جشنواره رشد؛ قدیمی‌ترین اتفاق سینمایی ایران
کد خبر: 3762890
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
معاون وزیر بیان کرد:

جشنواره رشد؛ قدیمی‌ترین اتفاق سینمایی ایران

گروه هنر ــ حیدر تورانی؛ معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست چهل و هشتمین جشنواره بین‌المللی رشد اظهار کرد: این رویداد سینمایی قدیمی‌ترین جشنواره‌ای است که از پیش از انقلاب آغاز شده و با توجه به اهمیت آن تا به امروز ادامه دارد.

جشنواره رشد؛ قدیمی‌ترین اتفاق سینمایی ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهل وهشتمین نشست جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با حضور حیدر تورانی، معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و وحید نیک خواه آزاد، دبیر جشنواره رشد امروز یکشنبه، 20 آبان‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم از پوستر جشنواره رونمایی شد و سپس تورانی در سخنانی اظهار کرد: قدمت جشنواره فیلم رشد بیش از تمامی رویدادهای سینمایی کشور است این رویداد قبل از انقلاب آغاز شده و به واسطه اهمیتی که دارد تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این فستیوال با هدف آموزش و بالا بردن سطح علمی دانش‌آموزان کشور برگزار می‌شود. در این میان ممکن است سؤال شود چرا از سینما برای رسیدن به خواسته‌هایمان کمک می‌گیریم؟ زیرا اهمیت این رسانه فراگیر ما را مجاب کرده که همیشه از آن برای دستیابی به خواسته‌هایمان مدد بگیریم.

وی افزود: گزافه نیست اگر بگویم قدرتی که یک فیلم سینمایی می‌تواند وجود داشته باشد گاهی مواقع از چندین کتاب بالاتر است اما این مطلب هنوز به درستی برای مسئولان روشن نشده است و اگر این اهمیت تبیین شود می‌توان از آن به صورت مطلوب‌تر استفاده کرد. مطلب دیگر بحث تولید در این جشنواره است عموماً هر رویداد هنری در گام اول به روی کمیت آثار تأکید ویژه دارد اما تلاش ما این بوده که در کنار کمیت به کیفیت نیز توجه داشته باشیم در غیر این صورت کاری صرفاً نمایشی انجام داده‌ایم.

تورانی با بیان اینکه در ایران اسلامی ظرفیت‌های آموزشی بسیاری وجود دارد گفت: خوشبختانه در بحث موضوع دست ما بسیار باز است چون ظرفیت در این زمینه بسیار بالا است و تنها کافی است سینماگران علاقه‌مند به این حوزه دست به کار شوند؛ البته می‌دانم سختی‌هایی در این زمینه وجود دارد اما این جشنواره اقدام کوچکی است که از سختی‌های پیش‌روی فیلمسازان بکاهد.

معاون وزیر با تأکید بر اینکه مخاطب این جشنواره حداقل 14 میلیون نفر است گفت: کدام رویداد در کشور 14 میلیون مخاطب دارد و  تنها جشنواره رشد است که چنین ظرفیتی دارد؛ گواه این ادعا نیز 14 میلیون دانش‌آموزی هستند که در کشور تحصیل می‌کنند. البته رقمی که اعلام کردم خواسته آرمانی ماست ولی در سال گذشته ما 5 میلیون مخاطب برای جشنواره داشته‌ایم که این میزان تماشاگر را برای هیچ رویداد سینمایی نمی‌توان تصور کرد.

