ارائه پیشنهاد تأسیس اتحادیه جهانی گردشگری اسلامی
کد خبر: 3762802
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

ارائه پیشنهاد تأسیس اتحادیه جهانی گردشگری اسلامی

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به این‌که پیشنهاد تأسیس اتحادیه جهانی گردشگری اسلامی را داده‌ایم، گفت: در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد اولیه در رابطه با تأسیس اتحادیه جهانی گردشگری اسلامی و حلال داده شده تا از طریق همین اتحادیه ساماندهی شود.

ارائه پیشنهاد تاسیس اتحادیه جهانی گردشگری اسلامی/ ورود ایران از طریق کانال گردشگری اسلامی به حوزه گردشگری

رحیم حیدری، عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که گردشگری دومین صنعت جهان بعد از صنعت نفت است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ به صنعت اول جهان تبدیل شود، گفت: با توجه به اینکه صنعت گردشگری با هیچ چیزی جایگزین پذیر نیست به طور مقطعی هم ممکن نیست خللی به این صنعت وارد شود؛ بنابراین، هرگونه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بخصوص گردشگری مذهبی و حلال دستاوردهای اقتصادی فراوانی به طور مستمر خواهد داشت.
وی افزود: فقدان زیرساخت‌ها و همچنین عدم انطباق قوانین داخلی کشورهای اسلامی با قوانین بین‌المللی از مهمترین دلایلی است که کشورهای مسلمان به عنوان مقاصد گردشگری شناخته نمی‌شوند.
حیدری، خاطرنشان کرد: امید است همایش‌هایی که در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود این تطابق را نتیجه بدهد و به افزایش ورود گردشگران خارجی منجر شود؛ همایش بین‌المللی فقه گردشگری نیز به عنوان اولین همایش در شمال غرب کشور برگزار می‌شود که انتظار می‌رود نتایج خوبی داشته باشد.
این استاد دانشگاه، با بیان این‌که متاسفانه ایران به علت مسایل فقهی و امنیتی جزو کشورهایی است که سخت ویزا می‌دهد، افزود: اگر این قضیه به شکل علمی و طبق قوانین فقهی و اسلامی بررسی شود، بخش عمده‌ای از دغدغه‌های قانونی و فقهی حل گشته و سهم ورود گردشگران نیز افزایش خواهد یافت.
حیدری، با تاکید بر این‌که بخش عمده گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند برای گردشگری فرهنگی و تاریخی است، افزود: امید است اینگونه کنفرانس‌ها شفاف‌سازی کرده و ایران را به عنوان یک مقصد امن برای گردشگری حلال معرفی کند.

ایران؛ بالاترین نرخ اختلاف تصویر از مقصد گردشگری
وی با بیان این‌ که ایران در دنیا بالاترین نرخ اختلاف تصویر از مقصد گردشگری را دارد، گفت: بخش عمده توریست‌های خارجی که وارد ایران می‌شوند اذعان می‌کنند تصویری که قبل از ورود به ایران داشته‌اند بسیار متفاوت تر از بعد آن بود (یعنی دیدگاهشان مثبت شده است) و این مسئله اهمیت توجه به ابعاد فرهنگی و اسلامی را مضاعف می‌کند.
عضو کمیته علمی همایش بین‌المللی فقه گردشگری افزود: این کنفرانس باعث می‌شود تصویر مثبت تری از ایران به توریست‌های خارجی ارائه شود.

 کانال گردشگری اسلامی و حلال
وی با تاکید بر این‌که ایران باید از طریق کانال گردشگری اسلامی و حلال به حوزه گردشگری ورود پیدا کند، افزود: چرا که بافت جامعه ایران مذهبی بوده بخش عمده زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی و قانونی گردشگری مذهبی و حلال در ایران وجود دارد و این نوع گردشگری نه تنها مورد تایید و تأکید حاکمیت است بلکه مورد تایید و مطالبه مردم نیز هست و مردم انتظار دارند که گردشگران خارجی الزامات فرهنگی و مذهبی ایرانی را مراعات کنند.حیدری با بیان این‌که به غیر از حاکمیت، خود مردم نیز در رابطه با کنتاکت مسایل مذهبی با گردشگری دغدغه دارند، گفت: جامعه ایرانی آگاهی شفافی از تبعات مثبت و اقتصادی گردشگری ندارد و طبق نظر متخصصان، گردشگری و صنایع دستی مزیت نسبی ما در حوزه اقتصاد پایا است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با تاکید بر این‌که ۵۳ درصد توریست‌های کنونی از طریق توریست‌های قبلی با یک مکان آشنا می‌شوند، افزود: کمک به ایجاد تصویری مثبت از ایران در ذهن گردشگران، ۵۳ درصد بازاریابی می‌کند.

اتحادیه جهانی گردشگری اسلامی
وی با اشاره به این‌که پیشنهاد تاسیس اتحادیه جهانی گردشگری اسلامی را داده‌ایم، گفت: در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد اولیه در رابطه با تاسیس اتحادیه جهانی گردشگری اسلامی و حلال داده شده تا از طریق همین اتحادیه ساماندهی شود.
حیدری، با بیان این‌که هرچند در مالزی یک مرکز گردشگری اسلامی وجود دارد اما حوزه فعالیت‌هایش ملی است نه بین‌المللی، گفت: اگر تا انتهای سال ۲۰۱۸ پروپوزالی که در این رابطه تالیف شده در سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد واقع در مادرید ارایه شود احتمال تاسیس اتحادیه و استقرار دبیرخانه آن در تبریز وجود دارد.

 استفاده کاربردی از برند تبریز ۲۰۱۸
این استاد دانشگاه با بیان این‌که امید است از برند تبریز ۲۰۱۸ استفاده کاربردی شده و تاسیس اتحادیه جهانی گردشگری را در پی داشته باشد تا تبریز هم از برکات گردشگری اسلامی بهره‌مند شود، افزود: از سال ۲۰۱۴ این موضوع را پیگیری می‌کنیم و کلیه سازمان‌های ذی‌ربط اطلاع دارند اما متاسفانه تاکنون هیچ اتفاقی به شکل عملی در این رابطه رخ نداده است.
وی در ادامه بر اهمیت تاسیس اتحادیه و انجمن ملی گردشگری اسلامی نیز تاکید کرد و افزود: انجمن گردشگری ایران و انجمن گردشگری اکوتوریسم در کشور فعالیت دارد اما انجمن گردشگری اسلامی وجود ندارد که جای خالی آن به شدت احساس می‌شود و امید است یکی از خروجی‌های همایش فقه گردشگری تاسیس اتحادیه جهانی و انجمن ملی گردشگری اسلامی باشد که پیشنهاد آنرا نیز معاون محترم پژوهشی جامعة المصطفی داده و پیگیر آن هستند.
حیدری، در ادامه با تاکید بر این‌که گردشگری یک علم و رشته‌ آکادمیک است، افزود: در تبریز ۲۰۱۸ جای خالی متخصصان این حوزه بسیار احساس می‌شد. چگونه ممکن است تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران این امر تخصص نداشته ولی نظر تخصصی ارائه بدهند؟
عضو کمیته همایش بین المللی فقه گردشگری، با بیان اینکه میزان گردشگران ورودی به ایران (دارای ملیتی غیرایرانی) برابر با پنج و نیم الی شش میلیون گردشگر است، گفت: ۸۲ درصد این میزان از کشورهای منطقه است.
وی در این خصوص ادامه داد: متاسفانه این گردشگران آنگونه که باید اثر اقتصادی ندارند و حتی بسیاری از گردشگران نیز برای کار به ایران می‌آیند. اگر بخواهیم ورودی واقعی گردشگر خارجی که دارای اثر اقتصادی است را بررسی کنیم معادل ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود.

ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان
وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری گفت: ایران از نظر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی جزو ۱۰ کشور اول جهان، از نظر تنوع جغرافیایی جزو پنج کشور اول جهان و از نظر جاذبه‌های صنایع دستی جزو سه کشور اول جهان است و با این اوصاف اگر بگوییم فاصله جایگاه بالفعل با جایگاه بالقوه سال‌های نوری‌ است، اغراق نکرده‌ایم.
این استاد دانشگاه تبریز، خاطرنشان کرد: گردشگری اسلامی اولین و آخرین برگ برنده‌ ایران در ورود به بازارهای جهانی است و ایران تنها کشور با برند گردشگری حلال است چرا که در سایر کشورهای اسلامی، محصولات غیرحلال نیز ارائه می‌شود.

انتهای پیام

captcha