نسخه طب ایرانی - اسلامی برای گذران بهتر پاییز
کد خبر: 3763114
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

نسخه طب ایرانی - اسلامی برای گذران بهتر پاییز

گروه اجتماعی - با آغاز فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا باید در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد کرد تا بدن با شرایط سردی هوا سازگار شود.

از کرسی زمستان تا دمنوش‌های آرامبخش

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، پاییز فصلی است که از دیدگاه طب سنتی، طبیعتی سرد و خشک دارد و افرادی که مزاج سرد و خشک دارند در این فصل بیشتر اذیت می‌شوند.
با آغاز فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، باید در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد کرد تا بدن با شرایط سردی هوا سازگار شود.
امام رضا(ع) می‌فرمایند: هر کس می‌خواهد در فصل زمستان از بیماری سرماخوردگی در امان بماند، همه‌روزه سه قاشق عسل بخورد. آن دسته از عسل‌ها که وقتی جلوی بینی می‌گیرید، بوی تندش شما را به عطسه وا‌می‌دارد یا عسلی که آدم را دچار بی‌حالی و سستی می‌کند و آن عسلی که زبان آدم را می‌سوزاند، عسل‌های خوبی نیستند.
علیرضا پرهیز، محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در فصل‌های سرد، سالمندان در معرض خطر بیشتری هستند. استفاده از کرسی برای سالمندان بسیار مهم است چرا که گرما را از طریق پا وارد بدن آن‌ها کرده و مانع از ابتلای آنان به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: در فصول سرد سال، باید از مواد غذایی سرد و خشک کمتر استفاده کرد که سالادها یکی از این موارد هستند.
پرهیز در خصوص استفاده نکردن از سالاد، گفت: دلیل منع سالاد این است که بیشتر آن‌ها با سرکه تهیه می‌شوند که استفاده از سرکه در این فصل ممنوع است.
وی گفت: دیگر ماده سرد در این فصل، هندوانه است که حتی در شب یلدا، باید تنها به اندازه یک قاچ از آن مصرف شود چرا که زیاده روی در مصرف هندوانه مشکل گوارشی را به دنبال دارد.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در این فصول، گفت: خوردن میوه‌هایی مانند سیب و هویج علاوه بر فصل‌های سرد در سایر فصول سال نیز مورد تاکید کارشناسان طب است که به سلامتی بدن کمک شایانی می‌کند.
پرهیز ادامه داد: همانطور که مصرف شلغم در پاییز و زمستان باعث تضمین سلامتی بدن است، مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج به دلیل ترکیبات آن برای بدن مضر است.
دمنوش‌های پاییزی، آرامش‌بخش فصل سرما
وی با اشاره به تأثیر بسیار مثبت دمنوش‌ها در فصل‌های سرد، گفت: آویشن، دم کرده نعناع، پونه، کاکوتی و رازیانه از جمله دمنوش‌هایی هستند که در خراسان جنوبی نیز موجود بوده و می‌توانند بسیار مفید باشند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص مصرف زنجبیل در فصل پاییز و زمستان، گفت: زنجبیل همانطور که برای افراد دارای مزاج بلغمی مفید و مسکن است، خاصیت ضد عفونی نیز دارد ولی زیاده روی در مصرف این ماده گیاهی نیز می‌تواند باعث مشکلاتی از جمله خارش پوست برای افراد گرم مزاج، ریزش مو و تشدید بعضی از دردها شود.
وی در خصوص طرز استفاده از این گیاه گفت: یکی از موارد بسیار مفید در استفاده از زنجبیل، زماد کردن آن است که می‌توان آن را با روغن‌های چون کنجد و زیتون مخلوط کرد و در محل درد مفاصل به کار برد.
وی یادآور شد: این ماده می‌تواند علاوه بر خاصیت زماد کردن، به صورت چاشنی همانند نمک و نعناع و فلفل در کنار غذا قرار بگیرد یا به طور دمنوش مصرف شود.
انتهای پیام

captcha