هنر اسلامی - ایرانی به سرزمین و سابقه حکومت تعلق ندارد
کد خبر: 3763169
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
راشدمحصل:

هنر اسلامی - ایرانی به سرزمین و سابقه حکومت تعلق ندارد

گروه فرهنگی - یک استاد برجسته ادبیات گفت: هنر اسلامی - ایرانی که همگی از آن صحبت می‌کنیم نه تعلق به سرزمین و نه سابقه حکومتی دارد، بلکه این هنر نیز مانند سایر هنرها برخاسته از الهامات ضمیر ناخودآگاه افراد است.

هنر اسلامی ایرانی نه تعلق به سرزمین و نه سابقه حکومت داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا راشد‌محصل شب گذشته، 20 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه نگارخانه همدم که با حضور استادان برجسته خوشنویس کشور، جمعی از مدیران و مسئولین استانی در این مؤسسه توانبخشی برگزار شد، اظهار کرد: محصول تاریخی هنر را می‌توان فرهنگ دانست و این فرهنگ هنگامی‌که استمرار پیدا می‌کند و باقی می‌ماند، به نوعی ماندگار و در نهایت نیز به تمدن تبدیل می‌شود.
وی ادامه داد: این تمدن نظم خردمندانه خاصی را لازم دارد که بتواند استمرار و یکجانشینی ماندگاری را پیدا کند تا صورت فرهنگ عمومی و تمدن در آن ایجاد شود، بنابراین هنر اسلامی ایرانی نیز از این قائده مستثنی نیست و از ضمیر ناخودآگاه افراد است که به صورت هنرهای مختلف جلوه کرده و ماندگار شده است.
راشدمحصل افزود: بنابراین می‌توان به این نکته اشاره کرد که حاصل اندیشه‌ها و ابتکارات ایرانی‌هایی که از پیشینه هنری برخوردار بوده‌اند، نقش‌ها و زیبایی آفرینی‌هایی بوده است که به صورت مختلف در کارنامه زندگی افراد و یا در کارنامه زندگی فرهنگی یک منطقه باقی مانده و البته در این فرهنگ‌سازی و بنای فرهنگی ایرانیان نیز سهم بسیار عمده‌ای داشته‌اند.

زیبایی در عین ماندگاری
این استاد ادبیات گفت: باید گفت که هنر در گستره عمومی خود پوششی هدفمند و مبتکرانه در جهت زیبایی‌شناسی آن است که این آثار از الهامات ضمیر ناخودآگاه هنرمند تراوش می‌کند، این در حالی است که به عقیده برخی هنرشناسان، در واقع هنر هنرمندان حتی در آغاز زندگی و در کنار نیازهای اولیه خود بازهم به زیبایی توجه داشته‌اند و حتی در تلاش بودند که در عین زیبایی آن اثر، به ماندگاری آن نیز کمک کنند.
راشد محصل اظهار کرد: زنده یاد عیسی بهنام، باستان‌شناس برجسته می‌گوید «وقتی صحبت از سبک اموی، عباسی، فاطمی، مغول و یا تیموری به میان می‌آید نباید پنداشت که هنرمندان ایرانی آنچه را که داشتند فراموش کردند و به آن برنگشتند بلکه به یاری گرفتن از حافظه تاریخی و از خلاقیت ذهنی پس از چهار قرن تمام آنچه را که در ذهن و تمام آنچه را که در کتاب‌ها داشتند چنان بر صفحه تاریخ نقش کرده‌اند که حتی حملات مغول و تیموری هم نتوانستند آن‌ها را نابود کنند. اکنون نیز آثار ارزشمندی که در موزه‌های بزرگ دنیا وجود دارد باعث افتخار ماندگار ایرانی است که از این آثار برجسته هنری ایرانیان بهره می‌برند».
وی با اشاره به هنر نگارگری نیز خاطرنشان کرد: هنر نگارگری و نقاشی وارد عرصه کتاب‌آرایی هم شد که نمونه‌های آن را امروزه در نقاشی‌های مختلف شاهد هستیم، همچنین نمونه دیگری در کتاب‌هایی مثل ارژنگ مانی که در قرن پنجم وجود داشته است البته علاوه بر این آثار، نسخه‌های متعددی مانند شاهنامه فردوسی، عطار، نظامی و دیگر نمایندگان این عرصه کتاب‌آرایی شده و هنر نگارگری در آن‌ها به کار رفته است.

مهم‌ترین آثار به جا مانده
این استاد ادبیات با بیان اینکه هنرمندان ایرانی فعالیت فراوان و فاخری انجام داده‌اند و هنرهای آن‌ها تا قرن چهارم وجود داشته است، تصریح کرد: افرادی مانند ابن مقله، درویش طالقانی و... کارهای آن‌ها هم بیشتر به نگاره‌های ارزشمندی باقی مانده است از مهم‌ترین آثار به جا مانده به شمار می‌رود.
راشد محصل ادامه داد: همچنین علاوه بر این‌ها دیوان رسائل از جمله دیوان‌هایی است که توانست حکومت خلفا را گسترده کند و زمینه را در کشورهای فروانی که به دین اسلام گرویدند و با مدیریتی که دیوان‌های رسائل انجام می‌دادند، توانستند این کار را سر و سامان دهند.
وی عنوان کرد: در واقع در هنر خوشنویسی می‌توان از بزرگانی مانند ابن مقله و همچنین از استادان معاصر می‌توان به استاد امیرخانی و سایر اساتیدی که در این جمع حضور دارند؛ اشاره کرد که همگی با تجربیات، علم، هنر و ابتکاراتی که دارند در حقیقت بخش عمده هنر خوشنویسی را هم به میان جامعه بردند و هم در موسسات مختلف نشان دادند که امیدواریم آن‌ها در حال پیشرفت و استفاده باشند.
این استاد ادبیات خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی که در زمینه‌های مختلف درباره هنر ایرانی صورت گرفته است بیشتر پژوهش‌هایی هستند که مربوط به تاریخچه هنر و کم‌تر نسبت به انواع هنر و جزییات آن پاسخ داده شده است و امیدوارم با دیدن آثاری که در این موسسه مشاهده کرده‌ایم و در آینده آثار بیشتری را شاهد خواهیم بود به این آثار جوانان توجه ویژه‌ای شود.

انتهای پیام

captcha