طراحی دوره‌ «تقویت باور قرآنی» برای ایجاد سبک زندگی قرآنی در جامعه ضروری است
کد خبر: 3762401
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
عباس سلیمی پیشنهاد داد:

طراحی دوره‌ «تقویت باور قرآنی» برای ایجاد سبک زندگی قرآنی در جامعه ضروری است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی ضمن پیشنهاد طراحی دوره‌ای با عنوان «تقویت باور قرآنی» عنوان کرد: با توجه به برگزاری مسابقات قرآن در رشته‌های مختلف، برپایی نمایشگاه، ارائه هنرهای قرآنی، خادم و خبرنگار قرآن بودن هنوز باور قرآنی در این بین مغفول مانده است، متأسفانه هنوز دوره‌ای با عنوان «تقویت باور قرآنی» نداریم؛ لازم است امروز به باورهای قرآنی بیش از پیش بها دهیم.

لزوم برگزاری دوره تقویت باور قرآنی/ فهم دین در گرو باور به آیات قرآن است

عباس سلیمی، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: متأسفانه خلأهای ما در زمینه مسائل قرآنی کم نیست که عمده آن به عدم باور قرآن باز می‌گردد. با توجه به برگزاری مسابقات قرآن در رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم، برپایی نمایشگاه، ارائه هنرهای قرآنی، خادم و خبرنگار قرآن بودن هنوز باور قرآنی در این بین مغفول مانده است، متأسفانه کلاس و دوره‌ای با عنوان «تقویت باور قرآنی» نداریم در حالی که لازم است در کنار آموزش‌های مختلف قرآن، دوره‌ای با عنوان باور قرآنی را تقویت کنیم.

فهم عمیق دین
سلیمی ادامه داد: در صدر اسلام فردی تازه‌ مسلمان به پیامبر(ص) عرضه داشت؛ «ای پیامبر از آنچه خدا به تو تعلیم داده به من بیاموز، ایشان این فرد را به دست یکی از صحابه سپردند تا به او قرآن را بیاموزد، همان صحابه فرد را کنار بوته‌های خار برد و سوره مبارکه «زلزال» را برایش تلاوت کرد، وقتی به آیه 8 و 9 این سوره که می‌فرماید؛«فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» رسید، فرد تازه مسلمان شده از صحابی پرسید این آیه راست است، معلم می‌گوید بله راست است و فرد در کمال اطمینان می‌‌رود، صحابه با کمال تعجب خدمت پیامبر(ص) می‌رسد و می‌گوید فایده‌ای نداشت من فقط یک سوره خواندم و بر دو آیه آخر تمرکز کردم،نبی مکرم اسلام(ص) لبخندی از سر رضایت می‌زنند و می‌فرمایند، او بازگشت در حالی‌که در دین فقیه شد و به فهم عمیق رسید». 

قاری بین‌المللی قرآن به داستان «فضیل عیاض» نیز اشاره کرد و افزود: فیضل راهزن بود اما با شنیدن آیه 16 سوره «حدید» که می‌فرماید «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ؛ آیا نوبت آن نرسیده که گرویدگان (ظاهری از باطن به خدا بگروند و) دلهاشان به یاد خدا خاشع گردد» ایمان می‌آورد و به مجاور کعبه تبدیل می‌شود.

باور داشتن قرآن
سلیمی ادامه داد: داشتن باور قرآن انسان را به فهم عمیق قرآن هدایت می‌کند. متأسفانه اندک افرادی را داریم که قرآن را تلاوت می‌کنند، ممکن است حافظ، سخنران، مترجم هم باشند اما باور ندارند، وقتی باور ندارند مفاهیم الهی نمی‌تواند خود را در جامعه نشان دهد.
وی افزود: وقتی برنامه‌ریزی برای تجلی عملی و عینی ارزش‌های قرآنی در جامعه وجود نداشته باشد قرآن را متهم به عدم کارایی اداره جهان و مردم می‌کنند، وقتی‌که افراد منتسب به جامعه قرآنی به گونه‌ای در جامعه زندگی کردند که ارزش قرآنی نداشت و کاری برخلاف دستورات قرآنی بود بر اعتقادات و باور مردم نیز تأثیر می‌گذارد، در حالی‌که اگر ما باور قرآنی داشته باشیم از خدا می‌ترسیم و در همه حال خود را در محضر پروردگار می‌بینیم.
سلیمی با بیان اینکه خداوند مکرر در قرآن بیان فرمودند دروغ نگویید، غیبت نکرده و تهمت نزنید، اظهار کرد: حضرت باری‌تعالی به معضلات و مشکلات رباخواری نیز در آیه 279 سوره مبارکه «بقره» که می‌فرماید «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» اشاره فرمودند، اما چهار دهه سیستم بانکداری ما گوش نکرده است که امروز به این وضعیت معیشتی گرفتار شدیم و به عنوان تهدید در چهلمین سال پیروزی انقلاب باید استدلال کنیم که حساب انقلاب، امام، رهبری و شهدا جداست، باید طرفداری کرده و دفاع کنیم و این اشکالات را هم رفع کنیم.
وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». ذکر تنها به تسبیح دست گرفتن و بیان الفاظ مختلف زبانی نیست، ذکر یعنی در همه اعمال و رفتار اجتماعی و فردی با تار و پود وجود خود خدا را حاکم دانسته و به یادش باشیم.

رفع خلأهای قرآنی
سلیمی در پایان تصریح کرد: خلأهای قرآنی زمانی برطرف می‌شود که به موازات ایجاد باور قرآنی به قرآن عمل کنیم، وقتی تدوین مقررات، عزل و نصب‌ها، رفتارها و عملکردها قرآنی شد آن‌گاه مشکلات و خلأهای قرآنی رفع می‌شود.
انتهای پیام

captcha