زیربنای توسعه شخصیتی در همه افراد گفت‌وگو است
کد خبر: 3762255
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

زیربنای توسعه شخصیتی در همه افراد گفت‌وگو است

گروه معارف - استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه زیربنای توسعه شخصیتی در همه افراد گفت‌وگو است، گفت: امام رضا(ع) با دیگران اندیشمندانه مناظره و به بحث و جدل می‌پرداختند و همه را شکست می‌دادند؛ بنابراین در گفت‌وگو باید مبنا و هم اطلاعات داشته باشیم تا اصول گفت‌وگو را رعایت کنیم.

زیربنای توسعه شخصیتی در همه افراد گفت‌وگو است

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی در خصوص ایجاد گفت‌وگو در جامعه با نگاهی به سیره امام رضا(ع) اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در جامعه وجود دارد، موضوع اندیشه‌هاست بدین معنا که عده‌ای در دین و نظام شبهات و سوالاتی دارند و در چنین موضوعاتی بهترین راه حل برای رفع شبهات، گفت‌وگو است. به عنوان مثال فردی که در جامعه مسئولیتی را می‌پذیرد، باید قدرت انتقاد پذیری بالایی داشته باشد. اگر بتوانیم در فضای جامعه گفتمان و گفت‌وگو را بکار گیریم، در رشد جامعه اثر زیادی خواهد داشت.

وی افزود: تفاوت انسان با حیوان در قدرت تفکر است و ما برای رفع نیازها برخلاف حیوانات نیاز به گفت‌وگو داریم؛ بنابراین گفت‌وگو در ابتدا به رشد عقلی و انتقال نیازهایی که باید به آن‌ها پاسخ دهیم کمک می‌کند. گاهی اوقات‌ انسان نیاز روانی، اعتقادی، اندیشه‌ای و... دارد که این موضوعات با گفت‌وگو مرتفع می‌شود و گفتمان برای تمام عرصه‌های یک زندگی بسیار لازم و ضروری است.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص اینکه گفت‌وگو تا چه حد می‌تواند به توسعه اجتماع کمک کند، عنوان کرد: انسان برای رفع نیازهای خود گفت‌وگو می‌کند تا برای رشد فکری و رشد اندیشه به وی کمک کند. هنگامی که انسان رشد عقلی و اندیشه‌ای می‌کند، تاثیرات بیشتری برای خود و اطرافیان دارد. همچنین چنین ساله ای باعث توسعه علمی، فرهنگی، زیرساخت‌های اقتصادی، سیاسی و... نیز می‌شود.

وی ادامه داد: در روایات آمده حضرت موسی(ع) به خاطر اینکه علم را فرا گیرند، بسیار تلاش کردند تا استادی پیدا کنند. پیامبر(ص) ما نیز در حدیثی تاکید فرمود «به دنبال علم و دانش بروید حتی اگر در چین باشد».

فیض آبادی پاسخ به این سوال که قدم ابتدایی برای شکل‌گیری گفت‌وگو در جامعه چیست، تصریح کرد: ما گفت‌وگوهایی انجام می‌دهیم که بسیار مرسوم است اما اگر می‌خواهیم گفتمان‌های علمی و اندیشه‌ای داشته باشیم، باید شرایط آن را فراهم کنیم که یکی تحمل یکدیگر و دیگری سخن عالمانه گفتن است.

وی در خصوص اینکه چه پیش فرض‌هایی برای شکل‌گیری گفت‌وگو در جامعه نیاز است، خاطرنشان کرد: هر فردی در ذهن خودش اصولی دارد اما وقتی دنبال معیارهایی مانند عقل، حدیث، قرآن و یا موضوع دیگری هستیم باید برای آن تلاش ‌کنیم. 

این استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با اینکه دین اسلام برای گفت‌وگو چه جایگاهی قائل است و سیره بزرگان دینی در این مورد چگونه بوده گفت: قرآن کتاب گفت‌وگو است و اگر به آن بنگریم، می‌بینیم که گفت‌وگوهایی بین پیامبر(ص) با گروه‌های گوناگون رخ داده است. همچنین انبیای دیگر نیز بر اساس بیان قرآن با قوم خویش گفت و گو داشتند؛ ابراهیم(ع) با بت‌پرستان، خورشید پرستان، نمرود و... صحبت می‌کرد و این امر نشان می‌دهد که گفت‌وگو در همه ادیان به خصوص اسلام جایگاه مهمی دارد.

فیض آبادی اظهار کرد: در بحث گفتمان 124 هزار پیامبر و 12 امام آمدند و همه در گفت‌وگوهای خود «داعی الی الله؛ دعوت مردم به خدا» بودند. حتی قرآن می‌گوید «بهترین گفت‌وگو، گفت‌وگویی است که انسان را به خدا برساند». آنچه مهم تلقی می‌شود، موضوع توحید محوری است و اگر گفت‌وگوهای جامعه به این سمت و سو  حرکت کند، جامعه توحیدی می‌شود و در این نوع جامعه می‌توان به همه جا رسید. 

انتهای پیام

captcha