غریبگی دانشگاه‌ها با هفته قرآن/ نبود بودجه یا برنامه؟
کد خبر: 3763130
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

غریبگی دانشگاه‌ها با هفته قرآن/ نبود بودجه یا برنامه؟

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه چند سالی است که از سوی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به نام هفته «قرآن و دانشگاه» برای نزدیکی بیشتر دانشگاهیان با معجزه پیامبر(ص) نامگذاری شده است، اما آنچه که مسلم است برخی دانشگاه‌ها در این هفته برنامه‌ای ندارند و یا در کل بی‌خبرند، برخی هم به سنت هرساله خود را برای این مناسبت آماده می‌کنند.

غریبگی دانشگاه‌ها با هفته قرآن/ نبود بودجه یا نبود برنامه؟

به گزارش ایکنا از خوزستان، 18 تا 24 آبان‌ماه چند سالی است که از سوی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برای نزدیکی بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان با معجزه پیامبر(ص) نامگذاری شده است. طی این سال‌ها دانشگاه‌ها با نامه‌ای رسمی از سوی وزارت علوم از این رویداد قرآنی مطلع می‌شوند و برای اجرای برنامه‌های خود جلسه می‌گیرند و تصمیم‌گیری می‌کنند. هفته قرآن و دانشگاه چند سالی است که دچار فراز و فرود شده یک‌سال پررنگ برگزار می‌شود و یک‌بار چراغش تنها سوسو می‌زند.

برخی دانشگاه‌ها که اصلاً در این هفته برنامه ندارند، برخی از وجود هفته قرآن و دانشگاه بی‌خبرند، برخی هم به سنت هرساله خود را برای این مناسبت آماده می‌کنند، دیگرانی هم هستند که برنامه‌های هفتگی خود را به این هفته مرتبط می‌کنند و می‌گویند برنامه‌هایمان پررنگ‌تر خواهد شد!

مطابق سال‌های گذشته برنامه‌ریزی کردیم
محمد سهرابی، رئیس اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره برنامه‌های این دانشگاه در هفته قرآن و دانشگاه اظهار کرد: ما براساس سال‌های گذشته می‌دانستیم که این تاریخ هفته قرآن و دانشگاه برگزار می‌شود و به همین دلیل اقدام به برنامه‌ریزی کردیم. برگزاری محفل قرآن بانوان، تشکیل جلسه شورای قرآن کارکنان و برگزاری نشست مشترک با استادان و دانشجویان برگزیده جشنواره‌های قرآنی از جمله این برنامه‌ها بوده است.
همچنین نورانی، کارشناس فرهنگی دانشگاه پیام نور استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره برنامه‌های این هفته گفت: از وزارت علوم نامه این هفته به دستم رسید. واحدها برنامه دارند اما گزارشی برای من نفرستاده‌اند.

نامه هفته قرآن دیر به دستمان رسید
عنایت‌الله عزیزی، دبیر شورای قرآن دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان درباره هفته قرآن دانشگاه گفت: نامه دیر به ما رسید و هفته قرآن به هفته‌ای مقارن شد که ما با کمبود دانشجو روبرو هستیم و برنامه‌های روتین و معمول خود را در همین هفته برگزار می‌کنیم.

هفته قرآن را می‌گیریم اما هفته بعد
محمدعلی خالدی، مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه‌ صنعتی جندی‌شاپور دزفول گفت: برنامه‌هایی تدارک دیده‌ام که هفته آینده به همین مناسبت قرار است اجرا شود. محفل انس با قرآن دانشجویی، کلیپ‌های کوتاه اعجاز قرآن، بازدید از آسایشگاه معلولان، جلسه تفسیر نهج‌البلاغه و جلسه آموزش هفتگی قرآن کریم که این هفته به طور ویژه اجرا می‌شود. تبلیغات محیطی و فضاسازی هم به همین مناسبت در دانشگاه انجام می‌شود.

بی‌اطلاعی از هفته قرآن و دانشگاه
خزایی، کارشناس فرهنگی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بیان کرد: از هفته قرآن و دانشگاه اطلاعی نداشتم چون نامه‌ای از وزارت علوم به ما ارسال نشد اما دوره‌های آموزش قرآنی را از روز گذشته آغاز کردیم و تا چهار ماه طول می‌کشد. اکنون هم می‌خواهیم کانون قرآن و عترت را تشکیل دهیم و در پایان هفته هم برگزیدگان مسابقات قرآنی خانواده‌های استادان و کارکنان را تقدیر می‌کنیم.

به این مناسبت برنامه نداریم
حمید ساجد، مسئول فعالیت‌های قرآنی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: به این مناسبت برنامه نداریم اما برنامه قرآنی تدارک دیده‌ایم. در ابتدای هفته آزمون احکام برگزار شد. همچنین برگزاری مسابقات حفظ قرآن کریم، آزمون کتبی آشنایی با احادیث و کارگاه آماده‌سازی دانشجویان اعزامی به جشنواره ملی از برنامه‌های قرآنی دانشگاه شهید چمران اهواز است.

بی‌برنامگی یا بی‌پولی
مشخص نیست با توجه به سخنان مسئولان قرآنی دانشگاه‌ها آیا این هفته از بی‌برنامگی رنج می‌برد یا بی‌پولی و نبود بودجه. آنچه که مسلم است هفته قرآن یا اصلاً برگزار نمی‌شود یا اگر هم در دانشگاه ردپایی از آن باشد به همان برنامه‌های همیشگی محدود می‌شود.

روح آدمی نیازمند دانستن از خدا و آفرینش کائنات و انسان است و می‌توان با استفاده از روزهای این هفته به این نیاز دست یافت. حتما وجود دارند آدم‌های باسواد و پاک‌فطرتی که می‌توانند با صحبت‌هایشان دانشجو را اندکی برای شنیدن درباره خدا و قرآن سر ذوق بیاورند.

با توجه به آنچه که مسئولان قرآنی دانشگاه‌ها بیان می‌کنند می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برنامه مدون و منظمی برای گرامیداشت این هفته در دانشگاه‌ها وجود ندارد‎ برنامه قرآنی برگزار می‌شود اما اینکه این برنامه‌ها تا چه حد ذهن پرسشگر دانشجو را پاسخ دهد نامعلوم است. هرساله برنامه‌های این هفته به محفل قرآنی، کارگاه‌های روخوانی و روان‌خوانی و آزمون حفظ قرآن محدود می‌شود. اندیشه و افق بلندی برای این هفته متصور نشده است. لازم نیست حتماً برنامه‌های این هفته نام قرآن را با خود به همراه داشته باشند؛ روشنگری درباره سیره مغفول و مهور مانده رسول خدا(ص)، تشویق دانشجویان به کارهای خیرخواهانه جمعی و شهری، معرفی شخصیت‌هایی از جامعه که کارهایشان کمتر شناخته شده‌اند اما مصداق واقعی آیات قرآن هستند می‌توانند هفته قرآنی پرباری را برای دانشجویان به بار بیاورند. 

انتهای پیام

captcha