طرح رزومه فرهنگی دانشجویان و تلاش برای ترویج مفهوم نخبگی فرهنگی
کد خبر: 3762034
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

طرح رزومه فرهنگی دانشجویان و تلاش برای ترویج مفهوم نخبگی فرهنگی

گروه دانشگاه ــ مبتکر طرح رزومه فرهنگی - اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران معتقد است با توجه به لزوم توجه به فرهنگ به عنوان محور دانشگاه و جامعه و ضرورت ثبت و حفظ حقوق مالکیت فکری فعالان فرهنگی، این طرح قابلیت اجرا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح کشور به عنوان طرحی ملی را نیز دارد.

احسان محمدی، دبیرکل شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره طرح رزومه فرهنگی و اجتماعی فعالان فرهنگی این دانشگاه که قرار است همزمان در جشن بیستمین سال تأسیس کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران رونمایی شود، اظهار کرد: رزومه فرهنگی و اجتماعی فعالان فرهنگی دانشگاه تهران، یک رزومه تخصصی است که در آن سوابق، فعالیت‌ها، تجارب، ایده‌ها و ابتکارات فرهنگی فعالان این دانشگاه در طول زمان حضورشان در دانشگاه ضمن انعکاس، به ثبت و تایید هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه در این رزومه و در ارتباط با هر فعالیت، سابقه و یا تجربه، دستاورد‌های فردی و جمعی حاصل از آن فعالیت هم ذکر می‌شود، ادامه داد: هدف از این طرح ثبت رسمی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی فعالان فرهنگی دانشگاه بوده است. اهداف دیگری هم در اجرای این طرح متصور بوده از جمله آن‌ها می‌توان به ترویج فرهنگ داوطلبی گرایی به عنوان ارزش فردی و اجتماعی در جامعه، حفظ حقوق مالکیت فکری آثار و دستاورد‌های فعالان فرهنگی، ترویج مفهوم نخبگی فرهنگی، ترویج رویکرد تخصصی به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، انعکاس تمایز و برجستگی نخبگان فرهنگی، معرفی نخبگان فرهنگی به جامعه و بخش‌های مختلف آن اشاره کرد. همچنین دعوت جامعه به توجه به ابعاد فرهنگی و انسانی افراد جامعه به عنوان ارزش، ارتقای جایگاه نخبگان فرهنگی در جامعه و ارتقای سطح مشارکت دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و ترغیب آن‌ها دیگر هدف این طرح خواهد بود.

مبتکر طرح رزومه‌ فرهنگی اجتماعی در ارتباط با این ایده‌ گفت: این ایده بر اساس لزوم توجه به فرهنگ به عنوان محور دانشگاه و جامعه و ضرورت ثبت سوابق و دستاورد‌ها و حفظ حقوق مالکیت فکری فعالان فرهنگی دانشگاه شکل گرفت و آن را برای اجرا مطرح کردم. این طرح را پس از رونمایی در جشن بیستمین سال تأسیس کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران، ابتدا در فاز اول در سطح کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران اجرا می‌کنیم و در فاز‌های بعدی قابلیت اجرا در سطح کل دانشگاه تهران و حتی اجرا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح کشور به عنوان طرحی ملی را خواهد داشت.

دبیرکل شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که کارکرد‌های این رزومه برای دانشجویان چه خواهد بود، اظهار کرد: در رزومه‌ها و سی وی‌ها که عمدتا منعکس کننده‌ سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی، کاری، حرفه‌ای و تخصصی افراد است به دلیل کارکرد، معمولاً سوابق و فعالیت‌های اجتماعی منعکس نمی‌شود و یا انعکاس محدودی دارد. در رزومه‌ فرهنگی - اجتماعی برعکس عمل می‌شود و تأکید و تمرکز بر سوابق و دستاورد‌های اجتماعی، فرهنگی و داوطلبانه‌ دانشجویی است که اتفاقا بخش اصلی و مهم شخصیت افراد جامعه و ارزش و فضیلت حقیقی جامعه است. ارزش‌هایی که سرنوشت هر جامعه و ملت به آن بستگی دارد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت است و بخش جدی از بُعد شخصیتی هر فرد را تجارب و آگاهی‌های فرهنگی و هنری او تشکیل می‌دهد. بر همین اساس احساس کردیم این حوزه لازم و شایسته است در قالب یک بستر اختصاصی و تخصصی رزومه‌ فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و لذا طرحی برای آن تعریف شد تا فعالان علاوه بر آنکه روزمه خود در حوزه تخصصی را عنوان می‌کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرد، رزومه فرهنگی و اجتماعی آن‌ها هم بخشی دستاورد آن‌ها برای ارزیابی‌ها و حضور شایسته در جامعه باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: امر توجه به سوابق اجتماعی و داوطلبانه‌ در برخی کشور‌ها امری نهادینه است تا جایی که در ارزیابی‌ها برای سطح حضور افراد در جامعه مانند مصاحبه‌های شغلی سوابق فرهنگی و اجتماعی نقشی مهم و تعیین‌کننده در میزان توفیق افراد دارد؛ در چنین جوامعی در ارتباط با دو فرد با سوابق علمی و تخصصی یکسان حتماً اولویت با افراد با سوابق و روحیه‌ مشارکت جویی، داوطلبی‌گرایی، دغدغه‌مندی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ... در اولویت و مورد توجه و احترام جامعه هستند.

وی ادامه داد: با این طرح نهایتاً به دنبال امکان حضور شایسته‌ نخبگان فرهنگی دانشجو در جامعه و امکان بهره‌مندی جامعه از ظرفیت این عزیزان در بالاترین سطح هستیم.

محمدی با بیان اینکه در طرح رزومه فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران این امکان وجود دارد که دانشجویان تمامی سوابق و دستاورد‌های خود از حضور در کانون‌های فرهنگی به عنوان عضو شورای مرکزی تا تألیف و گردآوری یک کتاب فرهنگی تا یک اثر و تولید هنری را به ثبت برسانند.

انتهای پیام
captcha