وجود بیش از ۱۸۰۰ موقوفه در شاهرود
کد خبر: 3762826
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

وجود بیش از ۱۸۰۰ موقوفه در شاهرود

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود بابیان اینکه تعداد موقوفات شاهرود و میامی شامل یک هزار و ۸۳۶ مورد است، اظهار کرد: از این تعداد یک هزار و ۳۸۷ مورد توسط اداره و ۴۴۹ مورد توسط متولیان مدیریت می‌شود.

وجود بیش از یکهزار و هشتصد موقوفه در شاهرود

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام سعید غیرتمند، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود عصر روز گذشته، 19 آبان‌ماه در نشست خبری به مناسبت هفته وقف در محل اداره اوقاف شاهرود با بیان اینکه تعداد موقوفات شاهرود و میامی شامل یک هزار و ۸۳۶ مورد است، گفت: از این تعداد یک هزار و ۳۸۷ مورد توسط اداره و ۴۴۹ مورد توسط متولیان مدیریت می‌شود.
غیرتمند بابیان اینکه ۲۳ مورد اماکن متبرکه و ۱۴ امامزاده در اختیار اوقاف شهرستان قرار دارد، متذکر شد: تعداد کل رقبات شهرستان پنج هزار و ۲۲۶ مورد است که از این تعداد سه هزار و ۴۹۰ مورد رقبه در اختیار این اداره و یک هزار و ۷۳۶ مورد در اختیار متولیان قرار دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با تأکید بر اینکه گردشگری مذهبی به عنوان یک ظرفیت برای توسعه اقتصادی شهرستان محسوب می‌شود، ادامه داد: بقعه سه پیغمبر در شرق استان سمنان وجود دارد که کمتر کسی از این موضوع اطلاع دارد که توجه دستگاه‌های متولی به این ظرفیت می‌تواند به تحول منطقه منجر شود.
وی یاداور شد: در حوزه گردشگری بیارجمند به قلعه بالا و رضاآباد بسیار مورد رسیدگی دستگاه‌های امر واقع شدند اما از ظرفیت جرجیس پیامبر غفلت شده  که می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری جدید گردشگری معرفی شود.
رئیس اوقاف و امور خیریه شاهرود با بیان اینکه در این چهار دهه خدمات بسیاری پیرامون وقف در شهرستان انجام‌شده است، افزود: رقبه‌هایی که در اختیار دستگاه‌های اداری شهرستان نظیر آموزش‌وپرورش، شهرداری و سپاه قرار دارد ۶۵ مورد را شامل می‌شود که یک نمونه از آن را می‌توان به پایگاه‌های مقاومت دیرج و رویان، محل فعلی درمانگاه رضوی و قلمستان شهرداری برای توسعه فضای سبز اشاره کرد.
غیرتمند بابیان اینکه ۴۰ الی ۵۰ مورد از مدارس شاهرود در زمینهای وقفی ساخته شدهاند، اظهار کرد: به شاخص‌ترین موقوفه می‌توان به ساخت مدرسه امام محمدباقر(ع) واقع در خیابان شیخ بهایی توسط عبدالجواد باقری با یک هزار و ۵۶۰ مترمربع در سال ۷۸ اشاره کرد.
رئیس اوقاف و امور خیریه شاهرود وظیفه اصلی اوقاف را احیای موقوفات دانست و افزود: احداث پاساژ مدرسه قلعه، موقوفه علی‌اصغر حاج کاظم با چهار واحد اداری و ... از جمله اقدامات این چهار دهه محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در حوزه بازسازی موقوفات اقدامات خوبی انجام‌ شده است، افزود: موقوفه امامزاده محمد بسطام ۳۵ رقبه، موقوفه شیخ علی اکبر با ۱۵ رقبه، موقوفه حاج علی اصغر محمدی شش باب مغازه، زیرزمین و دو باب آپارتمان، موقوفه ۴۰ واحدی میر ابوطالب و مجتمع ۳۶ واحدی میدان حجاب به انجام رسیده است.
رئیس اوقاف و امور خیریه شاهرود بابیان اینکه در سال جدید شش مورد موقوفه بازسازی و احیا شده است، افزود: مساحت این موقوفات یک هزار و ۶۰۰متر مربع را شامل می‌شود که برای آنها دو میلیارد ریالی هزینه شد و همچنین بالغ‌ بر ۱۰۰مورد اجرای نیات موقوفات نیز در مراسم‌ها به انجام رسید و صد هزار نفر از محل موقوفات بهره‌مند شدند.
رئیس اوقاف و امور خیریه شاهرود بابیان اینکه قدیمی‌ترین موقوفه شهرستان موقوفه قاضی مربوط به سال ۸۷۰هجری قمری است گفت: برای موقوفات مستعد سرمایه‌گذاری نیز دفترچه‌ای تهیه‌ شده و متقاضیان می‌توانند در این کار خیر مشارکت کنند.
به گفته وی؛ از ابتدای سال اقدامات قابل توجه فرهنگی در حوزه امامزادگان انجام‌شده که از جمله آنها می‌توان به احداث و مرمت ۲۰ سوئیت و اتاق در امامزاده پیرمردان طرود، تکمیل حرم شهدای گمنام، بازسازی زائرسرای امامزاده محمد دیزج، زائرسرای دهملا، ریآباد و جرجیس پیغمبر اشاره کرد که از محل کمکهای دولتی و خیران بالغ‌بر یک میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است.
غیرتمند طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی ماه رمضان، سوگواره یاس نبوی، کلاسهای قرآنی؛ نشاط معنوی و بصیرت عاشورایی، طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی ویژه موکب‌ها در ایام پایانی ماه صفررا از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که در حوزه اداره اوقاف تاکنون انجام‌شده که در این راستا۸۰درصد وقفیات موضوعات عزاداری و تعزیه است که سل گذشته ۱۰ وقف جدید و امسال دو وقف به مجموعه اضافه‌شده که واگذاری ملک برای امور مسجد و وقف مکانی برای مجالس امام حسین(ع) از جمله این موارد است.
رئیس اوقاف و امور خیریه شاهرود با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۱۰۰مورد برنامه‌های فرهنگی در شهرستان انجام‌شده اذعان کرد: سال گذشته یک هزار نفر از یک جز تا کل قرآن حافظ این کتاب آسمانی شدند که موقوفات قرآنی و اختصاص دادن مراکزی به این منظور در شهرستان کمتر انجام‌شده که خبرنگاران با تشکیل انجمن یاوران وقف و رسانه می‌توانند اداره اوقاف را در این خصوص یاری کنند.
انتهای پیام

captcha