نقش سادات رضوی در ترویج شیعه چه بوده است؟/ امام رضا(ع)؛ پایه‌گذار مکتب عرفانی محبت
کد خبر: 3763079
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

نقش سادات رضوی در ترویج شیعه چه بوده است؟/ امام رضا(ع)؛ پایه‌گذار مکتب عرفانی محبت

گروه معارف ـ استاد دانشگاه قم در نشست علمی سیره امام رضا(ع) با عنوان نقش سادات در احیای فرهنگ اهل‌بیت(ع) گفت: سادات رضوی در دوران اقتدار خود تمام اموال بزرگ خود را وقف کردند و یکی از فعالیت‌های مهم آن‌ها پایان دادن به غائله‌های مهم تاریخی در دوران مشروطه و قاجار و صفویه بوده است.

نقش سادات رضوی در ترویج شیعه چه بوده است؟به گزارش ایکنا از قم، غلامرضا جلالی، استاد دانشگاه قم شب گذشته، 20 آبان‌ماه در نشست علمی سیره امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها با عنوان جایگاه و نقش سادات رضوی ایران در احیای فرهنگ اهل بیت‌(ع) گفت: به دلیل این که شهر خراسان در قرن پنجم در جریانات دینی و اعتقادی بسیار فعال بوده است لذا شیعیان ناگزیر به تقیه و مناظره بودند البته حضور سادات رضوی در شهر مقدس قم بیش از شهر مشهد بوده است.

وی ادامه داد: در قرن چهارم ابوعبدالله احمد، یکی از شخصیت‌های سادات رضوی به مشهد مشرف شدند و فعالیت‌های مختلفی انجام دادند و 10 نسل بعد از ایشان شخصی به نام سید محمد فرزند ابوعبدالله احمد در راه پدر قدم گذاشت اما در دوره تیموریان شخصی به نام میر شمس‌الدین محمد از قم به مشهد مشرف شد و ایشان با آمدنش به مشهد در قرن نهم جریان سادات رضوی را در این شهر فعال کرد و نقابت سادات رضوی را عهده‌دار شدند بعد از ایشان فرزندش میرغیاث‌الدین عزیز که اهل فضل و علم بود توانست موقعیت سادات رضوی را در شهر مشهد محکم کند.

وی با بیان این که پیش از سیادت وقایع ناگواری در مشهد به وجود آمد و حضور فرزندان رضوی مشهدی توانست موقعیت ارتباط ازبک ها با صفویان را فراهم کند، افزود: غیاث الدین عزیز برای تعامل صفویان با ازبک‌ها پرچم سبزرنگی به دست گرفت و بدون هیچ گونه خدمه و حشم در حالی که یک شمشیر و یک عصا را همراه با خود می‌برد ، که در تفکر مردم مشهد شمشیر و عصا و پرچم منتسب به امام رضا(ع) بوده و آن‌ها را به شیبک خان از خداندان ازبک‌ها داد و او پرچم و شمشیر را گرفت و بوسید و از سید بزرگوار تجلیل کرد و ایشان با سیاست‌گذاری‌های مهمی که مبتنی بر دین و دین‌داری بود توانست تا به امروز شرایط مشهد را برای امتداد فرهنگ یک دست فراهم حاصل کند.

وی تصریح کرد: یک از مهم‌ترین نقش‌های سادات رضوی از جمله غیاث‌الدین عزیز در مشهد این بوده است که در دوره‌های مختلف مشروطه، قاجار و صفویه و نادرشاه افشار با اقداماتی که انجام دادند، غائله‌های بسیاری را از بین بردند و شهر مقدس مشهد استمرار تاریخی پیدا کرد و شیعه در مشهد از تقیه خارج شدند.

جلالی با بیان این که از دستاورد مهم تاریخی در جهان اسلام و تشیع این است که سادات رضوی دودمان‌سازی کردند، عنوان کرد: سادات رضوی در دوران اقتدار خود تمام اموال بزرگ خود را وقف اوقاف کردند که یکی از بزرگترین موقوفات رضوی تحت عنوان موقوفات میرزا ابراهیم رضوی، تولیت آستان قدس رضوی است که در اوایل قرن هفتم رحلت کردند و در دامنه کوه سنگی دفن است و ایشان تمام اموال خود را وقف سادات کرد و تا امروزه از موقوفات ایشان استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در آن دوران یکی از شخصیت‌های بسیار مهم سادات رضوی سید محسن رضوی بوده است که بسیار در بین مردم محبوب است و ایشان خانه خود را در اختیار ابن ابی جمهور احزایی صاحب کتاب المجلی قرار داده است تا مناظره‌های خود را با فاضل هروی در منزل سیدمحسن رضوی انجام دهند و این وقایع بازتاب بسیار زیادی در کشورهای آسیای مرکزی در آن زمان داشته است.

وی افزود: از دودمان رضوی حداقل 20 نفر از سادات رضوی با احکام پادشاهان قاجار به عنوان مدرس برتر انتخاب شدند و افرادی مانند سیدجعفر رضوی و سیدمحمدباقر رضوی، سید‌محمدتقی رضوی که از اساتید ممتاز دانشگاه تهران در دوره پهلوی بودند توانستند جریانات علمی مهم شیعه را با جامعیت کنار یکی دیگر حفظ کنند و در ترویج دانش و جریانات سیاسی، اقتصادی و نقش تمدنی اولین نفرات هستند.

وی در پایان گفت: بهترین تجسم در عرصه مهربانی در دودمان سادات رضوی در تاریخ و فرهنگ خراسان یاد می شود زیرا آن‌ها توانستند مروجان راستین مکتب محبت باشند که امام رضا(ع) در اصل پایه گذار مکتب عرفانی محبت در کل جهان اسلام تلقی می‌شوند.
انتهای پیام

captcha