افزایش آگاهی مردم نسبت به دین؛ لازمه تحقق تمدن اسلامی/ لزوم شفاف‌سازی بودجه دولت
کد خبر: 3762382
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
آیت‌الله دژکام مطرح کرد:

افزایش آگاهی مردم نسبت به دین؛ لازمه تحقق تمدن اسلامی/ لزوم شفاف‌سازی بودجه دولت

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به حدیثی از حضرت امام رضا(ع) در خصوص ویژگی‌های افرادی که ایمانشان کامل است، گفت: برای ایجاد تمدن اسلامی باید دانایی افراد نسبت به دین را ارتقاء و گسترش داد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 18 آبان در خطبه‌های نماز جمعه شیراز  با بیان اینکه حضرت امام رضا(ع) در حدیثی سه ویژگی را برای کامل بودن ایمان افراد لازم می‌داند، گفت: هیچ بنده‌ای بندگان خدا ایمانش را کامل نمی‌کند مگر اینکه سه خصلت دانایی نسبت به دین، برنامه ریزی برای مسائل اقتصادی و صبر داشته باشد.
وی در توضیح سه موضوع بیان شده در این حدیث، گفت: مومن باید دین شناس باشد، اگر دین شناسی لطمه خورد، ایمان افراد لطمه می‌خورد؛ این را بزرگان ما فرمودند که تقلید کردن از سر ناچاری است،‌ اگر کسی مطلع باشد لازم نیست سئوال و تقلید کند.
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه اگر قرار است تمدن اسلامی را بسازیم باید آگاهی دینی را افزایش دهیم، یکی از مشکلات امروز جامعه را نداشتن آگاهی کامل نسبت به دین دانست و گفت: اینکه فردی در نظام اسلامی دیپلم بگیرد، 12 سال در جمهوری اسلامی درس بخواند اما وقتی از او می‌پرسند که قرآن خواندن بلد هستی، خیلی‌هایشان بگویند نه، یک مشکل است.

آموزش و پرورش باید مشکل روخوانی قرآن را حل کند
وی با تاکید بر اینکه این مشکل را باید آموزش و پرورش حل کند، گفت: در روایات مربوط به ظهور امام زمان(عج) آمده است که در زمان آن حضرت 18 ساله‌ها اگر مسائل دین را ندانند مورد توبیخ و تنبیه قرار می‌گیرند؛ اما باید ببینیم که ما زمینه را برای فراگیری افراد فراهم کرده‌ایم که یاد گرفته باشند، لذا در این زمینه باید فکری کرد.
آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه دین گریزی جوانان را به معنایی که مدنظر خیلی‌ها است قبول ندارد، گفت: من به عنوان یک معلم با همین جوانان درگیر هستم و سرو کار دارم، آنان قلوبی صاف و نورانی دارند و مشکلی از ناحیه‌ آنان نیست، مشکل اینست که آیا ما درست تعلیم می‌دهیم.
وی تاکید کرد که آموزش و پرورش در این موضوع باید دقت بیشتر و جدی‌تری را مد نظر قرار دهد تا جوانان به عنوان آینده‌سازان کشور، اگر قرار است در آینده مسئولیتی را داشته باشند، بتوانند متناسب با چارچوب دین مدیریت خود را اعمال کنند.
 
احساس ضعف در برنامه‌ریزی برای مسائل اقتصادی
نماینده ولی فقیه در استان فارس، دومین موضوع مد نظر حضرت امام رضا(ع) در حدیث مطرح شده را لزوم داشتن برنامه‌ریزی برای مسائل اقتصادی دانست و گفت: این موضوعی است که امروز ضعف آن را احساس می‌کنیم.
وی با بیان اینکه طی هشت سال گذشته رهبر معظم انقلاب، شعار سال را در رابطه با اقتصاد قرار داده‌اند اما آنچه در مراکز اجرایی انجام شده به این سمت نبوده است، گفت: دولت‌های مختلف باید تصمیمات بزرگی را در زمان مقتضی می‌گرفتند که این کار را نکرده‌اند، تصمیماتی نظیر اصلاح وضعیت بانکها، آن کار را انجام ندادیم و امروز به جایی رسیدیم که می‌بینیم بانک‌ها دارند اصل اقتصاد را از بین می‌برند.
آیت‌الله دژکام بیان کرد: باید دولت‌ها تصمیات مردانه‌ جدی بگیرند و مردم هم از این تصمیمات حمایت خواهند کرد، زیرا اقتصاد ایران اسلامی به جراحی عمیق نیاز اساسی دارد و این جراحی نیز زیاد و کم‌هایی به دنبال خواهد داشت.

بودجه دولت باید برای مردم شفاف‌سازی شود
وی با بیان اینکه انجام نشدن جراحی عمیق اقتصادی موجب بزرگتر شدن بیماری و مشکل خواهد شد، گفت: موضوع دیگری که باید مد نظر باشد، شفاف‌سازی است؛ طی ماه‌های آینده، دولت باید بودجه را به مجلس ارائه کند اما مردم اطلاعی از این بودجه ندارند، حتی برخی مسئولان و افراد خبره هم در این خصوص اطلاع کامل ندارند.
امام جمعه شیراز تاکید دارد که نبود شفافیت و بی‌اطلاعی از بودجه باعث سوءاستفاده‌هایی خواهد شد، گفت: علت دعوایی که بین نمایندگان مجلس است و یکی با وزیری به نحوی و دیگری به نحو دیگری لابی می‌کند، شفاف نبودن بودجه است؛ اینکه مشخص نیست که نسبت به سرانه کشور چه میزان بودجه‌ای تخصیص می‌یابد.

نمایندگان برای کسب بودجه بیشتر راه‌هایی برای مطالبه و لابی‌گری دنبال نکنند
آیت‌الله دژکام تاکید دارد که اگر قرار است کشور در مسیر رشد مناسبی قرار گیرد و بخش زیادی از مشکلات کاسته شود، باید مردم بدانند که سرانه هر ایرانی از بودجه به چه میزان است؛ نه اینکه نمایندگان مجلس برای کسب بودجه بیشتر راه‌هایی برای مطالبه‌ و لابی‌گری را دنبال کنند.
او لزوم شفاف‌سازی در همه امور را یادآور شد و تاکید کرد که شفاف نبودن امکان بروز سوءظن نسبت به افراد را تقویت و این ظن را ایجاد می‌کند که چگونه فردی هزینه چند میلیاردی ورود به مجلس را می‌خواهد تامین کند.
امام جمعه شیراز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم شفافیت در همه امور، گفت: کسانی که مخالف شفاف‌سازی تمام مسائل هستند شاید بهره‌ای از عدم شفافیت می‌برند.

لزوم تلاش مسئولان اوقاف برای افزایش اعتماد مردمی
آیت‌الله دژکام در بخشی از خطبه نماز جمعه شیراز با اشاره به هفته وقف، این مهم را از سنت‌های حسنه دین اسلام دانست و در عین‌حال بر لزوم تلاش مسئولان اوقاف برای افزایش اعتماد مردمی تاکید کرد.
امام جمعه شیراز همچنین بر لزوم تلاش برای رفع اختلافات بین اوقاف و منابع طبیعی با رعایت انصاف و عدل و دقت عمل، تاکید کرد.
آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه شیراز، از مردم مومن این کلانشهر و هیئات مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری روزهای پایانی ماه صفر قدردانی و با اشاره به محدودیت‌های موجود در مسیرهای دسترسی به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)، از شهرداری و دیگر نهادها و سازمان‌ها درخواست کرد که راهکارهایی برای رفع این محدودیت‌ها اندیشیده و اجرایی کنند.
انتهای پیام

captcha