وقف؛ یادگاری ماندگار از انسان‌های نیک‌سرشت
کد خبر: 3762059
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳

وقف؛ یادگاری ماندگار از انسان‌های نیک‌سرشت

گروه اجتماعی _ وقف اموال در امور خیر یادگار ماندگاری از انسان‌های نیک‌سرشت و نوع‌دوستی است که با چشمانی مهربان به همنوعان خود می‌نگرند و در واقع وقف یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه‌های انفاق محسوب شده و برای همیشه زمان آثار و خیرات بخشش مال و کمک به مردم به‌ویژه محرومان و نیازمندان شامل حال واقف می‌شود و از بهره‌های معنوی و اُخروی آن سود می‌برد.

وقف؛ یادگاری ماندگار از انسان‌های نیک‌سرشت

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در روایات اسلامی آمده است که وقف عملی صالح و باقی است و مصداق روشن تعاون از نوع اسلامی و انسانی محسوب می‌شود. وقف اموال در امور خیر یادگار ماندگاری از انسان‌های نیک‌سرشت و نوع‌دوستی است که با چشمانی مهربان به همنوعان خود می‌نگرند و در واقع وقف یکی از بهترین و موثرترین شیوه‌های انفاق محسوب شده و برای همیشه زمان آثار و خیرات بخشش مال و کمک به مردم به ویژه محرومان و نیازمندان شامل حال واقف می‌شود و از بهره‌های معنوی و اُخروی آن سود می‌برد.

 انجام وقف در مبنای دینی بر پایه توکل بر خدا بنا شده است

حجت‌الاسلام یونس کیانی امام جمعه ترکمانچای در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: انجام وقف در مبنای دینی بر پایه اصل ایثار، اعتقاد به معاد، توکل به خدا و ایمان به مبدآ بنا شده و انسانی که با از خودگذشتگی از دارایی خود بگذرد، می‌تواند واقف باشد.

وی افزود: گاه یک انسان زمینه سعادت انسان‌های بی‌شماری را فراهم می‌کند به طور مثال با تاسیس حوزه علمیه شرایط تحصیل علوم دینی برای سایر افراد جامعه را مهیا می‌کند که آنها در آینده هدایت جامعه را بر عهده خواهند داشت بدین شکل شخص واقف در ثواب و اجر علمای پرورش یافته در این حوزه علمیه سهیم می‌شود.

وی جلب اعتماد مردم را با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در وقف دارای اهميت است جلب اعتماد مردم است و زمانی که كارها شفاف و همه مسائل به‌روز باشد مردم اعتماد و در اين امور خير مشاركت می‌کنند.

حجت‌الاسلام کیانی ادامه داد: موقوفات باید در مسیر اجرای نیات واقفین هدایت شود که اجرای درست آن می‌تواند خودش زمینه ترویج فرهنگ وقف را فراهم کند.

امام جمعه ترکمان‌چای، افزود: در استان آذربایجان‌شرقی برای توسعه فرهنگ وقف ظرفیت‌های خوبی مانند بقاع متبركه امامزاده‌ها، مساجد و حسینیه‌ها وجود دارد و روحانيون در تحقق فرهنگ وقف نقش ویژه‌ای دارند.

وی از نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف گفت و  یادآور شد: برای ترویج این سنت حسنه باید از تکنیک‌های رسانه‌ای برای برانگیختن مردم به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

حجت‌الاسلام کیانی با اشاره به توانایی رسانه‌ها در جهت‌دهی به وقف ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند جهت وقف را تغییر داده و آن را به سمت نیازها رهنمون سازند و اگر وقف در ابعاد مختلف توسعه پیدا کند می‌تواند بسیاری از موضوعات و مشکلات جامعه را حل کند.

حجت‌الاسلام کیانی تاکید کرد: امید است با فرهنگ‌سازی و اعتماد سنت حسنه وقف جایگاه واقعی خود را در میان مردم پیدا کند.

 هرجه وقف رونق یابد مبنای دینی تقویت می‌شود

حجت‌الاسلام علی انتظاری امام جمعه هادی شهر، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: وقف در باورهای ديني و مذهبی به عنوان يكی از بزرگترين باقيات صالحات و يكی از بهترين خيرات مطرح است كه تأثيرگذاری فراوانی در رشد اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی جامعه دارد.

وی افزود: يکی از مهم‌ترين تمهيدات دين اسلام در راستای دور‌انديشی و تأمين آينده مسلمين و فرزندان ايشان،«پايه‌ريزی سنت حسنه وقف» است.

