انتشار ده مورد اوراق بدهی/ بررسی شاخص شریعت در کشورهای در حال توسعه
کد خبر: 3762784
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
گزارش وضعیت بازار سرمایه در مهرماه 97؛

انتشار ده مورد اوراق بدهی/ بررسی شاخص شریعت در کشورهای در حال توسعه

گروه اقتصاد ــ گزارش وضعیت بازار سرمایه در مهرماه 97 از سوی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

انتشار ده مورد اوراق بدهی/ بررسی شاخص شریعت در کشورهای در حال توسعه

به گزارش ایکنا، براساس آمار جدیدی که سازمان بورس و اوراق بهادار از وضعیت بازار سرمایه در مهرماه 97 منتشر کرده است، در این ماه، ارزش بازار در بورس تهران و فرابورس ایران به مقدار 9.560.238 میلیارد ریال رسید که نسبت به ماه قبل 15.4 درصد رشد داشته است.
حجم معاملات در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات مهر‌ماه 97 با افزایش 55.4 درصدی همراه بوده است. همچنین در پایان این ماه حجم معاملات در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران با 16.89 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 22،576،751 هزار سهم رسیده است.
شاخص‌های کل بورس تهران و فرابورس ایران در پایان مهر‌ماه 97 به ترتیب برابر 187.779 و 2102 واحد هستند که به ترتیب 17 و 11.9 درصد رشد را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهند.
ارزش معاملات اشخاص حقوقی از کل ارزش معاملات انجام‌شده در مهرماه 97، با 45.4 درصد افزایش نسبت به شهریورماه 96 به 205.569 میلیارد ریال رسید. این در حالی است که ارزش معاملات اشخاص حقیقی نیز در پایان این ماه 77.6 درصد افزایش داشته است.
در مهرماه 1397، 10 مورد اوراق بدهی شامل 4 مورد اسناد خزانه، یک مورد اوراق سلف موازی استاندارد، یک مورد اوراق مشارکت، 3 مورد اوراق اجاره و یک مورد اوراق مرابحه مجموعاً به ارزش 120،961 میلیارد ریال منتشر شدند. مانده اوراق بدهی منتشره در پایان مهرماه 97 به 929،820 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با پایان شهریورماه 97، با افزایش 10 درصدی همراه بوده است.
قیمت نفت خام پس از افزایش 7.2 درصدی قیمت در پایان شهریور ماه 97 و رسیدن به قیمت 76.09 دلار در هر بشکه، در پایان مهر ماه 97 با افزایش 3.4 درصدی، به قیمت 78.68دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که قیمت نفت خام نسبت به ابتدای سال 1397 رشد 24.3 درصدی را نشان می دهد.
در قسمت آمار و اطلاعات کلی این گزارش، کلیه آمار و اطلاعات بازار سرمایه ارائه شده است. نخست ارزش کل بازارها به تفکیک بورس و فرابورس و همچنین ارزش صنایع به تفکیک بورس و فرابورس ارائه شده است. پس از آن آمار معاملات بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی به تفکیک ارزش، حجم و تعداد معاملات نمایش داده شده است.
در ادامه این بخش شاخص‌های بازار سرمایه، اینفوگرافیک شاخص، مقایسه شاخص با شاخص MSCI کشورهای در حال توسعه و شاخص شریعت COMCEC مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
نسبت P/E بازار، مقایسه معاملات سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در بورس و فرابورس، لیست نمادهای متوقف، عملکرد سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه به صورت منطقه‌ای، ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک انواع صندوق‌ها و در پایان این بخش آمار تأمین مالی در بازار سرمایه ارائه شده است.
در پایان مهرماه 97 در آمار معاملات اوراق مشتقه نیز شاهد افزایش ارزش و تعداد معاملات این نوع از اوراق هستیم. این در حالی است که حجم معاملات در این بازار کاهش چشم‌گیری داشته است و در پایان معاملات مهرماه حجم معاملات اوراق مشتقه به 27 هزار سهم رسید.
گروه بانک‎ها و مؤسسات اعتباری، در پایان معاملات مهرماه 97 با افزایش 77.09 درصدی نسبت به شهریورماه 97 در حجم معاملات، در جایگاه نخست قرار گرفته است. مجموع حجم معاملات در ده صنعت اول در بورس اوراق بهادار تهران، 83 درصد از کل حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران در مهرماه را به خود اختصاص داده‌اند.
به طور کلی تعداد معاملات در 10 صنعت با بیش‌ترین تعداد معاملات در بورس اوراق بهادار تهران نسبت به شهریورماه 97، به میزان 52.94 درصد افزایش یافته است. گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با افزایش 92.90 درصدی در تعداد معاملات، در جایگاه نخست در بین ده صنعت بورسی با بیشترین تعداد معاملات قرار گرفت.
به طور کلی حدود 83 درصد از کل ارزش معاملات در تمامی بخش‌های فرابورس، مربوط به ارزش معاملات نرمال می‌باشد. حدود 12 درصد مربوط به ارزش معاملات بلوک و بقیه یعنی حدود 5 درصد نیز مربوط به ارزش معاملات عمده است.
در بخش «مقایسه شاخص کل با شاخص‌های کشورهای در حال توسعه و اسلامی» آمده است: طی ده ماه منتهی به انتهای مهرماه 1397 بازدهی سالانه شاخص كل همواره بالاتر از بازده سالانه شاخص COMSEC بوده است، همچنین در طی دو ماه آخر سال 96 بازدهی سالانه شاخص كل به بازدهی شاخص MSCI رسید و در پنج ماه اخیر بازدهی سالانه شاخص كل همواره بالاتر از بازدهی دو شاخص دیگر بوده است. از طرفی بازده سالانه MSCI در طی نه ماه اخیر با افت شدید مواجه بوده است به طوری كه مقدار آن برای اولین بار در طول یک سال اخیر به مقداری كمتر از بازده سالانه COMCEC كاهش یافته است.
برای مشاهده متن کامل این گزارش آماری اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام

captcha