امامت وکالت نیست که متکی به رأی مردم باشد/ فردوسی دیگری برای ترسیم مردانگی در دفاع مقدس لازم است
کد خبر: 3763270
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

امامت وکالت نیست که متکی به رأی مردم باشد/ فردوسی دیگری برای ترسیم مردانگی در دفاع مقدس لازم است

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه دعای «اللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ ...» مبتنی بر برهان عقلی برای اثبات امامت و جداکننده سقیفه و غدیر است، تصریح کرد: در دفاع مقدس که مأخوذ از فرهنگ دینی است ایران به نحوی مردانگی به خرج داد که دیگران نداشتند؛ فردوسی دیگری برای امروز لازم داریم که این مردانگی را به نظم درآورد.

امامت وکالت نیست که متکی به رای مردم باشدبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 21 آبان‌ماه، در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم با بیان اینکه فرق یک عالم حوزوی با دیگران این است که در هنگام دعا نیز مبتنی بر معارف علمی دعا می‌کنند، گفت: دعاهای عادی این است که خدایا مرا ببخش و به من مال و روزی بده ولی دعایی که زراره می‌گوید اگر من عصر غیبت را درک کردم، چه بگویم و حضرت فرمود دعای «اللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ...» را بخوان.

وی با بیان اینکه این دعا علمی است، بیان کرد: این دعاست که میان سقیفه و غدیر فرق می‌گذارد؛ زیرا رسول، خلیفه خداست و امام، ولی رسول‌الله است؛ یعنی امام خلیفة الرسول است و نه منتخب و وکیل‌الرعایا، بنابراین این دعا برهان و دلیل فلسفی برای امامت است.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: نبوت، خلافت الله و امامت خلافت نبوت است و نه وکالت که مردم بخواهند رأی بدهند؛ بنابراین اگر کسی خدا را نشناخت مقام نبوت و امامت را هم نشناخته است، این دعا برای آن است که ما فرق امامت و وکالت را بفهمیم.

این مفسر قرآن با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ» تصریح کرد: این آیه فرموده است که جهاد تو با دو گروه است؛ جهاد با منافقان که دستکش اسلامی پوشیده‌اند و باید با آنان جهاد فرهنگی، سیاسی و نظامی داشته باشی ولی با کفار حربی جهاد نظامی لازم است و مسلمین هم باید در برابر آنان غلیظ باشند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه در روضه‌خوانی کربلا فقط عمر بن سعد و ابن زیاد را می‌بینیم ولی کمتر کسی فکر می‌کند که در اتاق فکر جنگ شام، کسی مثل سرجون یهودی چه می‌کرد؟ افزود: پشت پرده امروز استکبار هم صهیونیست‌ها هستند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه این آیه تأکید کرده که طرزی زندگی کنید که از شما بترسند، گفت: یعنی حتماً موشک داشته باشید و مرزهایتان را حفظ کنید؛ البته قصد حمله نداریم و به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم ولی باید طرزی زندگی کنیم که حتماً دشمن و استکبار از ما بترسند.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به مردانگی ایران در دفاع مقدس که مأخوذ از فرهنگ دینی است، بیان کرد: ایران به نحوی مردانگی به خرج داد که دیگران به آن نحو را نداشتند؛ فردوسی برای امروز لازم داریم که این مردانگی را به نظم درآورد.

وی اظهار کرد: مردانگی این بود که ما قطعنامه را قبول کردیم و جبهه‌های ایران خالی شد ولی در همان هنگام صدام و منافقان به کشور حمله مجدد کردند و بخشی از ایران را گرفتند ولی در نهایت ایران با عملیات مرصاد پیروز شد. چند سال بعد صدام به کویت حمله کرد و همه دنیا از ما خواستند که در برابر صدام بایستیم ولی ما گفتیم که قطعنامه را قبول داریم؛ لذا یک گلوله هم نزدیم و این مردانگی است که امروز سبب عزت ملت ایران است.

انتهای پیام

captcha