ایران همواره در راه استقلال خود ثابت قدم بوده است/ بر دشوار‌ی‌ها پیروز می‌شویم
کد خبر: 3762839
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
بطحایی:

ایران همواره در راه استقلال خود ثابت قدم بوده است/ بر دشوار‌ی‌ها پیروز می‌شویم

گروه اجتماعی ـ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحریم‌های یك جانبه آمریكا علیه ایران اسلامی گفت:‌ کشور ما همواره در راه استقلال و عدم وابستگی خود ثابت قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری و زورگویی سر فرود نیاورده است.

به گزارش ایكنا از فارس، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز، 20 آبان‌ماه در آیین افتتاحیه اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو در شیراز، گفت: هم اکنون کشور ما برخلاف نظر و موافقت جامعه بین‌المللی مورد شدیدترین و بی رحمانه‌ترین تحریم‌های غیر قانونی و یک جانبه آمریکا قرار گرفته و از بسیاری از حقوق خود در عرصه‌های بین‌المللی محروم شده و این در حالی است که کشور ما همواره در راه استقلال و عدم وابستگی خود ثابت قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری و زورگویی سر فرود نیاورده است.
وی افزود: در وزارت آموزش و پرورش نیز می‌کوشیم تا با وجود دشواری‌ها و آثار سوء تحریم‌ها، در راه دستیابی به اهداف خود با تلاش و پشتکار پیش رویم و با یاری پروردگار خواهیم توانست بر دشواری‌ها و موانع پیش رو پیروز شویم.
بطحائی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری این اجلاس گفت: آیسسکو محلی برای همکاری و همبستگی بین کشورها و ملت‌های مسلمان است.
وی افزود: ما بر این باوریم که همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی نقش بسیار مهم و بی بدیلی در ایجاد تفاهم و نگرش مثبت بین ملت‌ها دارد و زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط و همکاری و تقویت همبستگی بین ملت‌ها را فراهم می‌كند.
رئیس شورای سیاستگذاری کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: دین مبین اسلام و فرهنگ و تمدن درخشان آن نقطه مشترک بین کشورهای عضو است و آیسسکو با برخورداری از عضویت 54 کشور اسلامی، نقش موثری در جامعه بین‌المللی ایفا کرده و در جایگاه یک نهاد بین‌المللی اسلامی، شأن و مرتبه ویژه‌ای در مجامع بین‌المللی دارد.
بطحایی گفت: ما حمایت و پشتیبانی آیسسکو را از ملت‌های ستم دیده و رنج کشیده، به‌ویژه ملت ستم دیده فلسطین ارج نهاده و اقدامات این مجمع را برای احقاق حقوق آن‌ها بسیار سودمند و ضروری می‌دانیم.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیوستن به سازمان آیسسکو تلاش کرده تا نقش موثر و سودمندی در تدوین و اجرای برنامه‌های آن داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: دفتر منطقه‌ای آیسسکو و کمیسون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، دو نهاد فعالی هستند که در هر شرایطی به تلاش‌های خود برای ایجاد هماهنگی و اجرای برنامه‌های عمل میان مدت و سه ساله و همچنین برنامه‌های ویژه این سازمان ادامه داده و عزم جدی برای پیگیری برنامه‌های آن دارد.
وی گفت: آموزش و پرورش در دیدگاه ما سنگ بنای پیشرفت و توسعه پایدار است و چنانچه از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیازهای روز نیز برخوردار باشد، نقشی کلیدی در برقرای تفاهم و صلح بین ملت‌ها دارد و ما در وزارت آموزش و پرورش می‌كوشیم تا معیارها و استانداردهای کیفیت را افرایش داده و نظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقا دهیم.
بطحایی افزود: هم‌اینک نظام آموزشی ما 99 درصد کودکان سنین مدرسه‌ای را در دوره ابتدایی تحت پوشش دارد و نرخ جذب آن در دوره دبیرستان نیز به بیش از 85 درصد رسیده است و توانسته‌ایم 96 درصد دختران سنین مدرسه را به آموزش جذب کنیم و نسبت برابری جنسیتی را در این زمینه به حدود 49 به 51 درصد برسانیم.
رئیس شورای سیاستگذاری کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران افزود: این تلاش‌ها اکنون موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی یونسکو جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی به شمار آید.
بطحایی یکی دیگر از افتخارات وزارت آموزش و پرورش را نام‌نویسی و آموزش کودکان و نوجوان پناهنده در سنین مدرسه عنوان کرد و گفت: از 4 دهه پیش تاکنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدراس خود بوده و افزون بر آموزش، خدمات بهداشتی و کمک هزینه‌ای نیز برای آن‌ها فراهم آورده‌ایم.
وی گفت: این کودکان که بیشتر آن‌ها به دلیل قرار گرفتن در شرایط ناگوار جنگ و ناامنی، از بیماری‌ها و نارسایی‌های جسمی و روانی رنج می‌بردند، با همکاری دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی از خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی برخوردار می‌شوند.
وزیر آموزش و پرورش، کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی را در خصوص آموزش کودکان پناهنده بسیار ناچیز دانست و گفت: هر ساله بیش از 400 هزار نفر و در سال جاری نیز بیش از 500 هزار دانش‌آموز پناهنده، زیر پوشش خدمات آموزشی و بهداشتی جمهوری اسلامی ایران بوده و انعکاس این اقدام نیز از سوی سازمان‌های بین‌المللی چندان مناسب نبوده است.
بطحایی اظهار كرد: ما این کودکان را بیگانه تصور نکرده و همچون فرزندان خود و سایر شهروندان ایرانی در مدراس تحت آموزش قرار دادیم و به دستور مقام معظم رهبری هیچ کودک پناهنده‌ای را حتی بدون مدارک پناهندگی از تحصیل محروم نکرده‌ایم و این موجب افتخار ما است که شمار قابل توجهی از دانش آموختگان و کارشناسان افغانستانی که در کشور خود و سایر کشور ها خدمت می‌کنند، دانش آموخته ایران هستند.
یادآور می‌شود، اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو با هدف تقویت شبکه علمی و تحقیقات در کشورهای عضو سازمان آیسسکو طی روزهای 21 و 22 آبان‌ماه، با حضور دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو از ۳۵ کشور اسلامی در مرکز استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha