طرح «امامت و عمارت» بهترین نسخه‌ برای مدیریت شهرها است
کد خبر: 3763004
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
حجت‌الاسلام قوامی:

طرح «امامت و عمارت» بهترین نسخه‌ برای مدیریت شهرها است

گروه سیاست و اقتصاد _ امام جمعه پردیسان قم با بیان اینکه طرح «امامت و عمارت» بهترین نسخه‌ برای مدیریت شهرها است گفت: در این طرح هیئت مدیره به عنوان مجلس یا شورای اندیشه‌ورز و مدیر مجتمع به مثابه رییس جمهور خواهد بود.

طرح «امامت و عمارت» بهترین نسخه‌ برای مدیریت شهرها استبه گزارش ایکنا از قم؛ حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم در گفت‌وگویی تاکید کرد: امت هزار نفری با 8میلیارد نفری در اصل امت بودن هیچ فرقی ندارد، بر لزوم شناسایی هر مجتمع هزار نفری در پردیسان به عنوان یک امت، تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه‌ پردیسان به صورت غیر طبیعی، ایجاد و سریعا رشد کرد و واجد جمعیت زیادی شد، کمبودهای موجود نگرانی های زیادی ایجاد کرده است. نگرانی هایی که غالبا به علت حضور عمده‌ی قشر جوان و از فرهنگ‌های مختلف است. این امر باعث ایجاد تکثر فرهنگی در این منطقه شده است به طوریکه مثلا خیابان‌هایی در این منطقه وجود دارد که مجتمع های یک طرف خیابان همگی خانواده های طلاب و روحانیون و مجتمع های آن طرف دیگر خیابان خانواده‌هایی از قومیت‌ها و فرهنگ‌های  مختلف هستند.

قوامی بیان کرد: از طرفی دیگر کمبود مساجد نسبت به آمار این شهر نیز معضل دیگری است. معمول این است که باید برای هر هزار نفر، یک نمازخانه ساخته شود و با توجه به اینکه جمعیت منطقه پردیسان حدود150هزار نفر است و به زودی به مرز 300هزار نفر خواهد رسید، چیزی بین 150 تا 300 مسجد مورد نیاز است در حالیکه پردیسان 21 مسجد بیشتر ندارد که از آن میان فعلا 17 تا قابل استفاده است.

امام جمعه پردیسان با تاکید بر لزوم حرکت به سوی تمدن اسلامی و با اشاره به معضلات فرهنگی یاد شده در باره‌ی پردیسان، تحقق مدینه‌ی فاضله را از شرایط و راه حل های آن دانسته و گفت: سند چشم انداز 1414 قرار است تا سال 1414 یعنی 17 سال دیگر، از شهر پردیسان مدینه ای فاضله بسازد.

وی در خصوص تحقق مدینه فاضله با بیان اینکه طرح امام مجتمع و امامت و عمارت گامی در جهت تحقق مدینه فاضله و نهایتا تمدن اسلامی است افزود: وظیفه‌ امام مجتمع هدایت و رهبری مجتمع است زیرا در مدینه‌ی فاضله، امام در راس امور است و به تدبیر امت(به جای جامعه یا ملت) می‌پردازد.

وی در خصوص سازوکار انتخاب امام مجتمع گفت: ابتدا مردم یک نفر را می‌پذیرند(شبیه بیعت با امام معصوم)سپس علمای مجتمع اورا معرفی می‌کنند و امام جمعه، حکم می‌دهد و به عنوان امام مجتمع انتخاب شود که نقش رهبری و هدایت مجتمع را بر عهده دارد و افضل افراد است که به زعم ما تنها راه نجات فرهنگی شهرها و مجتمع های ماست.

امام جمعه پردیسان با اشاره به طرح امامت و عمارت به تشریح سایر اجزای ساختار سیاسی هر مجتمع پرداخت و عنوان کرد: در این طرح هیئت مدیره به عنوان مجلس یا شورای اندیشه‌ورز و مدیر مجتمع به مثابه رییس جمهور خواهد بود، یک گروه مقاومت نیز که متکفل امر به معروف است از طرف سپاه می آید و در مکان مستقر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون50 مجتمع واجد امام شده اند، گفت: امام جمعه پردیسان با همکاری سازمان تبلیغات این طرح را تصویب کرده اند که به صورت پایلوت در 7مجتمع در حال اجراست.

وی در خصوص فرهنگ عمومی با اشاره به کتابچه‌ای که اخیرا وزارت مسکن و شهرسازی با عنوان شهر دلخواه ایرانیان منتشر و در پایتخت اکوادور(کیتو) رونمایی کرده است، تصریح کرد: ما با این کتاب مخالفیم و کاملا سکولار است در عوض ما برای مدیریت شهری طرحی جایگزین داریم که امام محور است و در حال اجرای نمونه‌ موفق آن در پردیسان هستیم.

قوامی با اشاره به اینکه چیزی در حدود 150 تا 300 مسجد مورد نیاز است عنوان کرد: به زودی جمعیت این منطقه به 300هزار نفر خواهد رسید و ما امکانات ساخت مسجد برای این جمعیت را نداریم.

وی افزود: ما نهایتا بتوانیم رقم فعلی یعنی 21 مسجد را به عدد 60 برسانیم که 35 مورد کلنگ زنی شده است. فلذا راه حل در ساخت نمازخانه‌های داخلی برای مجتمع‌هاست و ما باید تمرکز خود را بر آن بگذاریم تا با داشتن مثلا 300 مسجد در مجتمع ها و 100 مسجد  در سطح شهر به موازنه ای دست یابیم و طرح امام مجتمع نیز می‌تواند در تحقق مساجد مجتمع محور یاری رسان باشد.

وی با توجه به اینکه ساخت مسجد نیازمند مشارکت خیر است، گفت: اختصاص دادن زمین برای ساخت مسجد کار دشواری نیست منتها ساخت مسجد نیازمند خیرین است. البته ما خیرین فراوان مدرسه ساز داریم که از خیرین مسجد ساز بیشترند. اخیرا مجمع خیرین مدینه ساز در سطح پردیسان را در دست راه اندازی داریم و این مجمع قرار است موقوفات خیرین را در جهت تحقق مدینه فاضله به بهترین نحو هدایت کند.

انتهای پیام

captcha