به گزارش ایکنا از قم، معاونت پژوهش حوزههای علمیه خواهران برنامههای این هفته را در حوزههای مختلف تعاملات و ارتباطات، فرهنگسازی و ایجاد علاقه برای حضور در کتابخانه، تسهیلات و بهرهگیری از امکانات، کتابخوانی و آمادهسازی و مرتبسازی فضای کتابخانه و تکریم عوامل کتابخانه احصا کرده است.
این معاونت از مدیریتهای استانی و مدارس علمیه خواهران خواسته است تا در محور تعاملات و ارتباطات، اقداماتی شامل برگزاری جلسه با حضور کتابداران استان درباره سیاستهای کلان مرکز، مدرسه محوری، تجلیل از کتابدار برتر استان، هماندیشی و گفتوگوی مستقیم کتابداران با مدیران و مؤسسین، ارتباط با نهادها و دستگاههای مرتبط و دعوت از شخصیتهای فرهنگی منطقه برای تأمین منابع مکتوب، دیجیتال و تجهیزات سختافزاری انجام دهند.
همچنین در محور فرهنگسازی و ایجاد علاقه برای حضور در کتابخانه، فعالیتهای برپایی نمایشگاه کتاب، بازدید از کتابخانههای تخصصی و عمومی سطح شهر، دعوت از اساتید و طلاب برای اجرای برنامههای پژوهشی در کتابخانه، تهیه بروشورها و اعلامیهها با موضوع معرفی کتابخانه مدرسه و چگونگی بهرهبرداری از منابع آن، تهیه و نصب متون و جملاتی با موضوع کتاب و کتابخوانی، تهیه دفترچه راهنما(بروشور) کتاب و کتابخوانی و تهیه متن اعلامیههای تبلیغاتی و نصب در محیط مدرسه، تلاش در جهت جذب طلاب در فضای کتاب و کتابخانه و معرفی تازههای کتاب به طلاب و اساتید ذکر شده است.
در محور تسهیلات و بهرهگیری از امکانات نیز فعالیتهای تشویق طلاب برای استفاده از سامانه کتابداری تحت وب جهت دسترسی آسان و سریع به منابع مورد نیاز، معرفی پایگاه های اطلاعات و کتابشناسی به طلاب، افزایش آشنایی طلاب در جهت استفاده بهینه از کتابخانه، تلاش در جهت تشویق طلاب به وقف و هدیه کتاب به کتابخانه مدرسه جهت اجرا از سوی مدیریتهای استانی و مدارس علمیه خواهران برشمرده شده است.
معاونت پژوهش حوزههای علمیه خواهران در محور کتابخوانی، فعالیتهای برگزاری سلسله نشستهای تخصصی کتاب، نشست جمع خوانی و معرفی کتاب، مهارتهای مطالعه کارگاه آموزشی مهارتهای مدیریت زمان، تندخوانی، دقیقخوانی و...، ایجاد ایستگاه مطالعه کتاب، برگزاری کارگاههای آموزشی مرجعشناسی، شیوه مطالعه، خاطرهنویسی، نقد ادبی، نویسندگی، روشهای ترجمه، کتابداری، برگزاری مسابقه کتابخوانی و خلاصهنویسی به شکلهای مختلف و آشناسازی طلاب با منابع موجود در کتابخانه با همراهی اساتید را قابل اجرا دانسته است.
همچنین در محور آمادهسازی و مرتبسازی فضای کتابخانه و تکریم عوامل کتابخانه، فعالیتهایی از قبیل توجه به ایجاد فضای با نشاط و مورد علاقه مراجعه کنندگان، تنظیم و آراستگی مطبوع فضای کتابخانه متناسب با مطالعه مراجعان، برنامه خاص جهت تکریم عوامل مرتبط با کتاب و کتابخانه، اعطای هدیه از طرف مدرسه و لوح تقدیر به کتابداران و معرفی و تجلیل از کتابخوان برتر هر مدرسه ذکر شده است.
انتهای پیام