بررسی ابعاد فقه گردشگری در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3762994
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷

بررسی ابعاد فقه گردشگری در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رسانه‌های کشور امروز 20 آبان‌ماه با انتشار خبرها و گزارش‌هایی همچون برگزاری نشست تخصصی فقه گردشگری، آزمون حفظ موسسه مهد قرآن، بررسی ابعاد طرح ملی حفظ قرآن کریم و ... سعی در به روزرسانی صفحات معارفی داشته‌اند.

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / بررسی ابعاد فقه گردشگری

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 20 آبان‌ماه به انعکاس مهم‌ترین رویدادهای حوزه قرآن و عترت پرداخته‌اند. خبرگزاری فارس گزارشی از طرح ملی حفظ قرآن کریم منتشر کرده و در آن به بیان تمامی فراز و فرودهای این طرح پرداخته است. تسنیم نیز از برگزاری آزمون حفظ موسسه مهد قرآن خبر داده است.
ایسنا گزارش مبسوطی از برگزاری نشست «فقه گردشگری» و بررسی ابعاد آن به میزبانی این خبرگزاری مخابره کرده است. ایرنا نیز با انتشار دو خبر از کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین به صورت ویژه به آن پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان به بیان ویژگی‌ها و فضیلت‌های یازدهمین سوره قرآن کریم پرداخته است و مهر نیز از برگزاری کارگاه آموزشی «آیه‌های نور» در خانه فرهنگ رشد خبر داده است.
دو خبرگزاری کتاب و میزان نیز هر کدام با انتشار یک خبر در صفحات دین و قرآن و اندیشه خود سعی در به‌روزرسانی این صفحات داشته‌اند. در کنار این خبرها برخی خبرگزاری‌ها نیز تلاش کرده‌اند با انتشار سلسله مطالب معارفی، مناسبت‌های مذهبی این ایام را گرامی بدارند.
در ادامه نگاهی گذرا به خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌های کشور داریم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی فارس امروز 20 آبان‌ماه گزارشی از طرح ملی حفظ قرآن کریم منتشر کرده و در آن تلاش کرده است تا فراز و نشیب‌های این طرح را از ابتدا تاکنون مورد بررسی قرار دهد. در بخشی از این گزارش که با عنوان «۷ سال انتظار برای طرح ملی حفظ قرآن/ با روند فعلی تربیت ۱۰ میلیون حافظ چقدر طول می‌کشد؟» بر روی خروجی قرار گرفته، آمده است؛ «طرح ملی حفظ قرآن درحالی امسال کار خود را با محوریت جزء ۳۰ قرآن آغاز کرده که در صورت جذب ۱۰ میلیون نفر و با حفظ سالانه یک جزء، و به شرط عدم ریزش افراد، تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ۳۰ سال طول می‌کشد».
در بخش پایانی این گزارش نسبتاً طولانی سوالاتی مطرح شده است؛ در این بخش آمده است؛ «سؤال اینجاست که آیا با این روند می‌توان امید داشت که در پایان افق ۱۴۱۴ پرونده تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن بسته شود؟ آیا با طراحی افق تربیت ۳۵۰ هزار حافظ کل در سال این امر تنها با یک طرح آن هم حفظ یک جزء قرآن در سال محقق می‌شود؟ آیا بهتر نبود با واگذاری همه برنامه‌ها به مؤسسات و نهاد‌های مردمی و نظارت و حمایت دقیق از آنها کل جامعه را با حفظ قرآن درگیر می‌کردیم تا موضوع حفظ قرآن مانند عزاداری سید‌الشهدا(ع) در جامعه فراگیر شود؟ آیا پیش‌برد کار تنها با یک طرح با عنوان «بشارت ۱۴۵۲» کافی است و یا بهتر بود در کنار این طرح، طرح‌هایی دیگری هم مانند حفظ تخصصی یک‌ساله، دو‌ساله، سه‌ساله و چهار‌ساله هم آغاز می‌شد؟».
مطلب دیگری که بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است، فایل صوتی تلاوت ترتیل آیات 6 تا 14 سوره مبارکه «احقاف» واقع در صفحه 503 قرآن کریم است که با صدای «شهریار پرهیزکار» بر روی خروجی قرار گرفته است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه به بیان نکات تفسیری آیه 40 سوره مبارکه «توبه» که مقام معظم رهبری آن را در دیدار روز 24 اسفندماه سال گذشته با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان داشته‌اند، پرداخته و در بخشی از آن آورده است: «یکی از امیدبخش‌ترین آیاتی که من امروز می‌خواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیه‌ معیّت الهی است؛ «إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا: خدا با ما است»(40 توبه). مسئله‌ خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با اوست، خدا در کنار اوست، خدا پشت سر اوست، خدا مراقب اوست؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است».
همچنین در خبر دیگری که مدیر عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن آن را به خبرگزاری تسنیم اعلام کرده است، از اجرای ساز و کار جدید آزمون حفظ کل توسط این مؤسسه جهت تسهیل امر شکوفایی حافظان کل قرآن برای دومین سال خبر داده شده است.
تسنیم در ادامه مطالب منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه، گزارشی از یکصد و سی و سومین جلسه شرح و تفسیر نهج‌البلاغه در مجموعه فرهنگی سرچشمه منتشر کرده است. این جلسه تفسیر با حضور «محسن اسماعیلی» عضو حقوقدان شورای نگهبان برگزار شده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه امام صادق(ع) خبر داده است. این مراسم با آیت‌الله «آملی لاریجانی»، رئیس هیات أمناء جامعه امام الصادق(ع) برگزار شده است.
ایسنا همچنین از برگزاری نشست تخصصی «فقه گردشگری» با حضور حجت‌الاسلام «رحیم قربانی»، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی فقه گردشگری و حجت‌الاسلام «رحیم حیدری»، استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز در این خبرگزاری خبر داده است. در این نشست تخصصی ابعاد کاربردی، اجرایی و عملی فقه گردشگری مورد بررسی و تبیین کارشناسان قرار گرفته است.
گفت‌وگو با «محمدجواد دهقانی»، ‌سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یکی دیگر از مطالب منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران است. سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی کشورهای اسلامی عضو آیسسکو در شیراز گفته است: «تلاش ما در ISC مرجعیت این پایگاه در بین کشورهای اسلامی و دنیاست و همچنین ایجاد یک شبکه علمی بین کشورهای اسلامی به منظور انسجام بخشی کارهای پژوهشی و تحقیقاتی به صورت مشترک است»‌.
خبرنگار این خبرگزاری همچنین در گفت‌وگو با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بیان مهم‌ترین وظایف این سازمان پرداخته است. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این گفت‌وگو با تأکید بر این‌که تلاش داشته‌ایم تا در عرصه‌ فعالیت‌های فرهنگی در تمام امور در خارج از کشور فعالیت‌های خود را از نظر کمی و کیفی افزایش دهیم، گفته است؛ عمده‌‌ترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرای قانون موافقت‌نامه‌ فرهنگی و برنامه مبادلات فرهنگی است، چرا که در دنیای امروز گفت‌وگو و تعامل فرهنگی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری امروز 20 آبان‌ماه دو خبر از کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین بر روی خروجی خود قرار داده است. در یکی از این خبرها سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی در این کنگره انعکاس یافته است؛ رییس سازمان انرژی اتمی در این کنگره که تا روز پنجشنبه بیست و چهارم آبان ادامه دارد، گفته است؛ «شهدا همان بلندقامتان تفکر و همت هستند که سقف آزادی ما را بالا بردند تا دیگر ملت ایران غلام حلقه به گوش استکبار نباشد».
همچنین خبر دیگری که از این کنگره بر روی خروجی صفحه معارف ایرنا قرار گرفته، مربوط به برنامه‌ها و جزئیات آن است. در این کنگره پنج اجلاسیه شامل فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان، جامعه زنان و اجلاسیه نهایی به ترتیب از امروز تا پنجشنبه بیست و چهارم آبان ماه برگزار می‌شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین نتایج یکی از نظرسنجی‌هایی که اخیراً با موضوع «مهم‌ترین پیام عاشورا» صورت گرفته را منتشر کرده است. بر پایه این نظرسنجی مهم‌ترین پیام پیاده‌روی اربعین حسینی «انسجام و اتحاد مسلمانان» بیان شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار سه مطلب معارفی صفحه قرآن و عترت را به روزرسانی کرده است. این خبرگزاری در یکی از مطالب معارفی منتشر شده به بیان روایاتی از ائمه اطهار(ع) در مورد «چشم زخم» پرداخته است.
بیان شگفتی‌های سوره مبارکه «هود» یازدهمین سوره قرآن کریم از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است. در بخشی از این مطلب به بیان فضیلت‌های این سوره پرداخته شده و در ادامه آن آمده است؛ «روشن است، تنها تلاوت خشک و خالى این اثر را ندارد، بلکه تلاوت، توام با اندیشه و سپس عمل است که انسان را به مومنان پیشین نزدیک و از منکران پیامبران دور مى‌سازد و به همین دلیل به تعداد هر یک از آن‌ها پاداشى خواهد داشت و، چون با شهیدان امت‌هاى گذشته هم هدف خواهد بود، جاى تعجب نیست که در درجه آنان قرار گیرد و حسابى ساده و آسان داشته باشد».
این خبرگزاری آخرین مطلب منتشر شده را به بیان حدیثی از امام صادق(ع) درباره چگونگی دعوت به دین اختصاص داده است.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه دین و اندیشه از برگزاری آزمون حفظ قرآن موسسه «مهد قرآن» خبر داده است. در این خبر به اندیشیده شدن ساز و کار جدید برای برگزاری این آزمون طی سه مرحله اشاره شده است.
مهر همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی «آیه‌های نور» در خانه فرهنگ رشد خبر داده است. این کارگاه با هدف ارتقاء آگاهی خانواده‌ها نسبت به مسائل دینی و نحوه صحیح به کارگیری آموزه‌های دینی در زندگی برگزار شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب تنها خبر منتشر شده در صفحه دین را به برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «فضیلت» اختصاص داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، بیست‌ودومین جلسه از سلسله برنامه‌های «جمعه‌های پردیس کتاب» با موضوع نقد و بررسی کتاب «فضیلت (بررسی های اخلاقی و معرفت شناختی)» صبح جمعه ۲۵ آبان‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.
میزان
خبرگزاری میزان نیز در صفحه دین و اندیشه به مناسبت «لیله‌المبیت» پرداخته است. این خبرگزاری تنها مطلب منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان مذهبی با موضوع لیله‌المبیت اختصاص داده است. «سعید شمس»، کارشناس ارشد علوم قرآنی در این گفت‌و‌گو بیان کرده است؛ «ماه ربیع‌الاول به جهت اینکه ماه ولادت پیامبر اکرم(ص) است، بسیار پرخیر و برکت است و از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است».

انتهای پیام

captcha