لازمه تولید و اجرای نمایش‌های بزرگ دینی ساخت مکان‌های مناسب است
کد خبر: 3762573
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
مجری طرح نمایش «رسول»:

لازمه تولید و اجرای نمایش‌های بزرگ دینی ساخت مکان‌های مناسب است

گروه هنر ــ مشکلی که وجود دارد اینکه پس از اتمام اجرای نمایش‌هایی همچون «رسول»، عزمی برای نگهداری از مکان و دکوری آنها وجود ندارد در حالی‌که اگر چنین فضای و دکوری به منظور اجرای آثار با این ابعاد تعریف و حفظ شود، قطعاً مسئولان نیز برای تولید مستمر آثاری با حال و هوای این نمایش مجاب خواهند شد.

محمد نیاکان؛ مجری طرح نمایش بزرگ میدانی «رسول» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با اشاره به پایان اجرای این نمایش در شب گذشته گفت: استقبال از این نمایش به لطف اطلاع‌رسانی خوب خبرنگاران و تبلیغات مناسب محیطی که اغلب شهرداری تهران به آن همت گمارد، بسیار چشمگیر بود و طیف‌های مختلفی از مردم و شهروندان تهرانی در طول اجرای این نمایش، از آن دیدن کردند.

وی گفت: روند تولید این نمایش با توجه به وسعت دکور، بزرگی محل استقرار تماشاگران و همچنین تعداد بالای بازیگران و هنروران آن با مشکلات و سختی‌های خاص خود همراه بود اما به هر حال با توجه به تجربه بالای گروه تولید و اجرا و از رهگذر تجربه‌های موفق در تولید و اجرای آثاری از این دست، توانستیم علیرغم آنکه زمان کمی در اختیار داشتیم آن را به خوبی مدیریت کنیم به شکلی که در فاصله کمتر از 40 روز دکور و صحنه این نمایش که به جرئت می‌توانم بگویم در شکل و اندازه یک شهرک سینمایی بود، ساخته شد تا گروه بازیگران و کارگردانی بتوانند بدون کوچکترین مشکلی در آن به تمرین نمایش بپردازند.

نیاکان تصریح کرد: با این اوصاف اما مشکلی که همواره وجود دارد اینکه پس از اتمام چنین پروژه‌های هنری و یا اجرای نمایش‌هایی همچون «رسول» عزمی از سوی مسئولان برای نگهداری از مکان و دکوری که با سختی و مرارت زیادی ساخته شده است، وجود ندارد و این در حالیست که اگر فضایی همچون مکان اجرای نمایش «رسول» به منظور اجرای آثار با این ابعاد تعریف و حفظ شود، قطعاً مسئولان هم نسبت به نگهداری از دکور و اجزای صحنه آن، برای تولید مستمر آثاری با حال و هوای نمایش «رسول» مجاب خواهند شد.

وی ادامه داد: در جریان روند تولید نمایش ما حتی مجبور بودیم با توجه به هوای فصلی که در آن قرار داریم و اتفاقات غیرمترقبه‌ای همچون بارش باران و مواردی از این دست، پیش می‌آمد، تمهیدات لازم را پیش‌بینی و اجرا کنیم هرچند که گاه وقوع چنین اتفاقاتی ما را غافلگیر می‌کرد و مثلاً در اجرای چند شب قبل این نمایش، بازیگران در یک چهارم پایانی اجرا، در زیر بارش شدید باران به ایفای نقش پرداختند، هرچند که با عشق و علاقه نسبت به تماشاگران این کار را کردند اما این نگرانی وجود داشت که سلامتی آنها به مخاطره بیفتد.

مجری طرح نمایش «رسول» افزود: چه اشکالی دارد که مکانی که  این نمایش  در آن اجرا شد با درایت و همدلی مسئولان شهرداری تهران و مجتمع فرهنگی عباس‌آباد به همین حالت برای اجرای نمایش‌های دیگر حفظ شود؟ اگر حتی برای چنین کاری نیاز به هزینه‌‌کرد زیادی وجود دا‌شته باشد اما یک بار این اتفاق خواهد افتاد و سالیان متوالی، جامعه هنری از امکانات چنین مکان نمایشی به منظور تولید و اجرای نمایش، بهره‌مند خواهند شد.

نیاکان تأکید کرد: گوشه و کنار تهران فضاهای مناسب برای احداث ساختمان‌هایی به منظور اجرای نمایش وجود دارد و ما مثلاً سه سال قبل نمایش بزرگ میدانی «فصل شیدایی» را در منطقه لشکرک اجرا کردیم اما آن مکان هم حفظ نشد و اگر قرار باشد به فرض مثال آن نمایش اجرای مجددی داشته باشد باید همه‌چیز آن از ساخت دکور و سایر ملزومات از نقطه صفر آغاز شود در حالی‌که با کمی برنامه‌ریزی می‌توان در هزینه‌های جاری چنین تولیداتی نهایت صرفه‌جویی را به خرج داد.

وی در پاسخ به این پرسش ایکنا که آیا با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این گروه نمایشی تولید نمایشی در ابعاد «رسول» را برای گرامیداشت این مناسبت فرخنده در دستور کار دارد یا خیر؟ گفت: ما توانایی فنی و هنری خوبی برای تولید هرگونه نمایشی در ابعاد میدانی را در اختیار داریم اما تولید چنین نمایشی بستگی به عزم و اراده مسئولان دارد که سفارش و یا پیشنهادی در زمینه تولید اثر نمایشی با موضوع انقلاب داشته باشند.

یادآور می‌شود، نمایش بزرگ میدانی «رسول» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی سعید اسماعیلی 6 تا 18 آبان در بوستان نوروز اجرا شد.

انتهای پیام

 

captcha