شهرداری را یک نهاد اجتماعی می‌دانم/ یکپارچگی؛ اصلی‌ترین مسئله تهران
کد خبر: 3763002
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸

شهرداری را یک نهاد اجتماعی می‌دانم/ یکپارچگی؛ اصلی‌ترین مسئله تهران

گروه جامعه ــ عباس آخوندی ظهر امروز به‌عنوان کاندیدای تصدی‌گری شهرداری تهران در نودونهمین جلسه شورای شهر تهران حاضر شد و ضمن ارائه برنامه‌های خود، شهرداری را نهادی اجتماعی دانست و اظهار کرد: امروز یکپارچگی اصلی‌ترین مسئله تهران است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عباس آخوندی ظهر امروز یکشنبه، به‌عنوان کاندیدای تصدی‌گری شهرداری تهران در نودونهمین جلسه شورای شهر تهران حاضر شد و ضمن ارائه برنامه‌های خود اظهار کرد: اگر بپذیریم شهر یک سازمان اجتماعی است، قاعدتا باید بپذیریم که این سازمان نیاز به نظام حکم‌روایی اجتماعی دارد که دارای استقلال نسبی باشد. بر‌همین اساس معتقدم نظام ایران نیاز به یک نظام حکم‌روایی شهری دارد و یکی از دلایل ناکارآمدی جامعه شهری در ایران عدم پذیرش این مهم است؛ لذا ما به این مفهوم باید نه فقط به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک حقیقت بنگریم.
 
وی افزود: در ایران تنها یک نظام حکم‌روایی داریم که آن هم نظام حکم‌روایی ملی است؛ در کشور ما مفهومی به نام دولت محلی نداریم، حال آنکه در اکثر کشور‌های دنیا نظام دولت محلی وجود دارد و حتی برخی کشور‌ها در سطح ایالتی هم نظام دولتی دارند.

آخوندی با طرح این سوال که در ایران خیلی از عدم تمرکز صحبت می‌شود، اما این به چه معناست؟ گفت: در ایران این عبارت به این مفهوم است که دولت متمرکز به صورت متمرکز تصمیم بگیرد که عدم تمرکز داشته باشد. اما معلوم است که این موضوع تعارفی بیش نیست و اگر بخواهیم این مفهوم را در ایران داشته باشیم، باید هویت مستقل شهری را بپذیریم. اگر این را بپذیریم باید یک نظام حکم‌روایی شهری داشته باشیم و پذیرش منافع جمعی و محلی را قبول کنیم.

آخوندی اظهار کرد: قطعا ما می‌توانیم منافع جمعی شهری داشته باشیم، اما در صورتی که منافع جمعی شهری هم‌راستا با منافع ملی باشد؛ قطعا منافع شهر‌های مختلف مانند کاشان می‌تواند با اصفهان و تهران متفاوت باشد؛ پس اگر به دنبال منافع ملی باشیم، آیا نمی‌توانیم هیچ نوع منافع محلی را در ذیل آن تعریف کنیم؟ رقابت شهری یکی از بحث‌های مهم دنیاست و اگر قرار بود همه یک نوع منفعت داشته باشند، رقابت بی‌معنا بود. ما در ایران این متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناخته‌ایم.

نامزد تصدی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خلق مزیت‌های رقابتی برای شهر‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: اگر قرار است دولت مرکزی داشته باشیم، فقط یک کالا تولید خواهیم کرد؛ پس در این جریان نیاز به دولت محلی داریم تا منابع و ظرفیت داشته باشد و بتواند یک نوع کالای عمومی را تعریف کند. پس آیا منفعت عمومی بدون هزینه ایجاد می‌شود؟ هیچ کالایی بدون هزینه تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه خلق منبع مستقل مالی برای شهر بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: شهرداری اگر قرار است کارگزار دولت باشد، دیگر نیازی به شورا نیست. متاسفانه ما در عمل، مفهوم حکم‌روایی شهری را نپذیرفته‌ایم و من اصرار دارم به مفهوم حکم‌روایی شهری بازگردیم. البته این به مفهوم تضاد و ستیز نیست؛ بلکه یک سلسله مراتب است.

آخوندی اضافه کرد: در ایران به غلط تعریف شده است که دولت محلی به مفهوم ستیز با دولت مرکزی است، لذا استقرار نظام حکم‌روایی شهری به مفهوم یکه‌تازی نیست؛ لذا نظام دولت محلی باید به دولت مرکزی پاسخگو باشد و در عین حال باید به شهروندان خود نیز پاسخ دهد.

نامزد تصدی شهرداری تهران اولین رویکرد خودش را ارتقای نظام شهرداری تهران به سطح حکمرانی محلی دانست و گفت: این نظام باید به دولت مرکزی و شهروندان پاسخگو باشد و قدرت رقابت با همتایان خود در سایر کشور‌های منطقه را داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهداری یک نهاد اجتماعی و این موضوع برای من یک اصل است، افزود: نباید شهرداری را درگیر نزاع‌های سیاسی کنیم؛ شهرداری تهران باید از جنگ قدرت بیرون برود و به نهادی اجتماعی تبدیل شود که بزرگترین مسئولیت آن در حوزه آبادانی است.

آخوندی ادامه داد: سوال مهم این است که از شهردار چه می‌خواهیم؟ ما در سطح ملی و سطح تهران دو چالش عمده داریم؛ یکی چالش ریسک‌پذیری و دیگری چالش حرکت‌پذیری است. همچنین پنج راهکار عمده در این رابطه وجود دارد که اولین راهکار بازآفرینی شهری است. این به این معنا نیست که فقط چند پروژه و محله مورد بازآفرینی قرار گیرند، بلکه باید تمام محلات تهران مورد بازآفرینی قرار گیرند و تمام شهرداری‌ها و مناطق و نواحی آن‌ها باید تبدیل به ستاد بازآفرینی شوند.

نامزد تصدی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه برای هر محله باید برنامه جامع اقدام مشترک داشته باشیم، اظهار کرد: منظور برنامه‌ای است که در آن امکانات شهرداری و همه نهاد‌های موجود در یک محله در خدمت مردم قرار گیرند. همچنین باید به شورایاری‌ها توجه شود تا شهرداری تهران به سازمانی برای سازماندهی اجتماعی بازآفرینی تمام محلات تهران تبدیل شود.

آخوندی به اهمیت یکپارچگی به عنوان اصلی‌ترین مسئله تهران تاکید کرد و گفت: هنوز بین دولت و وزارت نیرو در ارتباط با بحث آب و استفاده از پساب، برنامه یکپارچه وجود ندارد. پساب می‌تواند بخش عمده‌ای از مصرف آب را در سطح شهر تامین کند.

آخوندی در پایان با تاکید بر اهمیت ایجاد شهر هوشمند در کلان شهر تهران، گفت: تمام بهره‌برداران از خدمات شهر باید بتوانند از نظام الکترونیک استفاده کنند. همچنین ما باید بتوانیم شبکه‌ای از کلانشهر‌های واقع در تمدن ایران- شهری ایجاد کنیم که می‌تواند منابع درآمدی بسیار زیادی را ایجاد کند و این شعار نیست. اگر بتوانیم چنین بحثی ایجاد کنیم و در بحث گردشگری هم موفق عمل کنیم؛ این موضوع را پیگری و با برنامه‌ریزی درست انجام دهیم، می‌تواند یکی از عمده‌ترین منابع درآمد برای ساکنان شهر‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha