سکوت از مهم‌ترین عبادت‌ها و ویژگی‌های مؤمن است
کد خبر: 3763006
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار:

سکوت از مهم‌ترین عبادت‌ها و ویژگی‌های مؤمن است

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی سکوت کردن را یکی از مهم‌ترین عبادت‌ها و ویژگی‌های مؤمن برشمرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار، مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سلسله جلسات «اخلاق کارگزاران در نهج البلاغه» که امروز، 20 آبان‌ماه با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان در نمازخانه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه سکوت کردن یکی از مهم‌ترین عبادت‌ها و از ویژگی‌های مؤمن است، عنوان کرد: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در حکمت ۲۸۹ نهج‌البلاغه به مجموعه‌اى از صفات برجسته انسانى كه جنبه‌هاى فكرى و مسائل اخلاقى و عملى را در بر می‌گیرد، اشاره دارند.
وی به تبیین ویژگی‌های بارز و الگوی شایسته برادر دینی از منظر امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «برادر دینی من بیشتر اوقات زندگانى‌اش ساکت بود و در عین حال اگر سخنى مى‌گفت بر گویندگان چیره مى‌شد و عطش سؤال‌کنندگان را فرو مى‌نشاند».
این پژوهشگر ادامه داد: همچنین در این حکمت آمده است «این برادر دینی، انسان ضعیفى بود و مردم نیز او را ضعیف مى‌شمردند؛ ولى هرگاه کار مهم و جدى به میان مى‌آمد همچون شیر بیشه مى‌خروشید و مانند مار بیابانى به حرکت در مى‌آمد. كسى را كه خطا مى‌كرد و مى‌دانست عذرى دارد، تا عذرش را نمى‌شنيد، ملامتش نمى‌كرد».
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: امام علی(ع) یکی دیگر از ویژگی‌های برادر دینی خود را این‌گونه توصیف می‌کند «او هرگز از درد خود جز هنگام بهبودى شکایت نمى‌کرد. همواره سخنى مى‌گفت که خود انجام مى‌داد و چیزى را که انجام نمى‌داد نمى‌گفت. اگر در سخن گفتن مغلوب مى‌شد هرگز در سکوت، کسى بر او غلبه نمى‌یافت. او بر شنیدن حریص‌تر بود تا گفتن».
شریعتی‌تبار ادامه داد: نيمى از اين مجموعه صفات، نفى رذایل و نيمى از آن كسب فضايل است. نخست امام علی(ع) از مسئله وسعت فكر، علو همت و جهان‌بينى صحيح سخن مى‌گويند و سپس به مسائل مثبتى مانند تواضع، شجاعت، سكوت و تسلط بر نفس و نيز پرهيز از رذایلى همچون پرخورى، پيش‌داورى‎هاى بى‌مورد، ترک گفتار بدون عمل، سرزنش نكردن عذرخواهان و عدم ناله و شكايت از دردها اشاره مى‌كند.
وی اظهار کرد: به يقين، اين مجموعه مى‌تواند سعادت دنيا و آخرت و فرد و اجتماع را تضمين كند و انسان را در طريق سير و سلوک الى‌الله يارى کند تا از نيكان و پاكان شود و در صف اولياء الله قرار گيرد.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha