایط پذیرفتن ولایتعهدی امام (ع) از سوی مامون عباسی بود.

این پژوهشگر دینی آگاه نبودن مامون به اینکه علم امام متصل به علم الهی و لدنی است را یکی از مشکلات مامون در زمینه شناخت امام دانست و افزود: خداوند در همه موارد آگاهی دارد و به اذن خود می‌تواند پیامبر و امام را به این امر متصل کند.

وی یکی از محوری‌ترین مشکل دوران مامون و دنیای امروز را خود دیدن‌ها و عدم معرفت به خداوند عنوان کرد وگفت: هدف اصلی مناظراتی که مامون برای امام (ع) تدارک دید ضربه زدن به توحید است که امام با توجه به علمی که دارند و عالم آل محمد (ص) هستند با نماینده تمامی ادیان به درستی و شفقت رفتار کرده و پاسخی درخور و با توجه به کتاب و سیره آنها ارائه دادند  و با دلایلی متقن و عالمانه بزرگان ادیان را بیش از پیش شیفته خود ساخته و در این راستا توطئه مامون عباسی را نیز خنثی کردند.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان سمنان با بیان اینکه امام حسین(ع) برای حفظ توحید و اسلام و با علم به اینکه به شهادت می‌رسند قیام کربلا را جاودانه کرد افزود: امام رضا(ع) نیز با علم به اینکه به شهادت می‌رسند با یک حرکت علمی با رفعت و مهربانی کلمه حق را زنده نگه داشتند.

اشرفی دین بر پایه حفظ ارزشها را یکی از محوری‌ترین شخصیت فردی و اجتماعی امام هشتم برشمرد و گفت: ایشان با رعایت عدالت و انصاف و ارتباط کامل اخلاقی ، ارزشی و تکریم خانواده سرلوحه و الگوی انسانهای عصر خود و دوران معاصر هستند.

انتهای پیام

captcha