وی با اشاره به نقش وقف برای رسیدن به توسعه‌ای پایدار خاطرنشان کرد: وقف می‌تواند راهگشا‌ی حل مسائل و مشکلات و نيازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه باشد، اما تأکيد بيشتر بر امر توسعه علمی و تحقيقاتی از طريق وقف و بنيادهای وقفي به منظور رسيدن به توسعه‌ای پايدار است.

حجت‎الاسلام انتظاری افزود: با توجه به نقش ازرشمند نهاد «وقف» در توسعه مدنی، اجتماعی، علمی و فرهنگی لازم است که در این باره فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی بهینه صورت گیرد و بستر مناسب جهت مشارکت افراد نیک‌اندیش و نیکوکار آماده شود.

امام جمعه هادی شهر، وقف را زمینه‌ای برای ماندگاری انسان دانست و یادآور شد: آنچه که حیات انسان و زمینه ماندگاری انسان را فراهم می‌کند، وقف است و ذخیره مستحکمی برای آخرت است تا بعد از اینکه حیات ظاهری از او گرفته شد در تمام عالم باقی این اجر همراهش باشد و همین امر او را به بهشت ببرد.

حجت‌الاسلام انتظاری ادامه داد: واقفین بدانند امروز به چه چیزی بیشتر نیاز است و برای عموم مردم فایده دارد در آن موارد وقف کنند.

وی با اشاره به این که وقف فقط در مال نیست، افزود: وقف فقط در مال نیست بلکه در فکر و کارهای فرهنگی و تمام آنچه که انسان دارد، می‌‌تواند راه پیدا کند.

امام جمعه هادی شهر، از لزوم توجه به ضایع کردن حد و حدود وقف گفت و اظهار کرد: مردم باید بدانند که تجاوز به وقف و ضایع کردن حد و حدود وقف و اموال موقوفه نه تنها برکت را از بین می‌برد، بلکه به زندگی انسان آتش می‌زند و بر روی تربیت فرزندان تاثیر می‌گذارد و باید مرتب در مورد وقف که یک امر حیاتی است در بین مردم صحبت شود، چون آثار و برکات زیادی برای جامعه دارد.

حجت‌الاسلام انتظاری با اشاره به مزایای رونق یافتن وقف تاکید کرد: هرجه وقف رونق یابد و مردم از آن بهره‌مند شوند، مبنای دینی تقویت می‌شود. باید کاری کرد که مردم با وقف و آثار آن اشنا شده و به وقف ترغیب و تشویق شوند.

 اصل وقف همیشه باقی می‌ماند

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: بدون ترديد سنت حسنه وقف در اسلام از جايگاه بلند و رفيعی برخوردار است و يکی از گرانبها‌ترين و ارزشمندترين سنت‌های اسلامی و نمونه اعلای باقيات و صالحات قلمداد می‌شود و ماندگارترين معامله در طول حيات انسانی است که در آن واقف دسترنج عمرش را در اين بانک الهی ذخيره می‌کند تا در عرصه قيامت از ثواب آن بهره‌مند شود.

وی افزود: می‏‌توان به جرأت ادعا کرد که اگر اوقاف در مسير صحيح به راه انداخته شود و واقفان به راه معقول و درست هدايت شوند بسياری از مشکلات جامعه حل می‏‌شود و به عبارت ديگر، کارنامه‏ درخشان وقف اين نويد را به ما می‏‌دهد که از طريق گسترش موقوفات و هدايت آنها می‏‌توان اکثر نيازها و ضروريات جامعه را تأمين کرد و سنگينی اين امر را از بيت‌‏المال مسلمين برداشت يا لااقل از فشار آنها بر بودجه‏ کل کشور کاست.

وی وقف را از نظر اسلام پيوند با آفريدگار متعال دانست و خاطرنشان کرد: از نظر اسلام وقف راه‏گشايی برای رفع محروميت‏‌های مادی و معنوی جامعه و يادگار جاودانه‌‏ای از کرامت انسان به پيشگاه بشريت و پيوند با آفريدگار متعال است.

حجت‎الاسلام ناصری از راهکاری برای ترویج فرهنگ وقف گفت و افزود: براي شکوفايی وقف در جامعه بايد فرهنگ وقف را ترويج کرد، برای اين منظور، تنها يک نهاد يا ارگان مسئول نيست بلکه همه‏ دستگاه‏‌های تبليغی و اجرايی کشور موظف‏‌اند تا در جهت اعتلای فرهنگ وقف در جامعه با يکديگر همکاری کرده و زمينه‌‏های شکوفايی آن را فراهم آورند.

امام جمعه خسروشهر یادآور شد: گسترش و ترویج فرهنگ وقف در جامعه می‌تواند زمینه را برای توسعه و پیشرفت کشور فراهم کند.

انتهای پیام

captcha