وحید نیک خواه آزاد، دبیر جشنواره به عنوان دیگر سخنران این جلسه با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم رشد یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی در آسیا است بیان کرد: به طور قطع جشنواره رشد به لحاظ قدمت اولین رتبه را در بین کشورهای خاورمیانه دارد و در آسیا هم این رویداد سینمایی یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌ها است حتی همانگونه که معاون وزیر اعلام کرد جشنواره رشد پر مخاطب‌ترین اتفاق سینمایی کشور نیز محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تنوع مخاطب در این رویداد سینمایی بسیار چشمگیر است تصریح کرد: در هیچ رویداد سینمایی نمی‌توان به این حد گوناگونی اقشار مختلف را مشاهد کنید، این جشنواره مخاطبانی از 7 تا 70 ساله را در برمی‌گیرد. تمام این امتیازات باعث شده ما همت و تلاش مضاعفی را برای بالا رفتن کیفیت کارمان انجام دهیم.

این فیلم‌ساز متذکر شد: خوشبختانه فیلم ابد یک روز به‌عنوان یکی از دروس کلاس دوازدهم در نظر گرفته شده است. این اتفاق نشان می‌دهد مدیران آموزش و پرورش درک کرده‌اند که سینما تا چه حد می‌تواند به عنوان مصلح عمل کند؛ البته پیش‌تر نیز همین کار درباره فیلم بچه‌های آسمان، ساخته مجید مجیدی رخ داده بود.

نیک خواه آزاد بخش‌های مختلف جشنواره را اینگونه تشریح کرد: بدنه اصلی جشنواره فیلم رشد بر خلاف دیگر فستیوال‌های کشورمان به بخش بین‌الملل آن تعمیم پیدا می‌کند. داستانی، پویا نمایی و مستند، بخش‌هایی هستند که سینمای بین‌الملل به آن خواهد پرداخت در بخش ملی نیز ما به دو بخش دانش‌آموزان و معلمان توجه کرده‌ایم. در ضمن امسال از بین سه هزار و 800 اثر از سراسر دنیا 208 فیلم انتخاب شده است تا در این جشنواره مورد ارزیابی داوران قرار گیرد.

وی درباره ترکیب‌ هیئت‌ داوران در بخش‌های مختلف چنین توضیح داد: در مجموع 9 داور قضاوت آثار را انجام می‌دهند که 6 نفر خارجی و سه نفر ایرانی هستند زیرا قصد داریم که قضاوت‌هایمان شکل حرفه‌ای به خود گیرد.

وی همچنین درباره نمایش فیلم‌های بلند داستانی گفت: سعی کردیم برای جذابیت بیشتر جشنواره به نمایش فیلم‌های بلند داستانی نیز توجه داشته باشیم برای همین 8 فیلم از ایران و 5 فیلم از دیگر کشورهای جهان در جشنواره به نمایش در خواهند آمد. در این میان نمایش فیلم اسکاری (کودک خاموش) اکران ویژه ما در جشنواره فیلم رشد است.

وی ادامه داد: «اتاق تاریک»، «21 روز بعد»، «تپلی و من»، «درساژ»، «زیر سقف دودی»،«لکنت»، «من و جمعه»، «هندی و هرمز» فیلم‌های بلند داستانی هستند که از کشورمان در این جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اعلام اینکه جشنواره در سینما فلسطین برگزار خواهد شد گفت: دانش‌آموزان در نوبت صبح و علاقه‌مندان به جشنواره در نوبت بعد ازظهر می‌توانند در سینما فلسطین فیلم‌های جشنواره رشد را تماشا کنند. همچنین جالب است بدانید 7 فیلم عباس کیارستمی در جشنواره رشد به نمایش در خواهند آمد.

وی با بیان اینکه جشنواره چهل سالگی انقلاب را فراموش نکرده است تأکید کرد: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است این مهم در جشنواره رشد هم به صورت جدی مدنظر است برای همین فیلم‌های که در آن به نوعی نقش تربیتی و انقلاب مدنظر باشد به نمایش در خواهند آمد. در ضمن هند و ایتالیا دو کشوری هستند که بیشترین آثار را در جشنواره دارند برای همین در دو شب آثار این دو کشور با حضور سفرای هند و ایتالیا نقد و بررسی خواهند شد.

چهل‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با همت وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزش 25 آبان‌ماه تا 2 آذر در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

 

captcha