«مجاهدان در غربت» تجلیل شدند
کد خبر: 3762217
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
در شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)؛

«مجاهدان در غربت» تجلیل شدند

گروه جامعه ــ همزمان با شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و در سومین همایش بزرگداشت مجاهدان در غربت که با حضور شخصیت‎های داخلی و خارجی برگزار شد از 14 خانواده شهید مدافع حرم و حماسه‌آفرینان و مجاهدین جهان اسلام تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سومین همایش بزرگداشت «مجاهدان در غربت» شب گذشته، ۱۶ آبان‌ماه با حضور سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عبدالله دقاق، جانشین سرشیعیان بحرین و نماینده شیخ عیسی قاسم؛ شجاعی‌فر، جانشین دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛ سیدحسن علی العماد، دبیرکل جنبش العدالة یمن، شیهو عبدالسلام، استاد دانشگاه شهید بهشتی، سرهنگ پاسدار محمد خوشقدم، فرمانده سپاه ناحیه دامغان و جمعی از مقامات کشوری و لشکری و با همکاری آستان قدس رضوی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاونت بین‌المللی بسیج مستضعفین، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و بسیج صدا و سیما برگزار شد.
در ابتدای این همایش سرهنگ پاسدار محمد خوشقدم، پیام سردار حسن جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به مناسبت برگزاری این همایش صادر شده بود، قرائت کرد که متن آن به شرح ذیل است:
«این بزرگداشت سخن از مقام شامخ و روایت حدیث نام‌آوران و بلندآوازگانی است که اینک مشی و طریقشان در جهان، مروج حرکت و گفتمانی گشته که آرزوی تمام انبیاء و اولیاء در طول تاریخ بوده است. گفتمانی که با عمق راهبردی و تعیین‌کننده خود و با وجود خواست قدرت‌های استکبار، امت اسلامی را به سوی دروازه تمدن نوین اسلامی نوید بخشیده است. به حول و قوه الهی این نهضت عظیم مبتنی بر ایمان، مقاومت و جهاد با غلبه بر سلطه‌گران جاهلیت ثانی می‌رود تا سنگر‌های پوشالی ظلم و بیداد نمرودیان و فرعونیان دوران «نظام سلطه و شبکه صهیونیستی» فرو ریزد و آرمان «نجات محرومان و مستضعفان از بردگی نوین» را تحقق بخشد.
تاریخ سراسر افتخار شیعه هماره، مزین به نام و یاد بزرگمردان حماسه‌آفرینی است که در امتداد خط عاشورا با سپردن دل و روح به حقیقت اسلام و مجاهدت‌های به هنگام و برافراشتن پرچم مقاومت و ایستادگی، جز به اعتلای اسلام ناب محمدی نیندیشند. بی‌شک این مهم، ثمره جانفشانی و مجاهدت‌های شهیدان والامقامی از مقاومت، همچون «مغنیه‌ها، حججی‌ها» و ایستادگی و صلابت مبارزان نستوهی همچون «شیخ بزرگوار زکزاکی» و هزاران مجاهد فی سبیل الله دیگری است که امروز، اسلام انقلابی را در هندسه نظام جهانی بر مدار فضیلت و سریر اقتدار نشانده‌اند. دلیر مردانی از جنس جهاد و شهادت که هیچگاه تعلقات و حصار‌های مجازی و مرز‌های جغرافیایی نتوانست مانع از انجام رسالت بزرگ و تاریخی شان شود.
اینجانب ضمن تجلیل از مقام گرانقدر شهدا، جانبازان، اسراء و آزادگان سرافراز جبهه مقاومت در اقصی نقاط جهان اسلام، ایثار و فداکاری خانواده‌های معزز آنان را که اینکه رسالت ارزشمند ترویج مشی و سیره آن عزیزان را بر دوش دارند ارج نهاده و دست آن‌ها را به پاس صبر و مجاهدت‌های خاموششان می‌بوسم. لازم می‌دانم از همه دست اندرکاران و برگزارکنندگان این مراسم که با دغدغه مقدس و انقلابی خود در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت تلاش می‌کنند، صمیمانه قدردانی کنم. از خداوند متعال تداوم راه عزت‌آفرین شهیدان را برای همگان در سایه‌سار توجهات حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و زعامت حکیمانه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مسئلت دارم».
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/17/1104502_132.jpg

سید حسن علی العماد، دبیرکل جنبش مستقبل العداله یمن، دیگر سخنران این همایش، گفت: به برکت حرکت و قیام امام خمینی(ره) و جانفشانی شهدای انقلاب ایران امروز ملت یمن بیدار شده و این حرکت، هویت یمنی‎ها را به آنها بازگردانده است.
دبیر کل جنبش مستقبل العداله یمن در ادامه به تحولات این کشور اشاره کرد و ادامه داد: امروز یمن در چهارمین سال جنگ قرار دارد که بزرگترین فاجعه بشری از دیدگاه سازمان ملل است. سازمان یونیسف نیز با تاکید این فاجعه، اعلام کرد که سالانه 30 هزار کودک در این کشور جان خود را از دست می‌دهند. این درحالی است که در راستای ایجاد این جنگ تحمیلی علیه کشور یمن تا کنون به بیش از 70 درصد بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و بازارها آسیب رسانده‎اند و هر روز در کشور کشتار می‎کنند.
وی علت ایجاد این جنگ تحمیلی علیه یمن را پیروی از حادثه غدیر و ولایت امیرالمومنین(ع) و اهل بیت دانست و بیان کرد: دشمنان می‎دانند که یمن اگر قدرت بگیرد پرچم مبارزه با ظلم و حمایت از امام زمان(عج) برافراشته خواهد شد؛ لذا دشمن نمی‌خواهد با بیداری یمن و دیگر کشورهای اسلامی، نابودی خود را رقم بزند به همین دلیل با تمام قوا در حال جنگ با یمن است.
علی العماد با بیان اینکه رهبری ایران، امروز نه تنها رهبر این ملت، بلکه رهبر کل مسلمانان جهان را بر عهده دارد، تصریح کرد: همه مسلمانان گوش به فرمان این رهبر فرزانه هستند. امروز یمن در جنگ با عربستان و استکبار جهانی به قدرت بالایی دست پیدا کرده و نسبت به روز نخست جنگ، از قدرت نظامی بیشتری برخوردار است؛ بر همین اساس امروز دشمنان یمن برای خاموش کردن بیداری ملت‎ها حرف از مذاکره و آتش‌بس می‎زنند؛ چرا که ملت‎ها در اروپا در حال آگاه شدن از اقدامات عربستان هستند.
دیگر سخنران این همایش، عبدالله دقاق، جانشین رهبر شیعیان بحرین بود که وی نیز با اشاره به اینکه دشمن با سرکوب اقدامات مجاهدان در گوشه و کنار کشورهای اسلامی، سبب توسعه اسلام شده است، اظهار کرد: گسترش اندیشه‌های اسلامی در عصر حاضر سبب توسعه اسلام در ملت‎ها خواهد شد و اکنون آزادی‎خواهان کشورهای جهان امروز شناخت خوبی از اسلام پیدا کرده‌ و به آن روی می‌آورند.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/17/1104547_807.jpg
جانشین رهبر شیعیان بحرین ادامه داد: اگر امروز اندیشه‌های اهل بیت را گسترش دهیم مردم خود دنبال راه امام زمان(عج) می‌روند و پیرو مکتب اسلام خواهند شد. زمانی شیخ زکزاکی فقط در نیجریه معروف بود، اما پس از اقدامات دولت نیجریه و استکبارستیزان جهانی، امروز در تمام جهان شهرت پیدا کرده است.
وی ظهار کرد: شهید محسن حججی توسط داعش شهید شد، اما داعش نتوانست راه او را نابود کند، بلکه او به الگویی برای تمام جهانیان تبدیل شده است. آمریکا و عربستان با راه‌اندازی حرکت‌های تکفیری به دنبال نابود کردن عتبات عالیات بودند، اما این مقدسات در جهان امروز بیش از گذشته شهرت یافته‌اند.
محمدحسن شجاعی‌فرد، دیگر سخنران این همایش بود که وی نیز با تاکید بر اینکه علمای نیجریه هم چون شیخ ابراهیم زکزاکی و شهدای دیگر کشور نیجریه، سبب توسعه اسلام در تمام آفریقا شدند و نشان دادند توسعه اسلام تنها به زبان نیست، اظهار کرد: امروز در بسیاری از کشورهای آفریقایی، اروپا و شرق آسیا مکتب اهل بیت توسعه پیدا کرده است.
شجاعی‌فرد افزود: کشور نیجریه یکی از این کشورهایی است که امروز 13 الی 14 میلیون پیرو مکتب اهل بیت(ع) دارد. همه آنها بعد از تبلیغ تشیع توسط شیخ زکزاکی به آن گرویدند. انقلاب اسلامی ایران نیز نقش عمده‌ای در بیداری اسلامی داشت و مردم به تدریج با تفکر امام(ره) و انقلاب آشنا شده و مکتب اهل بیت در جهان صادر شد. قدرت اهل بیت(ع) نشان داد می‌تواند حکومتی چون پهلوی را سرنگون کرده و مجاهدان کشورهای منطقه را بیدار کند.
سردار سلامی، به عنوان آخرین سخنران این همایش با اشاره به اینکه امروز بسیاری از کشور‌های اسلامی میدان جهاد علیه استکبار شده‎اند، گفت: قدرت موشکی، تنها قدرت جمهوری اسلامی ایران نیست. امروز روح جهاد بر پیکره اسلام جاری شده و مسلمانان به دنبال بازگشت به هویت خود هستند و تصمیم گرفته‎اند تا سیطره فرهنگی، نظامی و سیاسی مستکبران را از کشورشان خارج کنند. این کشور‌ها می‎خواهند از اسارت در میدان برده‌داری نوین جهان نجات پیدا کنند و به همین دلیل است که می‎بینیم در کشور‌های لبنان، فلسطین، سوریه، بحرین، یمن، عراق و ایران دل‌ها به هم گره خورده است و بر همین اساس زمینه شکل‌گیری امت واحد اسلامی را ایجاد کرده است.
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/17/1104522_309.jpg
وی با بیان اینکه قدرت آمریکا امروز به زوال کشیده شده است، افزود: این درحالی است که امروز قدرت موشکی کشور ما قد کشیده و این توان در هر نقطه و با هر برد دلخواه و به هر حجم دلخواه و با دقت بالا در کشورمان وجود دارد. قدرت موشکی، تنها قدرت جمهوری اسلامی ایران نیست؛ اما توان موشکی ایران قدرتی است که دشمن از آن می‌ترسد و این توان دستگاه محاسباتی دشمن را تغییر داده است.
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه، امروز مسلمانان جهان می‌خواهند از میدان اسارت در میدان برده‌داری مدرن نجات پیدا کنند. می‌خواهند بساط سیطره سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی مستکبران عالم را برچینند؛ امروز می‌بینیم که در بیشتر بلاد اسلامی، دل‌ها به یکدیگر پیوند خورده و زمینه‌های شکل‌گیری امت واحده اسلامی ایجاد شده است.
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/17/1104532_627.jpg
سردار سلامی اضافه کرد: امروز مسلمانان آزاده جهان به سران نظام سلطه و استکبار فهمانده‌اند که جغرافیای جهان اسلام، دیگر میدانی برای سلطه‌طلبی آنان نیست و این داستان امروز مقاومت همه ملت‌های مسلمان است. امروز مسلمانان شمشیر جهاد را برداشته‌اند و هر مسلمانی که جهاد را انتخاب کند، هرگز نمی‌میرد؛ بر این اساس، یمن نمی‌میرد و بحرین زنده هستند و سوریه و لبنان نفس می‌کشند و فلسطین نیز در حال برافروختن مشعل جهاد است.
وی تصریح کرد: جهاد، رمز بقا و راز حیات مسلمانان است و امروز این صهیونیست‌ها هستند که در محاصره قرار دارند. آن‌ها دور خود دیوار می‌کشند و بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زنند و آمریکایی‌ها نیز دیگر نمی‌توانند بر غارت ثروت‌های ملی و معنوی مسلمانان ادامه دهند.
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه فرهنگ مقاومت در چه چیز ریشه دارد؟ گفت: امام خمینی(ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی ما، به یک معجزه الهی دست زد و آن فتح میدان جهاد در دنیای اسلام بود؛ انقلاب اسلامی ما پیروز شد و این نخستین شکست آمریکا بود. انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران را فراتر از موج و شوک برای آمریکا بود و امام(ره) آمد تا روح و فرهنگ مقاومت، ایستادگی و ثبات قدم را در مسلمانان زنده کند تا هویت از دست رفته خود را به دست آورند.
به گزارش ایکنا، قرائت پیام فرمانده کل سپاه پاسداران، سخنرانی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سخنرانی عبدالله دقاق جانشین شیخ عیسی قاسم و ارائه تحلیل شرایط فعلی یمن توسط دبیرکل جنبش عدلیه یمن و بیان خاطرات فرزندان شیخ زکزاکی و نیز تجلیل از خانواده شهید خردسال طاها اقدامی، شهید حادثه تروریستی اهواز در چهلمین شب شهادت این شهید ازجمله برنامه‌های همایش بزرگداشت مجاهدان در غربت بود.
در حاشیه این همایش که اندیشمندان و فرهیختگان کشورهای اسلامی، خانواده معظم ایثارگران، فرزندان شیخ زکزاکی، مبارزان یمن و بحرین و خانواده شهید حججی حضور داشتند، نمایشگاه ۵۰ عکاس برگزیده کشور برگزار و بسته‌های فرهنگی توسط آستان قدس رضوی به حضار ارائه و ایستگاه فرهنگی نوجوانان توسط کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان نیز برپا شد.
در این همایش که با استقبال گسترده مردم دامغان همراه بود امام جمعه این شهر، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان و شهرستان دامغان با حضور بیش از ۸۵ اندیشمند و فرهیختگان ۲۸ کشور جهان، مقام‌های لشگری و کشوری و خانواده‌های شهدای کشور‌های لبنان، سوریه، نیجریه و فلسطین شامگاه چهارشنبه در دانشگاه دامغان حضور داشتند.
همچنین، در پایان همایش بزرگداشت مجاهدان در غربت که با همکاری آستان قدس رضوی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاونت بین‌المللی بسیج، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و بسیج صدا و سیما برگزار شد از خانواده‎ای مجاهدان و مدافعان اهل بیت(ع) تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام
captcha