امام رضا(ع) با استدلال و برهان عقلی حقانیت مکتب تشیع را اثبات می‌کردند
کد خبر: 3762210
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
حجت الاسلام غرویان:

امام رضا(ع) با استدلال و برهان عقلی حقانیت مکتب تشیع را اثبات می‌کردند

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: امام رضا(ع) مناظرات زیادی با شخصیت‌های علمی زمان خود داشتند و با روش عقلی و منطقی دیگران را به اسلام و مکتب تشیع دعوت می‌کردند نه با روش نقلی و تعبدی.

امام رضا(ع) با استدلال و برهان عقلی حقانیت مکتب تشیع را اثبات می‌کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: امام رضا(ع) در مسایل عقیدتی و فکری اهل گفت‌وگو با صاحبان ادیان، فلسفه‌ها و مکاتب مختلف بودند و مناظرات زیادی در این زمینه با شخصیت‌های علمی زمان خودشان داشتند و تلاش می‌کردند بر اساس منطق، استدلال و برهان عقلی حقانیت مکتب تشیع و عقاید اسلامی را اثبات کنند.

وی ادامه داد: ایشان از روش نقلی و تعبدی برای دعوت دیگران به اسلام و فرهنگ تشیع استفاده نمی‌کردند، زیرا ابزار مشترک بین همه انسان‌ها عقل است و متد تعقلی.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه ورود به مسائل سیاسی و اجتماعی از ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) بود، افزود: ایشان ولایتعهدی دستگاه خلافت عباسی و مأمون را پذیرفتند، چرا که دیدند از این مقام و موقعیت می‌توانند به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری در جامعه و مردم استفاده کنند و این نکته برای ما در این زمانه بسیار آموزنده است، از آن جهت که عالمان دینی باید به مسائل اجتماعی و سیاسی ورود کنند تا تحولات لازم را در جامعه ایجاد کنند و فرهنگ اسلامی و اخلاق مذهبی را در جامعه گسترش دهند که این سنت علی بن موسی الرضا(ع) بوده است.

حجت الاسلام غرویان محبوبیت مردمی امام رضا(ع) را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان دانست و گفت: حاکم اسلامی باید جایگاه خوبی در قلب و دل مردم داشته باشد، حاکمیت دینی حاکمیت بر اجساد و ابدان انسان‌ها نیست بلکه حاکمیت بر قلوب آن‌هاست و علی بن موسی الرضا(ع) چنین جایگاهی داشتند و لذا وقتی برای اقامه نماز جمعه مهیا شدند با روش و منشی به دور از تشریفات و آداب سلطنتی در بین مردم حاضر شدند و جمعیت فراوانی گرد ایشان جمع شدند که نشان از محبوبیت و جایگاه مردمی ایشان داشت.

وی گفت: همین ویژگی‌های امام رضا(ع) باعث شد که کم کم مامون خلیفه عباسی بر مقام و موقعیت امام رضا(ع) حسد ببرد و نقشه مسموم کردن ایشان را بکشد و ایشان را از سر راه بردارد؛ در مجموع این ویژگی‌های شخصیتی امام رضا (ع) در زمان ما از این جهت مهم است که اهل علم و گفتگوی فکری و عقیدتی باشیم و با مکاتب دنیا و فلسفه‌های روز جهان مباحثات داشته باشیم. در مسایل سیاسی و اجتماعی بی تفاوت نباشیم و جایگاه مردمی خودمان را حفظ کنیم و رابطه حاکمیت با مردم را به شکل ساده و شفاف حفظ کنیم تا بتوانیم  روش و سنت امام رضا(ع) را پیاده کنیم.

انتهای پیام

captcha