وقف؛ راهکار مهم تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3762122
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

وقف؛ راهکار مهم تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه سیاست و اقتصاد - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان همدان، با بیان اینکه وقف تاثیر زیادی بر حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد افزود: وقف راهکار مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وقف؛ راهکار مهم تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش ایکنا از همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه فاطمه عزیزی هرمز معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان همدان تصریح کرد: وقف موجب ایجاد توسعه، حذف فقر و کاهش نقش دولت در این راستا خواهد بود به طوری که اثرات وقف بر اقتصاد را نمی توان نادیده گرفت و با توجه بر اینکه وقف یک حرکت خود جوش مردمی است و همچنین با نگاه به اصول 24 گانه اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب در سال 1389 مطرح شد و تاکید معظم له بر مردمی کردن اقتصاد می توان نتیجه گرفت که وقف تاثیر مهمی در رسیدن به اهداف و اصول اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

عزیزی با بیان اینکه وقف در اسلام به عنوان صدقه جاریه و باقیات الصالحات مورد توجه قرار گرفته است افزود: وقف همچنین می تواند پاسخگوی میل به جاودانگی در انسان باشد و سالها پس از نبود جسم فیزیکی، نام نیک را به یادگار بگذارد.

وی ادامه داد: وقف می تواند موجب همگرایی در جامعه اسلامی شده، فقر را ریشه کن کند و باعث تقویت ارزشهای اخلاقی و روحیه ایثارگری در جامعه شود.

وی یادآور شد: از اهداف اسلام ارتقای بعد انسانی و ایجاد جامعه ای مطلوب برای زندگی است که با وقف می توان به این اهداف عالیه دست یافت و سطح زندگی مسلمانان را ارتقا بخشید، قرآن نیز تاکید دارد که به مقام نیکوکاران وخاصان خدا نخواهید رسید مگر اینکه از آنچه که در دست دارید و بسیار محبوب است در راه خدا انفاق کنید.

وی خاطرنشان کرد: بهترین وقف آن است که نیاز جامعه اسلامی را رفع کند و باری از دوش خانواده ها بردارد، باعث آگاهی جامعه شود و نیاز جامعه مسلمین را رفع کرده و از وابستگی به خارج از کشور جلوگیری کند همچنبن وقف می تواند پشتوانه انجام پژوهشهای علمی قرار گیرد و یا به ترویج اسلام کمک کند.

عزیزی تصریح کرد: بیشتر موقوفات در زمانهای گذشته اختصاص به روضه اباعبدالله الحسین (ع) داشت و بیشتر مردم در امور مذهبی تمایل به وقف داشتند، در زمینه آموزش نیز وقفهایی صورت گرفته و توانسته بخشی از مشکلات این بخش را مرتفع کند، در زمینه کشاورزی نیز شاهد وقف زمین یا باغ هستیم اماامروزه کشور ما با مشکل بیکاری و ازدواج جوانان مواجه است که می توان با هدایت موقوفات جدید به سمت اشتغالزایی و یا تامین مسکن زوجهای جوان به رفع به این مشکلات کمک کرد. 

ترویج وقف فرهنگی یا نذر فرهنگی

وی ادامه داد: بخشی از موقوفات را نیز می توان به سمت درمان و مسائل پزشکی هدایت کرد تا بنا به تاکید مقام معظم رهبری خانواده ای که با بیماری یکی از اعضای خود مواجه است دردی به جز بیماری نداشته باشد.

عزیزی با اشاره به اینکه موضوع وقف فقط به جنبه مالی اختصاص ندارد افزود: در عصر حاضر بسیاری از افراد به نذر فرهنگی و وقف اوقاتی از زمان خود برای کمک به محرومان روی آورده اند، مانند برخی از پزشکان یا اساتید دانشگاه، دانشجویان و در مجموع افرادی که با هنر یا حرفه ای آشنایی دارند و زمانی را صرف خدمت به مردم می کنند.

وی ادامه داد: وقف اختصاص به قشر خاصی ندارد و همه افراد جامعه می توانند در این راه قدم بردارند، وقف مشارکتی می تواند به همگرایی افراد کمک کند تا هر یک با آورده ای اندک نیز اقدام به وقف کنند. هر فرد با هر سطح تحصیلات، هر حرفه و هر هنری می تواند واقف باشد.

وی تاکید کرد:  باید با استفاده از ظرفیت موقوفات، از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، بیماری های صعب العلاج و آسیب هایی که قشر جوان جامعه با آن درگیر است، جلوگیری کنیم، می توان از موقوفات در انجام پژوهشای مورد نیاز جامعه اسلامی، اشتغالزایی، ازدواج، ادامه تحصیل، خودکفایی زنان سرپرست خانوار، تامین زندگی سالمندان بدون فرزند، ایجاد فرهنگسراها، سالنهای ورزشی و مواردی از این دست بهره برد.

گفتنی است؛ ستاد خبری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان به خبرگزاری ایکنا محول شده است.

انتهای پیام

captcha