احتمال تخریب کامل ۲۰ درصد ساختمان‌های کرج در صورت وقوع زلزله
کد خبر: 3762706
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸

احتمال تخریب کامل ۲۰ درصد ساختمان‌های کرج در صورت وقوع زلزله

عضو پژوهشگاه بین‌الملی زلزله‌شناسی ایران اظهار کرد: در حالت کلی پیش‌بینی می‌شود بعد از وقوع زلزله حدود ۴۰ درصد از ساختمان‌های کرج بیش از ۶۰ درصد آسیب می‌بینند و ۲۰ درصد آنها نیز به طور کامل فرو می‌ریزند.

به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: محمدرضا قائم مقامیان در مراسم رونمایی از نقشه گسل‌های کرج که امروز شنبه ۱۹ آبان در شهرداری کرج برگزار شد، اظهار کرد: در زمان وقوع زلزله تمامی مناطق کرج به یک اندازه خسارت نمی‌بینند و شدت آسیب پذیری آنها تابع عوامل مختلفی است.

عضو پژوهشگاه بین الملی زلزله شناسی ایران توضیح داد: برای مدیریت قبل، حین و بعد زلزله در کرج باید فکری به حال اسکان موقت شهروندان، بازگشایی راه‌های شریانی برای خدمات رسانی به مجروحان و مصدومان احتمالی و ... انجام داد.

قائم مقامیان ابراز کرد: باید با مطالعه دقیق مشخص شود که در زمان وقوع زلزله به طور نسبی چه تعداد مجروح و کشته خواهیم داشت.

عضو پژوهشگاه بین الملی زلزله شناسی ایران گفت: باید برای جلوگیری از کاهش خسارات ناشی از وقوع زلزله، بانک اطلاعاتی از ساختمان‌های شهر تهیه شود تا نسبت به ایمن سازی ساختمان‌های فاقد ایمنی اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: بر مبنای مطالعات صورت گرفته باید به گونه‌ای عمل کنیم که ساختمان ‎ های مهم مثل بیمارستان‌ها، مدارس، آتش نشانی و ... روی گسل احداث نشوند چون در زمان وقوع بحران خدمات رسانی این مراکز ضروری است.

وی گفت: علاوه بر این، باید اقداماتی برای اصلاح و بازسازی ساختمان‌هایی که از قبل ساخته شده اند ولی از مقاومت و ایمنی کافی برخوردار نیستند نیز صورت بگیرد تا بعد از وقوع زلزله شاهد خسارت حداقلی به شهر باشیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا شهیدی در مراسم رونمایی از نقشه گسل‌های کرج که امروز شنبه ۱۹ آبان در شهرداری کرج برگزار شد، اظهار کرد: طی ۵۰ سال گذشته کل کشور دو بار از لحاظ پدیده‌های زمین شناسی نقشه برداری و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برخی از این نقشه‌های تهیه شده قدیمی هستند و باید اقدامات لازم برای تهیه نقشه‌های بزرگ مقیاس که در آنها گسل‌ها به طور بازر مشخص شده‌اند صورت بگیرد.

معاون سازمان زمین‌شناسی اظهار کرد: تهیه نقشه گسل در شهرهای مختلف از جمله کرج طرحی مقطعی نیست و به مرور زمان باید به روز رسانی و تکمیل شود.

وی توضیح داد: در شناسایی گسل‌ها باید دقت کافی داشته باشیم چون اگر روی آنها ساختمان سازی صورت بگیرد امکان شناسایی و تهیه نقشه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

معاون سازمان زمین‌شناسی خاطرنشان کرد: نقشه گسل‌شناسی برای کرج و عظیمیه چاپ شده است که این نقشه‌ها با هدف رصد دقیق پدیده‌ها با دقت ۹۹ برابر صورت گرفته است.

شهیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جانمایی گسل اشتهارد گفت: سازمان زمین‌شناسی در راستای شناسایی گسل اشتهارد فعالیت خود را آغاز کرده و عملیات حفر ترانشه روی گسل اشتهارد در حال انجام است تا بتوانیم آن منطقه را پلات و فعالیت‌های گسل را تعیین کنیم.

انتهای پیام

captcha