بی‌اطلاعی برخی قاریان از سطح واقعی تجوید و اشکالات فنی/ احساس عدم نیاز؛ دلیل شرکت نداشتن در جلسات قرآنی
کد خبر: 3762487
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
عضو کارگروه تالیف محتوای آموزشی مراکز دارالقرآن کشور:

بی‌اطلاعی برخی قاریان از سطح واقعی تجوید و اشکالات فنی/ احساس عدم نیاز؛ دلیل شرکت نداشتن در جلسات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو کارگروه تالیف محتوای آموزشی مراکز دارالقرآن سراسر کشور با بیان اینکه برخی قراء از سطح واقعی تجویدشان و اشکالات فنی خود اطلاع دقیقی نداشته­‌اند، گفت: یکی از مهمترین دلایل عدم اهتمام به شرکت در جلسات قرآنی احساس عدم نیاز است که این امر ناشی از عدم اطلاع کافی فرد از سطح توانمندی خویش است.

حسینی‌زاده

به گزارش ایکنا از خوزستان، مسابقات قرآن در سطح کشوری و بین‌المللی دارای بخش‌ها و امتیازات خاصی است که همه قاریان و حافظان از طریق آیین‌نامه با آن آشنا می‌شوند. آنچه که مهم است تکیه بر برطرف کردن نقاط ضعف نمایندگان قرآنی در مسابقات است تا بدانند که به چه علت نمی‌توانند رتبه مناسب را به دست بیاورند. در این میان تاکید استادان و صاحب‌نظران همواره بر بخش «تجوید» به عنوان قسمت تعیین‌کننده در کسب امتیاز و رتبه یاد می‌کنند.

نکته دیگر کمرنگ شدن حضور قرآن‌آموزان در جلسات قرآنی است که با همه امکانات و شرایط مطلوب و مفید تشکیل می‌شوند اما با کمی استقبال روبرو هستند.

گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با جاسم حسینی‌زاده عضو کارگروه تالیف محتوای آموزشی مراکز دارالقرآن سراسر کشور و مؤلف کتب «حق تلاوت 1 تا 4» منابع آموزشی مراکز دارالقرآن سراسر کشور وابسته به وزارت آموزش و پرورش و عضو سابق کارگروه کشوری مسابقات قرآن عترت و نماز را در این زمینه در متن زیر بخوانید.

جاسم حسینی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان با توجه به داوری در سطوح مسابقات استانی و ارتباط تنگاتنگ با قاریان منطقه­ای، استانی، ملی و بین‌المللی به منظور آماده‌سازی آنها برای شرکت در مسابقات مختلف درباره آیتم تجوید و اهمیت آن در کسب رتبه‌های برتر کشوری و بین‌المللی اظهار کرد: اگر به امتیازات حائزین رتبه‌های برتر مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ قرآن نگاه کنیم می‌بینیم تعیین­‌کننده‌ترین  بخش در احراز رتبه‌های برتر «تجوید» است.

غالب افرادی که رتبه می‌آورند کسانی هستند که در بخش «تجوید» نمره بالایی می‌­گیرند

با توجه به اینکه وی چندسال است که مسئول فنی مسابقات قرآنی آموزش و پرورش است و و برنامه‌ریزی برای مسابقات را در خوزستان انجام می‌دهد و از فضای مسابقات و داوری‌ها شناخت دارد، گفت: اگرچه مجموع امتیاز رشته حفظ در مسابقات 200 امتیاز و 100 امتیاز آن مربوط به حسن حفظ است اما غالب افرادی که رتبه می‌آورند کسانی هستند که در بخش «تجوید» نمره بالایی می‌­گیرند؛ یعنی با توجه به اینکه بخش «حسن حفظ» امتیاز بالایی دارد اما اغلب نفرات برتر حسن حفظ خود را کامل می­‌گیرند و بخش تجوید است که با 35 امتیاز می‌تواند به راحتی بین حفاظ فاصله بیندازد. این موضوع در دو رشته قرائت تحقیق و ترتیل هم مصداق دارد و بخش تعیین‌کننده برای رتبه‌آوری، غالبا تجوید است.

حسینی‌زاده بیان کرد: نمی‌گویم همه حفاظ و قراء و مرتلان اما عده زیادی از آنها از این بخش در مسابقات کشوری آسیب می‌بینند. گاهی که با برخی از قراء مطرح استانی، ملی و بین‌المللی کار می‌کنم و اطلاعاتی را در زمینه تجوید با هدف آماده‌سازی به آنها منتقل می‌کنم متوجه می‌شوم از سطح واقعی تجویدشان و اشکالات فنی خود اطلاع دقیقی نداشته­‌اند.

برخی از داوران کشوری و بین‌المللی نیز دیدگاه‌­های خاصی در مسائل تجویدی دارند

مؤلف کتاب‌های آموزش قرآن در سطح کشور افزود: ما نمی‌دانیم آیا از قبل اطلاعات غالبا ناقص و بعضا ناصحیح به قاریان و حافظان داده می‌شود یا ضعف بخش تجوید این دوستان دلایل دیگری دارد که البته اگر فرض اول را بپذیریم دلیل این امر می­تواند دال بر عدم آشنایی یا ضعف همان کسانی باشد که این اطلاعات را به قراء، حفاظ و مرتلان منتقل می‌کنند. به‌طور مثال وقتی قاری یا حافظ پیش ما می‌آید و عنوان می­‌کند که نمره تجوید من به طور میانگین 30 است، وقتی کیفیت قرائت او را در قسمت تجوید بررسی می‌کنیم متوجه می­‌شویم سقف امتیاز وی 25 است. البته ناگفته نماند که برخی از داوران کشوری و بین‌المللی نیز دیدگاه‌­های خاصی در مسائل تجویدی دارند که گاهی دانستن این نظرات به ارتقای رتبه قاری و حافظ ما در مسابقات کمک شایانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به طور عام در کل کشور به نظر می‌آید استقبال از جلسات قرآنی کمرنگ شده است، گفت: وقتی یک جلسه قرآنی که یک روز در هفته برگزار می‌شود و گردانندگان این جلسات غالبا استادانی توانمند، زحمتکش و مخلص هستند انتظار می‌رود مجموعه‌ای حداکثری در این جلسات شرکت کرده و از نظرات استادان بهره­‌مند شوند. این همه استعداد در خوزستان داریم اما می‌بینیم که در هر جلسه به طور میانگین 10 تا 15 نفر بیشتر شرکت نمی‌کنند.

عدم شناخت کافی نسبت به توانایی‌های استادان از دیگر دلایل کم رونقی جلسات قرآنی است

مدرس تجوید قرآن کریم به دلایل عدم استقبال از جلسات آموزشی اشاره کرد و گفت: به نظر بنده یکی از مهمترین دلایل عدم اهتمام به شرکت در جلسات قرآنی احساس عدم نیاز است که این امر ناشی از عدم اطلاع کافی فرد از سطح توانمندی خویش است. البته عدم آگاهی و اطلاع از شرایط برگزاری جلسات نظیر مکان یا زمان جلسات یا عدم شناخت کافی نسبت به توانایی‌های استادان این جلسات نیز می­‌تواند از دیگر دلایل کم رونقی جلسات قرآنی باشد که این امر نقش مهم صدا و سیمای استان خوزستان را در معرفی این استادان و رزومه علمی آنها به وضوح نمایان می­‌سازد.

وی در ادامه افزود: اغلب کسانی که در جلسات تجوید شرکت می­‌کنند کسانی هستند که به مسابقات استانی یا کشوری راه یافته­‌اند و به اهمیت این بخش مهم واقف شده‌­اند و یا دلیل عدم کسب رتبه دلخواه را ضعف در این قسمت می‌­دانند.

حسینی‌زاده گفت: درست است که جلسات تجوید نسبت به جلسات صوت و لحن از تنوع کمتری برخوردار است اما به هر حال پایه تلاوت است، ضمن اینکه بنده در جلسات خود به صورت کارگاهی کار می‌کنم و سعی می‌کنم به شیوه‌های متعدد، یکنواختی جلسه را کاهش دهم.

یادآور می‌شود، جاسم حسینی‌زاده دارای تالیفاتی همچون کتاب حقّ تلاوت 1 (بخش تجوید) محتوای آموزشی سطح 3 مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش سراسر کشور، کتاب حقّ تلاوت 2 (بخش تجوید) محتوای آموزشی سطح 4 مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش سراسر کشور، کتاب حقّ تلاوت 3 (بخش تجوید)، محتوای آموزشی سطح 5 مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش سراسر کشور، کتاب حقّ تلاوت 4 (بخش تجوید)، محتوای آموزشی سطح 6 مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش سراسر کشور، کتاب راهنمای تدریس حقّ تلاوت 1 و 2 (بخش تجوید) ویژه مدرسان سطوح 3 و 4 مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش سراسر کشور، کتاب راهنمای تدریس حقّ تلاوت 3 و 4 (بخش تجوید) ویژه مدرسان سطوح 5 و 6 مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش سراسر کشور، مشارکت در تألیف کتاب کارمدیران مراکز دارالقرآن سراسر کشور، مشاور تألیف کتاب روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، محتوای آموزشی سطح 1 و 2 مراکز دارالقرآن سراسر کشور، مشاور تالیف کتاب «آموزش حفظ جزء 30 قرآن کریم» محتوای آموزشی نهضت ملی حفظ قرآن کریم وزارت آموزش و پرورش، کتاب «ندای وحی» ویژه آموزش روخوانی و روانخوانی (در دست چاپ) و کتاب «منازل القرآن» ویژه آموزش اجمالی وقف و ابتدا است.

انتهای پیام

captcha